lørdag den 13. april 2013

Samtalebænken

Har du lyst til at sætte dagsordnen for vores samtale?

Så sæt dig ved siden af mig af mig på bænken

 

samtalebænk

 

og sig nøjagtig, hvad du har lyst til..

Jeg rejser mig dog og går, hvis samtalen bliver usober, perfid eller på anden måde sårende for mig eller andre.

 

Skriv i kommentarfeltet.

Du må gerne være anonym og underskrive dig kun med dit fornavn…

Jeg glæder mig til at høre, hvad du vil snakke om og hvis vi er heldige, er der måske andre, som sætter sig på bænken og deltager i vores samtale?!

Eller starter en ny samtale?

 

P.S. Kalaallisut allakkusunneruguit, takanna (hvis du hellere vil skrive på grønlandsk, værs’go)

45 kommentarer:

  1. Jeg sætter mig gerne ved siden af.
    Rækker dig en kop varm kakao og er stille, helt stille mens jeg nyder den smukke udsigt..

    Bagefter vil jeg snakke garn, opskrifter og ideer.
    Og når nu jeg sidder i Grønland, vil høre dig om hvilke ting jeg er nød til at af landet.

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hmmm, Lise. Jeg kan godt lide varm kakao og det er en smuk udsigt, der hvor bænken står, så endelig.. lad os være stille sammen en stund og nyde udsigten, luften, lyden af havet, som er lige nedenfor bænken og lad os samle ideer og ord sammen.
      Jeg har alt for mange ideer, som ikke bliver virkeliggjort simpelthen pga mangel på tid, men når nu du sad heroppe i Grønland burde du slet ikke sidde ved siden af mig. Du burde tage en uges ferie i Ilulissat og se på isgletcheren, som svinder mere og mere, du burde rejse til Sydgrønland og hvis du er til trekking/vandreture, skulle du sætte en hel uge af til at gå rundt og nyde det smukke Sydgrønland og så kunne du jo komme en tur tilbage til Sisimiut, hvor jeg synes at du skulle tage nogle sejlture, hvor du kan se hvaler (alt efter årstid) og hvis du havde mulighed for at bo privat fx. boligbytte, burde du blive her i mindst 14 dage og mærke den langsomme puls byen har, gå ture hver dag og lade vejret bestemme dine aktiviteter

      Slet
    2. Hej Foråret 2017 kommer min mand og jeg til grønland på ferie...Vi glæder os enormt...Hele min familie har arbejdet på Thule Air base...Hvad kan du fortælle om Grønland som vi evt ikke vidste...?..Godt Nytår..

      mvh.

      Christina

      Slet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  3. Svar
    1. Lykke, du skrev:

      "Aller først vil jeg gerne fortælle, at jeg nyder dine fantastiske billeder. Desuden har jeg gentagne gange tænkt på om jeg kunne spørge om hvor man finder det mønster du har strikket huen af til din mor, jeg husker at det er med mangesnoninger, garnet har jeg købt fra Grønland. Vil du oplyse mig om det?? jeg bor med udsigt til Rømø og Sild, det er meget anderledes end din udsigt. Jeg har prøvet at lave en blog, men har ikke styr på det endnu"

      Og jeg vil skynde mig at sige: Tusind tak for dine fine ord. Du skal ikke høre mig klage over vores udsigt, men jeg nyder nu også andres udsigter.
      Det med at lave en blog.. der gik altså rigtig lang tid og mange timers stædighed til for at min kom til at køre, som jeg vil have det. Der er stadig ting, som jeg gerne ville have ændret, men nu lader jeg det være som det er.
      Selvfølgelig må du spørge, hvor jeg har opskriften til huen med snoninger fra. Den er fra drops og hvis du nu går ind på deres hjemmeside: www.garnstudio.com og scroller ned til det felt, hvor der står: søg direkte på opskrift så er der to rubrikker hvor der står Drops nr og opskrift nr og der skriver du 115 i den første lille rubrik og 13 i næste. Der er et par fine handsker med i opskriften, som jeg dog ikke har prøvet at strikke. Adressen er http://www.garnstudio.com/lang/dk/visoppskrift.php?d_nr=115&d_id=13&lang=dk. Håber at det kunne bruges og hvis ikke så skriver du igen

      Slet
    2. Kære Dortheivalo
      Ja nu er det længe siden, jeg skrev, men jeg har først nu set dit svar, jeg havde ikke lagt mærke til, at du havde flyttet samtalebænken.
      Den er en rigtig god ide.
      Nu er det lykkedes mig at finde mønsteret, tusind tak for hjælpen.
      Jeg er spændt på at høre hvad de billeder forestiller, dem du havde gemt eller var det glemt.
      Vh Lykke

      Slet
  4. Jeg har flere gane forsøgt at komme "i snak" på denne opfordring.
    Men hver gang har jeg slettet inlægget, jeg har nemlig fået en "tudse" i halsen.
    Det kan være du rejser dig og går når du har læst hvad jeg mener, for nu gør jeg et forsøg igen, og denne gang "RÅWER" jeg det op til dig.

    Jeg blev nemlig lidt pikeret over at du på en lidt skolemester- facon skrev at du ville rejse dig hvis det blev usober, perfid eller sårende.
    (Manglende tillid til at vi på den anden side af din skærm har takt og tone?)

    Jeg har ikke til hensigt i nogen som helst SAM- tale lyst, eller grund til at være nogen af delene, og skulle jeg komme til, ved mit til tider farverige sprog at støde min samtale partener, ville jeg uden et øjebliks tøven bede om forladelse, og hvis det var muligt æde mine ord igen.

    Jeg er af den simple mening, at som man råber i skoven får man svar.
    Men jeg ynder også at blive provokeret, på en måde så jeg kommer til at tie stille og lytte efter hvad den anden siger.
    Og det kan da godt tænkes at stemmen lige skal hæves en halv tone, indtil jeg lytter ordentligt efter.

    Der er så her det bliver svært når vi har med det trykte ord, og tilmed den geografiske og skærm afstanden at tage hensyn til.

    Derfor kan jeg godt forstå hvis du gerne vil holde tonen stueren, men for mig ville det være en mere åben invitation hvis du havde udeladt det almene i din anmodning, og ventet til der evt. var en èn der havde brug for din henstilling.

    Håber bestemt du bliver siddende og nyder den dejlige udsigt, for den har jo intet med dette her at gøre.

    Mange venlige hilsener
    Bedstemorkaren@blogspot.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Karen Margrethe.. der skal meget til før jeg rejser mig og går og især i det virkelige liv.
      Det skrevne ord kan nogen gange ramme hårdere end det sagte ord, da vi ikke altid får glimtet i øjet med, det smilende blik, den drillende tone og hvad har vi ellers?!

      Jeg er da lidt ked af at jeg har fået dig til at føle dig pikeret.

      Det var ikke min hensigt.

      Jeg har oplevet et par gange, når jeg har åbnet for noget, at tonen kunne blive hård og respektløs og desværre føler jeg at jeg så på forhånd må bede om en ren og pæn tone i mit hjem/på min blog.

      Normalt har jeg fuld tillid, -ja faktisk en naiv tillid til mine medmennesker, men det bliver ikke ofte, men nogengange misbrugt.

      Måske du ikke er iblandt dem, som er respektløse, men eftersom det er mit "hjem"/min blog må jeg vel godt have lov at bede om at man taler pænt til hinanden og så må jeg jo leve med at du synes at jeg har skole-mesteragtig facon.

      Jeg sletter bestemt ikke min anmodning om at holde tonen ren og du er velkommen til at blive siddende og samle et emne om, som du har lyst til at tale om eller vi kan sidde lige så stille og nyde den pragtfulde udsigt?

      Slet
    2. Fortæl om dine personlige tanker om unger der flyver fra reden. Jeg tænker at det dybest set er livet mening med at være mor, - og at vi som forældre må udholde at se dem både fejle, lykkes og falde uden at vi har mulighed for at gribe ind. (ihvertfald de flest gange) kh Birte
      ps. tank for fantastiske billeder og fine tanker.

      Slet
  5. Tak for dit fyldestgørende svar.
    KH ;-)

    SvarSlet
  6. Hej Dorthe, det' Dorte :-)

    Jeg har så mange ting kørende i hovedet for tiden. Lockout'en fylder; jeg havde ikke troet, jeg ville blive så påvirket af ikke at kunne komme på arbejde. Uvisheden er nok det sværeste - og så det faktum, at vi rent faktisk ikke får konfliktstøtte, men skal låne pengene. Til en billig rente, men alligevel. Det kommer til at påvirke min økonomi i flere år.

    Samtidig er der opbrud og pakning og rejse og nyt liv, der venter. Jeg glæder mig, misforstå mig ikke! Men der er meget at tage stilling til - og måske for megen tid til at spekulere? ;-)Jeg tror det. Jeg har aldrig været ret god til det med uvished. Og til ikke at kunne gøre noget. Jeg plejer at sige, at jeg tager min grønlandske hat på, og så går det meget nemmere.

    Så lige nu vil jeg gerne bare sidde sammen med dig og tie stille, være stille, bare være - sammen. Med højt til loftet og midt i det land, jeg elsker så højt. Mærke roen og tilliden indfinde sig igen og vide, at det er lidt nemmere, fordi du sidder ved siden af.



    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg bliver gang på gang forundret over befolkningens syn på lærer-arbejdet og den meget store debat som vores arbejde får, når vi / de skal forhandle arbejdsvilkår mm. Hver gang tænker jeg, at de mennesker, som synes at vi intet laver burde bytte arbejde med os i 14 dage og på egen krop, opleve/føle det. Til hverdag er jeg utroligt glad for mit arbejde, men når det er i medierne, som det er for tiden i Danmark, føler jeg at det er et utaknemligt arbejde og at jeg burde have skiftet hest for mange år siden. Der er aldrig nogen, som stiller sig op og sætter spørgsmålstegn ved forældrenes rolle for den manglende indlæring fx. NÅ! Vi sætter os bare på bænken, Dorte og er lidt stille, nyder den friske luft og stilheden, -især stilheden, som hverken du eller jeg er bange for

      Slet
    2. Ah - det var lige, hvad jeg trængte til!

      Jeg synes også, det er svært at stå sådan for skud. Der skrives mange indlæg om, at vi bare skal tage os sammen osv. Men jeg er begyndt at lukke ørerne - de aner ikke, hvad de taler om. Vores arbejdsgivere, som véd bedre, indrykker store annoncer om, hvor lidt vi laver og hvor forkælede, vi er! Og jeg bliver så træt. En reaktion, som mange vist kender.

      Men jeg glæder mig, til jeg skal til Nuuk. Og Tasiilaq. Og til at bo i mit lille, røde hus. Selv om det også volder hovedbrud; det ér meget lidt plads, 31m2 - brutto! :-) Heldigvis har jeg besluttet alt dette, inden konflikten overhovedet kom på tale. Så jeg er helt sikker på, at jeg er på vej hen til, ikke på vej væk fra.

      Jeg tror, jeg skal have en bænk ved mit nye, lille hus i Nuuk. Mon ikke der er basis for at sidde og bare se ud over fjorden?

      /Dorte

      Slet
  7. Hej Dorthe jeg håber du snart bliver rask igen. Du har simpelthen den fedeste blog som jeg nyder at følge. Lige nu sidder jeg på min bænk med udsigt til min have som er så smuk her i foråret fyldt med løgplanter mest påskeliljer lige nu. Jeg har ikke din udsigt men dine billeder hjælper med at se den på den indre skærm sf minder om Grønland.Angående skolekonflikten så har jeg da aldrig hørt om så mange børn som savner deres skole,så det er da en af de positive ting der er kommet ud af det. Vi har jo taget skolen som en selvfølge og nu hvor den ikke er der opdager man hvor meget den betyder. Knus fra Britt

    SvarSlet
  8. 16. oktober 2013.
    På en tåget dag er det vel fint at snakke bøger ! Har du læst noget af Kerstin Ekman? De fleste af hendes bøger foregår i det nordlige Sverige, som også har en spændende kultur, akkurat som Grønland. Mange kan købes som e-bøger.
    Hilsen fra en læse- og strikkefan. Karin.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for tippet, Karin. Jeg har aldrig hørt om Kerstin Ekman, men jeg vil tjekke om de har nogle af bøgerne på vores bibliotek. jeg er endnu ikke kommet til læsning af Ebøger, da det er så forbasket dyrt at downloade.. internettet er voldsomt dyrt heroppe og vi har ikke flatrate.. desværre

      Slet
    2. Åhja, man er tilbøjelig til at glemme at alt ikke er som i lille DK.
      Trøsten er at bibliotikarer plejer at sætte pris på forespørgsler. Karin

      Slet
    3. Jeg fik fat i Karitas-bøgerne og er nu kommet i gang med at læse E-bøger. Jeg gider altså bare ikke mangle læsestof, så jeg har bidt i det sure æble, som ikke var så surt endda og læser nu bøger på min iPad

      Slet
  9. Hvor hyggeligt at se den lille butik Qiviut på dit foto fra cafeen.
    Der gik jeg grasat, i butikken altså.
    Jeg har en masse strikke-projekter for tiden,( til andre), men jeg SKAL have strikket en bluse af moskusuld til mig selv.Karin.

    SvarSlet
    Svar
    1. Qiviut er en slik-butik for garn-elskere!! Hverken mere eller mindre og jeg elsker deres "motto": software from nature :-)

      Slet
  10. Hej Dorthe .
    Godt nytår.
    Kender du www.katiedaviesdesigns.com ? masser af strikkefifs.
    Karin

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak.. der vil jeg lige smutte hen og kikke

      Slet
  11. Hej :)
    Meget meget flotte Islandske viftesjaler......jeg mangler bare en opskrift på dansk. Hvor finder jeg den. Håber du kan hjælpe mig !
    På forhånd tak
    Merete

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Merete.. har du tjekket Ravelry?? Ellers har Arnica.dk ihvertfald en god og nem opskrift, der er til at følge og finde ud af

      Slet
  12. Er du stadig aktiv?
    jeg skriver, fordi jeg har kendt Torben Krogh personligt. Han var barndomsven med min far, og min bror er opkaldt efter ham.
    Jeg vil gerne høre, om der er nedskrevne dokumenter, om hans tid som handelschef i Holsteinsborg?
    Jeg har ikke selv haft mulighed for at besøge Sisimiut, men håber der bliver mulighed for det i fremtiden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved, hvem han er/var, men jeg ved ikke om der er nedskrevne dokumenter om ham.. måske en forespørgsel til museet?? http://www.museum.gl/kn/sisimiut/

      Slet
  13. smukke sjaler, og tænk nu har jeg været i Grønland 3 gange og aldrig her jeg nået at købe den lækre en trådet moskus garn, nu skal det være, man kan da heldigvis købe pr. postordre, men kanman købe opskriften på dit smukke sjal?
    Du er bare rigtig dygtig,
    Håber du nyder det deropppe, man kan blive helt misundelig, men nu er det vist på tide jeg holder med at futte frem og tilbage, og glæder mig over min familie i Danmark hilsen Bitten

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvilket sjal tænker du mon på, Bitten?? Viftesjalet? Opskrift til viftesjalet kan du købe hos Arnica. dk, som har lavet en nem og forståelig opskrift.

      Slet
  14. Superfedt pandebånd... Eller hvad det hedder det du har på hovedet. :)

    Shalom

    SvarSlet
    Svar
    1. øøh, på hvilket billedet mon?? Jeg har en høj hestehale på billedet, hvor jeg sidder på bænken :-)

      Slet
  15. Hvor er det nogle dejlige billeder du tager. Har du prøvet at tæller mønstrene på hver side af din rosenbrud, var det nu det den hed, den at Hhelga Isager.
    Dejligt sommerhus, du har ret det er et rigtig sommerhus. Vh Lykke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hahahah Lykke.. det var først da du skrev, at jeg lagde mærke til at jeg har lavet en (to) rækker for meget på det andet ærme.. så tror da fanden at det tog en krig, at strikke ærme to.. nå, men det lægger man ikke mærke til når den er på og musikken spiller tihihi

      Slet
  16. det fascinerende

    SvarSlet
  17. Hej Dorthe,
    ved en tilfældighed fandt og ad snørklede google-veje (om grønlandske planter),befandt jeg mig pludseligt her. Nu jeg så er her, vil jeg gerne sige, at dine nyfortolkninger ag perlebroderi er SÅ fine. :-)

    venligst Anne Mette

    SvarSlet
  18. Stille, stille, nyd roen, det er fantastisk at sidde her sammen med dig på din bænk. Nyder vejret, slikker solen og så kan vi vi tale, for ejg har været en tur på Grønland, og bragte 100 g 1 trådet moskusgarn med hjem, men en opskrift kunne jg ikke finde. Jeg vil gerne strikke et sjal, uden for mange spidser, har ikke den fornødne energi til at trække sjalet ud med nåle hver gang det har været fugtigt. Har du en god ide?????????????????? Ja og så må jeg jo lige beundre dine strikkeevner, har set hvert et stykke på din hjemmeside, man får bare lyst til at røre og kramme alt dit strik. Jeg må desværre rejse mig fra bænken igen, men vi mødes senere. Nu kender du mig Bitten retlette@ofir.dk

    SvarSlet
  19. undskyld der var da en del trykfejl

    SvarSlet
  20. Hej Dorthe, vil bare sige tak for skønne dejlige billeder.. Har læst med på sidelinien et godt stykke tid og den der lille snert af savn efter Sisimiut - ja den lindres med dine billeder og ord. Hilsen fra Maiken - klassekammerat med Dudi.

    SvarSlet
  21. Hej Dorthe. Den lille sommerbluse er da lige til at ønske sig, og nu har vi endelig fået varme i Danmark, så du kan få glæde af den.
    Hilsen
    Karin.

    SvarSlet
  22. Hej Dorthe.
    Rigtig godt nytår, jeg håber virkelig det bliver godt for dig og din familie.
    I de sidste par år har jeg jævnligt læst med på din blok. Du skriver så dejligt levende om din hverdag. Tak for alle dine levende fortællinger og dine flotte fotos. Jeg savner dig og dine fortællinger om sneen, dine skønne familie, hytten, naturen, skolen o.s.v.
    Kærlig hilsen Lisbeth ( l@1plus4.dk)

    SvarSlet
  23. Kære Dorthe,
    Godt Nytår !!!
    Til dig og din søde familie. Glæder mig til at se jer igen i april og håber af hele mit hjerte at i alle er blevet friske og ikke mindst dig....
    Jeg har muligvis en lille udfordring til dig og dit kamera hvis helbredet tillader det.
    Skriv til mig hvis der er en åbning.
    Ski4ever
    Claus Geleff
    Claus@h-l-m.dk

    SvarSlet
  24. Hej Tror der er vand i tanken, da det ikke var vandudskilleren - prøv at hælde frisk benzin i tanken - har tidligere haft problemet - også i Sisimiut, hvor jeg havde kontakt med din far på STI-skolen. Rart med dine indlæg fra den dejlige by! mvh Niels Søndergaard

    SvarSlet
  25. Jeg vil rigtig gerne have opskriften på sjalet Franske anemoner af Karen Noe. Men hvordan er det lige jeg finder ud af det? vh Marie bobe@mail.dk

    SvarSlet
  26. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  27. Kære Dortheivalo.
    Jeg savner din blog med dine skønne billeder og en opdatering om dit liv. Jeg har ikke mødt dig irl, men læst og nydt din blog en del år. Jeg har været i Nuuk i tre mdr nu, og på gennemrejse i aug så jeg Simon i Kangerlussuaq, og havde lyst til at spørge til dig, men undlod i respekt for jeres privatliv.
    Jeg håber, det går ok i Sisimiut og du har nydt sommeren trods regn.
    Håber du orker en opdatering af bloggenigen. Kh

    SvarSlet

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.