onsdag den 20. maj 2009

Islandsk viftesjal i moskusgarn

Jeg skal hverken prale eller hovere denne gang, – jeg ved jo hvordan det gik sidste gang, da jeg skulle hovere, prale og være stor i kæften..og jeg er allerede gået i gang med det tredie viftesjal i grå i new zealandsk lammeuld. Jeg skal ikke risikere at stå med fejltællinger og kludder i diagramlæsningen, men jeg vil da gerne vise viftesjalet i entrådet håndrenset moskusuld. moskusviftesjal1 Der er gået akkurat 53 gram uld til sjalet, som er strikket på addi turbo rundpind nr 3½. moskusviftesjal2 Der er en alvorlig fejl i den yderste vifte til højre, og man kan se det, hvis man ved det. Havde jeg ikke lavet fejlen havde jeg nok brugt lidt mindre uld? Jeg har brugt lige så lang tid på at strikke frem, som tilbage. overryggenskygger Hvis I ikke siger det til nogen, er jeg faktisk meget stolt over det, for det er let som et edderkoppespind, ligner et kunstværk og pynter på mine ludende skuldre (luder, fordi der er fejl i sjalet) Dagene er blevet brugt, misbrugt og også opbrugt. Min far havde fødselsdag i går (Mig: “ Far, tag piben ud af munden, når du bliver fotograferet. Det er politisk ukorrekt at ryge. Min far: Så beholder jeg piben i munden.”)farog vi fik som sædvanligt god mad hos min mor, som inviterede. Lidt for god mad, for når den altid er så god, spiser vi (som sædvanligt) lidt for meget. I morgen vil jeg ikke stige til vejrs. Nej, jeg vil krybe nedeunder og få gjort Lauras værelse rigtigt rent, pudse hendes vinduer og sætte hendes møbler ind på hendes totalt renoverede værelse. Hvis jeg er flittig, hurtig og effektiv kan det endda være, at en sejltur kan klemmes ind i programmet?

28 kommentarer:

  1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej!
      Sikke et flot sjal, er det muligt at få opskrift på dette?
      Så må du gerne sende det til mig på mail: iben@behrend.in

      Slet
  2. Nå, man kan bare læse teksten ordentligt.. har lige slette min første kommentar... det er vel nok smukt dit sjal.. jeg får helt lyst til at lave sådan et også...
    Tak for kigget..
    Kh Vivi Aggergaard

    SvarSlet
  3. Hej Dortge

    Det er simpelthen et fantastisk smukt sjal og så i moskusuld (suk) håber en dag at få råd til at strikke et sjal i dette dejlige bløde luksusuld, gerne et viftesjal.
    k.h.
    Kirsten

    SvarSlet
  4. hej, vad du är duktig, sjalarna är jätteflotta

    SvarSlet
  5. Wauw, hvor eeeer deeeet flot, og garanteret det varmer så snart det rører dine skuldre.
    Ved fejlen har du et usynligt kendemærke.

    Jeg har også været igang med oprydning og forårsrengøringen ved Angajo´s værelse..., det tog et par dage. Der skulle sorteres i tegninger og skolepapir samtidig... pyha

    go miniferie herfra Næstved
    Phine

    SvarSlet
  6. Sjalen är fantastisk. Jag har lånat din bild och länkat hit från min blogg. Jag hoppas att det är OK. Jag ville att fler skulle se konstverket.

    SvarSlet
  7. 53 gram!!! Hvordan hulen holder du styr på sådan et bette et på dine skuldre?? Her strikkes der uld/silke og også sokker af almindeligt sokkegarn.
    Dit sjal er flot og helt sikkert også lækkert - - selv om det ikke vejer mere end mit hår der ligger på mine skuldre - hi hi hi.
    Hi hi hi - sikke dog en tøset måde at give udtryk for et glimt i øjet.Hmmm - jeg mente nok bare ;-)

    SvarSlet
  8. Hahaha Gitte, eller måske tihihihi? Jeg er igang med et der er noget tungere. Og hvis jeg ikke mister modet undervejs skal der ligeså mange vifter på det, som der er på dit.. og jeg hænger perler i så det bliver tungere end dit (tihi) Annala, det er bare helt i orden og tak. Puha, Phine, jeg skal også igang med at gøre rent nedenunder på Lauras værelse, men har besluttet, at hvis det er godt sejlvejr, vil jeg altså gerne ud og sejle. Kirsten, det er altså også luksus at strikke i moskus, men det er meget dunet og vattet, så man skal bestemt ikke strikke forkert og håbe at man kan strikke baglæns eller trævle op et utal af gange. Vivi, hvad skrev du da?? Nu er jeg helt nysgerrig ;-) Tak skal du nu have alligevel

    SvarSlet
  9. Det er helt utroligt hvor hurtigt du er færdig med sjalet selv om du strikker baglæns ind i mellem. Det er saa flot, hvis vi bare havde moskusokser her i Island...

    SvarSlet
  10. Her ovenfor manglede der nok hilsen fra Asdis i Island :-D

    SvarSlet
  11. Hvor er det smukt! Jeg bliver helt misundelig... Jeg har noget totrådet moskusgarn liggende, jeg skal strikke sjal af, men det bliver ikke viftesjalet, det er for svært for mig. Lige nu er jeg igang med "noget, der ligner" i silke/cashmere, meget tungere, men også lækkert. Glæder mig til at se din næste kreation, og god Kr. Flyvefartsdag.

    SvarSlet
  12. Du er da godt nok hurtig Dorthe. Hvor er det bare smukt! Pøj pøj med det næste.

    SvarSlet
  13. Hold fast hvor er det bare paent!

    SvarSlet
  14. Tak, Mette. Jeg kunne have været hurtigere, hvis jeg ikke skullet have strikket baglæns også, men skidt pyt, for færdigt blev det og Tina, tak, jeg synes faktisk også selv, at det er pænt (med fejl og det hele)

    SvarSlet
  15. Hej
    Jag hittade hit från Annelas hörna - såg den fantastiska sjalen! Jag har alltid drömt om att kunna sticka spetsmönster i tunt garn, men jag kommer aldrig så långt... det blir bara rätstickning med tjocka stickor och tjockt garn.
    Och så en massa handledsvärmare med pärlor på... men nu börjar det bli varmt, så jag fryser inte så mycket!

    Det känns exotiskt att få se bilder från real life på Grönland!

    SvarSlet
  16. Tak Bloggblad. Jeg har også altid drømt om at strikke i tyndt uldgarn, og jeg hoppede ud i det for et par år siden, da jeg meldte mig ind i webstrik. Det ser svært ud, men er ikke sværere end i tykt garn..syns jeg. Jeg har lavet et indlæg med vejledning til at lave håndledsvarmere med perler. Det ligger i dec. 2007 eller google vejledning dortheivalo, hvis det kan være en hjælp?

    SvarSlet
  17. Ja, moskusuld kommer jeg nok ikke i nærhede af, selvom det kunne være lækkert, men mindre kan vel også gøre det. Er for nylig selv begyndt at strikke sjaler, og det er da bare sjovt.
    Synes dine viftesjaler er noget af det flotteste.....
    Mon du kunne afsløre, hvordan man får fat i møsntret, for jeg er ikke lige den der selv kan kompionere ud fra dine billeder.
    Men igen så synes jeg dine sjaler er utroligt flotte.
    Skal snarest på garnshopping, så der kunne jeg måske finde noget passende garn.

    Venlig hilsen
    BirteN

    SvarSlet
  18. Tak skal du have Birthe. Jeg er også ret stolt over lige netop viftesjalerne. Opskriften til viftesjalet kan du bl.a købe hos Arnica.dk og selvom moskusuld er dejligt, er alpakka nu heller ikke at foragte... eller cashmere. Du kan også prøve at google sjalsopskrifter. Viftesjalet ser meget vanskeligt ud, men hvis du holder dig til opskriften fra fx Arnica, kan det ikke gå helt galt, for det er virkelig en udførlig opskrift med et godt diagram. Held og lykke.

    SvarSlet
  19. Hej!
    Sikke et flot sjal.Det må jeg også lave :-)
    Jeg har lige fået ca 350 g rå moskusuld fra min datter på Grønland.
    Jeg skal i gang med at karte og spinde, men det er mange år siden jeg prøvede sidst, og aldrig før i moskus :-)
    Har du nogle gode tips?....
    mvh en strikkeglad vendelbo Mette

    SvarSlet
  20. Mette M: Du må for Guds skyld IKKE karte.. Du kan se en fin "vejledning" hos hundeuld.dk..Du spinder direkte det fine fine uld

    SvarSlet
  21. Hej.
    Nu er jeg vildt fristet til at købe moskusgarn via det link, som du har omtalt på Webstrik i dag! Du skriver, at du har brugt 53 gram - men hvor stort er sjalet - på den lange led over skuldrene ? Og er det 1 eller 2-trådet garn, du har brugt. Og hvilken farve har du brugt ?
    Jeg tænker lidt på en sort - men måske er det en skam at bruge den farve til det flotte sjal ...
    Kh Tove fra Silkeborg, hvor der er maaasser af sne :o)

    SvarSlet
  22. Det kan jeg godt forstå Tove. Mit sjal måler 57X111 cm. Jeg har brugt naturfarven, som jo er brun i moskusuld og det er 1-trådet garn, som jeg har brugt

    SvarSlet
  23. Hvor finder jeg opskriften

    SvarSlet
  24. Jeg er vild betaget af dit sjal, sikke et flot arbejde du har lavet, og skønt at der er nogen som ærligt vil indrømme de har lavet en fejl, vil høre dig efter hvor opskriften er fra?, for vil rigtig gerne strikke et dog i angore, for moskusuld er alt for dyrt her i danmark

    SvarSlet
  25. Meget flot sjal.Jeg har lige i sommer købt 1 ngl.moskusgarn på Grønland og leder efter en opskrift, hvor 1 nog.er nok. Finder kun din opskrift. Vil du inf.om hvor jeg kan finde den ( købe den?)eller om du vil/ kan sende den som fil, så sender jeg min @ adr. Vil selvf.også gerne betale f den. Tak. Vh.Karin.

    SvarSlet
  26. Kan man kun få opskriften fra Sissimiut? Det ser ud til at Arnica.dk befinder sig der eller har jeg gjort noget forkert? Har ledt meget efter en opskrift, hvor der kun skal bruges 1 ngl garn. Jeg købte nemlig kun 1 ngl i sommer da jeg var på Grønland. Har kun fundet dit mønster, som kan nøjes med 50 gr.

    SvarSlet
  27. Ja, Arnica har desværre lukket og slukket sin fine webside, men måske du kan skrive til hende på post@arnica.dk? Ellers har jeg hørt at der findes en opskrift der ligner, men jeg kender den desværre ikke selv

    SvarSlet

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.