tirsdag den 6. oktober 2009

At vælge

Jeg skrev et mega-langt indlæg om at tage nogle valg.

Jeg skrev noget i retning af, at Gandhi engang har sagt: “ at de ikke kan tage din selvrespekt medmindre du selv giver den til dem” og jeg citerede også Roosevelt for at have sagt:” at ingen kan skade dig medmindre du giver dem lov til det”

Jeg skrev om de valg, som jeg har taget gennem livet, men da jeg trykkede på udgiv, gik min computer ned.

Den valgte åbenbart selv! Jeg valgte det nemlig overhovedet ikke! At computeren skulle gå ned altså.

Jeg skrev også noget med, at noget af det eneste, jeg ikke selv har valgt, er mine forældre, mine søstre og mine børn.

Mine forældre tror jeg nu nok, at jeg ville have valgt selv, hvis jeg havde fået valget.

Mine børn havde jeg helt bestemt valgt, hvis jeg selv kunne vælge og vrage, og de ville have været et fantastisk valg, og mine søstre kunne jeg ikke have valgt bedre selv.

Derimod har jeg valgt min mand selv, og det var et godt valg. Han er min bedste ven og min bedste legekammerat og med det valg fulgte også hans forældre.

Det var helt og aldeles et godt valg, både ham og hans forældre.

Jan og jeg valgte at tage ud og sejle i dag.

På afstand så havet tilforladeligt ud, men da vi kom ud i det, var det knap så godt, som det så ud.

Det var råkoldt, og havet viste mælkehvide små tænder, men vi søgte hen på roligere vande og så en trawler, 10 der havde garn ude.

Over garnet svævede en masse måger skrigende og sultne omkring.

Imellem dem, havde et par majestætiske havørne valgt at søge føde blandt havets pøbel. 4 2 1 5 7 6 8 9 Jeg valgte at fotografere dem, selvom de var langt væk og billederne ville blive små-dårlige. Jeg vælger at vise dig dem alligevel, for at du kan få et indtryk af, hvor flot det så ud.

For 20 år siden valgte jeg at blive bloddonor. Hvis jeg havde valget, ville jeg også vælge at give mine organer væk, hvis nogen skulle få brug for dem, når jeg ikke længere har det, men heroppe har vi ikke det valg. I dag ringede de fra laboratoriet, at nogle andre bloddonorer havde valgt at brænde dem af, så de var i akut nød. Jeg sad i møde på det arbejde, som jeg selv har valgt,  og valgte, i første omgang, at blive siddende i mødet. Da sygehuset/laboratoriet så lod deres norske laborant ringe mig op igen, valgte jeg om, selvfølgelig gjorde jeg det! For Norge har valgt mig, og jeg strøg straks afsted. En ægte nordmand/kvinde. Jeg synes selv, at det er et godt valg, jeg tog, da jeg valgte at blive donor. Tanken om at give mit blod til een som har brug for det, er godt, synes jeg. Og da den norske laborant var færdig med at tappe mig, gav hun mig to fine kort som tak.donorbelønning Dobbelt belønning.. faktisk tredobbelt belønning, for mens jeg lå på briksen og lyttede til det norske snak, drømte jeg mig tilbage til Norge og sommerferien. Jo, det var et godt valg at forlade mødet, der næsten alligevel snart var slut. For et par uger eller flere, siden valgte jeg at give Saras venindes moster en lille opmærksomhed. Ikke noget stort og nærmest kun en venlig tanke, men i forgårs kom en pakke fra Saras veninde og hendes mor. I pakken lå en flot gave til Sara og et par fine, fine knapper til mig. knap1 De knapper skal bruges til noget særligt. Noget ekstraordinært. Noget aldeles fint. Der skal vælges med omhu, for det fortjener knapperne og især tanken bag de fine knapper. Tak, Bitten.knap2knap3 Jeg tænker lidt på denne cardigan, men der skal vælges lækkert garn, og opskriften skal stampes op et sted fra. Den er fra hendes verden, men et gammelt nummer, som jeg ikke har. Har du et bedre valg?

Jeg har valgt ikke at gå ud i mørket og fotografere månen igen. Den er stadig smuk og rund, men i går må være nok. I dag blev det i skumringen, og med blå himmel som baggrund, og ser det ikke ud som om den er ved at trille ned af fjeldet? 1112 Under alle omstædigheder har jeg truffet nogle gode valg, både i dag, men også i livet i al almindelighed. 3Hvad med dig? Har du truffet nogle gode valg for nylig?

2 kommentarer:

  1. Ja, jeg har truffet mange rigtig gode valg, som jeg er taknemmelig for i dag. Et godt valg har også været at følge din blog, for du kan tro, jeg nyder dine billeder. I dag har jeg bedøvet en grønlænder, så trækker det i mig for at komme derop igen. Jeg må forsøge at få arrangeret en tur næste forår.
    Lisbeth

    SvarSlet
  2. Din lillesøster Dudi07 oktober, 2009 19:54

    Jeg ville heller ikke have valgt andre søskende end de to fantastiske søstre jeg har. Hvis jeg kunne vælge på andres vegne, havde jeg dog nok valgt, at mine søstre snart flyttede ned til mig, så jeg havde dem inden for rækkevidde - hele tiden.
    Omvendt har jeg jo også truffet et valg om at følge min lille drøm om at gennemføre en uddannelse, der desværre medfører et længerevarende ophold ca. 4.000 km væk fra mine søstre. Man kan jo desværre ikke få alt her i livet, og det indebærer jo nogle valg og så sandeligt også nogle fravalg. Og ja, jeg mener stadig at enhver er sin egen lykkes smed (ud fra de betingelser man nu har her i livet).
    Jeg synes det var et godt valg, at jeg kom i gang med det jurastudie, for ellers havde i allesammen skulle sidde og høre på sur og bitter 50-årig kone, der sad og tudede over ikke at have fulgt sin drøm, mens hun stadig gik til husspektakler og andet crap. Måske skulle jeg dog have truffet mit valg vedr. uddannelse noget før....

    SvarSlet

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.