søndag den 17. maj 2009

Morgenbrød til en ravn

Heldigvis var der varmt nok til at jeg i går kunne pudse vinduerne på denne etage. I mange, mange uger kunne vi knapt se, hvordan vejret var uden først at skulle åbne døren, så snavsede var vores ruder. Sent i formiddags, mens vi sad og fik en bid brød og en kop varm kaffe, kunne jeg ud af de nypudsede vinduer se, en ravn med en flutes,ravn1 sidde på naboens altan. De er så snu, de ravne og jeg skal bare tænke på at ville fotografere dem, ravn2 så er de pist-væk. På med det lange objektiv og knips, knips ud af de rene ruder. ravn3 Men den må have anet, at den blev iagttaget, for der gik ikke mange sekunder, så lettede den. ravn4 Jeg ville gerne have givet kaffe til dens flutes, hvis den bare ville have siddet stille og ladet sig fotografere lidt længere tid. Har jeg forresten fortalt, at jeg er dybt fascineret af ravne?

4 kommentarer:

  1. Det er nok en af de smukkeste fugle, den kulsorte ravn.
    Muligt den er en bandit og står for had mange steder - med smuk det er den altså :-)

    SvarSlet
  2. Githa, i min verden er ravnen bare så fascinerende, og den er til og med smuk, når den sidder der i solen med strålerne spillende i den sorte fjerdrag. Det er da lidt "ulækkert" at tænke på at den er ådselsæder og går i skrald af enhver art, men det afholder heller ikke mig, fra at synes den er den smukkeste.

    SvarSlet
  3. Hej Dorthe.

    Rart at se en grønlænder som holder så meget af ravnen. Jeg er selv meget begejstret for fuglen og dens egenskaber og syntes personligt at det er den smukkeste fugl. Jeg holdt jul og nytår i Sisimiut i 2009/2010 og fandt på en gåtur 3 døde ravne som var skudt. Fik sendt dem hjem til Danmark og udstoppet hos Erling Mørch. En fantastisk souvenir fra en god tur! Hænger her på væggen i stuen og skuer ud i lokalet.

    Tak for en interessant blog!

    Hilsen Asger

    SvarSlet
  4. Tak for din fine kommentar, Asger.

    Generelt tror jeg, at de fleste heroppe er glade nok for ravnen, men som du nok lagde mærke til, er der mange og i nogle tilfælde for mange (med streg under FOR)

    Ravnene spreder desværre sygdomme rundt på hundepladserne (hvalpesyge) lidt ligesom rotter (og mus?) i andre lande.

    De bliver beundret for deres flyvefærdigheder og for deres kloge hoveder, men nogengange er de lige akkurat for kloge, når de finder ud af, hvordan de skal stjæle fra os mennesker.


    Jeg gad også godt en udstoppet ravn, men det er dyrt, at få udstoppet.. har jeg hørt.

    SvarSlet

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.