fredag den 29. januar 2010

Fredagsfotoleg S

Så er det fredag igen, og gudskelov for det.

Det har været en hård uge, så weekenden er tiltrængt og kærkommen.

På denne fredag skal vi have leget lidt med bogstavet S.

Det er jo nærliggende mange ting, der starter med S herhjemme:

Mit ældste barn hedder Simon.

Han er 22 år, er lige blevet færdig med sin automekaniker-uddannelse, men kan desværre pt. ikke finde mekanikerjobs.

Han kører så lidt taxa og heldigvis, havde jeg nær sagt, er han helt ikke helt tilfreds med det. Heldigvis, for det betyder, håber jeg, at han ikke hænger fast i taxa-jobbet, men finder et arbejde, hvor han kan bruge sin uddannelse lidt mere aktivt.

At taxajobbet ikke er nogen dans på roser, ved jeg efterhånden alt om og måske burde han havde haft grunduddannelsen i psykologi for at kunne køre taxa, for det er ikke småting, han kommer ud for, når han fragter folk fra punkt A til punkt B.

Det er heller ikke med ro i sindet, jeg sender ham afsted, når der er lønningsdag, fredag og gang i byen.

Der er fulde, ubehøvlede og til tider aggressive mennesker, han kører med og som om det ikke er nok i sig selv, vil nogen af dem ikke betale.

Der er ikke alarm i taxaen ligesom der heller ikke er overvågningskameraer i dem. Jeg er ikke tryg ved det, men han er jo en voksen mand, så jeg må sætte min lid til, at han kan klare det.

simon

Han er født med rygmarvsbrok, men klarer sig ualmindeligt godt og det er jeg taknemmelig for. Det kunne have været meget, meget værre, men han slap dog nogenlunde billigt..

Jeg kunne også have valgt min yngste datter som tema for fredagens S.

Hun hedder Sara.

 sara

Da jeg ventede både Sara og hendes storesøster Laura, vidste vi, at vi skulle have døtre.

Jeg fik nemlig foretaget fostervandsprøver begge gange, da der kan være en risiko for at få endnu et barn med rygmarvsbrok.

Det sætter mange tanker i gang, når man på den baggrund får foretaget fostervandsprøve, for er der noget, kan man vælge at få en abort og det endda ret sent.

Det er lidt af et valg, at skulle tage.

Både Jan og jeg havde snakket indgående om, hvad vores valg skulle være hvis der lå et barn derinde med rygmarvsbrok eller et andet handicap, men heldigvis blev vi forskånet for at skulle stå overfor det valg.

Begge piger er sunde og raske.

Men tilbage til Sara.

Hun er født 13 måneder efter sin storesøster og det vil være synd, at sige, at hun var planlagt.

Hendes storesøster havde kolik i flere måneder efter fødslen (altså sin egen), så lysten til at få endnu et spædbarn, lå os ret fjernt på det tidspunkt. 

SAra valgte at komme for sent til sin egen fødsel (jeg gik over tiden med hende) og hun har derfor allerede før sin fødsel nok vidst, hvad hun ville og især ikke ville.

Hun har siden hun var ca 7 år dyrket taekwon-do, og hun er i dag den yngste i Grønland med sort bælte. Det er noget, hun vil. Vil med store bogstaver!

hæhæsara

Her under bogstavet S vil jeg da heller ikke undlade at nævne, at jeg er født i Sønderborg på Sønderborg sygehus for snart 44 år siden.

Nu bor jeg i Sisimiut, som ligger lige akkurat nord for polarcirklen.

Jeg boet i både Nuuk og Viborg og mange af mine sommerferier de sidste 15 år har jeg tilbragt meget tid i Hvalpsund, men jeg foretrækker stadig Sisimiut.

Du kan læse mere om byen Sisimiut, hvor jeg bor her. (Sisit betyder rævehuler) og hvis du googler Sisimiut vil der dukke rigtig, rigtig mange hits op. Prøv selv.sisimiutfrapræstefjeldet

Jeg er som sagt utroligt glad for at bo i Sisimiut,

sisimiutbynight

og kan ikke umiddelbart forestille mig, at bo andre steder.

Sisimiut er den sydligste by, hvor du må have grønlandske slædehunde eller måske rettere, den nordligste, hvor du ikke må have andre hunde end den grønlandske slædehund.

vakslapperaf

Politiet og tolderen må gerne have “arbejds-hund” men disse hunde må under ingen omstændigheder parre sig med slædehundene, og skulle det formastelige ske, skal hvalpene straks aflives.

Dette for at holde slædehunderacen ren og ublandet.

Før Jan og jeg fik Laura og Sara, var vi på slædetur hver weekend. Og jeg mener hver weekend.

Vi overnattede i hytter og nogle gange i telt.

Det var et dejligt og vi nød det. Stort set hver gang, var Simon med.

Nu er slædeturene kun dagsture og jeg er meget sjældent med.

Ikke fordi jeg ikke får tilbuddet, men fordi jeg ikke gider de korte ture.

Jeg nyder de lange ture over flere dage, hvor man kommer ind i den langsomme meditative rytme, hvor slædens medier begynder at lyde som syngende mantraer i sjælen, hvor tankerne kan boble uden anden forstyrrelse end hundenes åndedrag og hvor man ikke kan foretage sig andet end at nyde turen- uanset hvad.

Jeg savner de ture, men er glad for at jeg nåede dem jeg gjorde dengang.

Nu byder livet og tilværelsen på andre ting, og det er skam heller ikke at foragte.. overhovedet. Måske kommer der en ny tid med lange langsomme slædeture, hvor hundene og naturens ensomhed er det eneste selskab man får.. måske?

balto6

Om ikke så mange dage har jeg fødselsdag.

Jeg har selv valgt min fødselsdagsgave i år.

Et par snesko, som står nede i stuen og kun venter på at komme i brug.. Ja, jeg har fået lov at åbne og bruge min gave allerede nu.

 snesko

Jeg elsker at sejle og har min egen jolle.

Den hedder Tampax.

Jeg kan ikke forestille mig et liv uden at kunne komme ud og sejle og måske er det een af grundene til, at jeg holder så meget af at bo i Sisimiut?

Det er fantastisk at sejle i vores fjorde og i Davidsstrædet (det lyder mere voldsomt end det er…)

tampaxenfortøjret 

Jeg strikker også en hel del, og er rigtigt glad for det.

Jeg er især glad for, at jeg kan hente så god hjælp og så meget inspiration i webstrik, hvis noget går galt eller jeg ikke helt kan finde ud af det.

Ravelry er også et inspirerende sted, men jeg holder så meget af tonen i webstrik og den hurtige respons man kan få derinde.

Jeg har et eller andet med sæber.

Det må ikke være flydende sæbe og allerhelst skal det være de!ny sæbe.

Den er vegetabilsk med en pH værdi på 6,5 og så er der et eller andet med duften.

sæbehamstring

Den minder mig om et eller andet godt og rent, så jeg har hamstret den, hver gang jeg faldt over den.

Nu er min lykke dog gjort, for man kan nu købe den i vores Brugs nu. Skønt.

Det er de S-er som jeg valgte: Simon, Sara, Sønderborg, Sisimiut, Slædehund, Snesko, Sejle, strik og Sæbe.

Du kan som sædvanligt se, hvad andre har valgt at bruge ugens bogstav på, ved at klikke på billedet med bogstavet S på.

17 kommentarer:

  1. Nu må vi lige høre, hvorfor hedder din jolle Tampax (tænk at jeg griner ad det)?
    Ifølge dit link til Rygmarvsbrok er det utroligt mange ting, der kan gå galt, så når du siger at han kan køre taxa, så lyder det virkelig som om moderne lægekunst har ydet et lille mirakel her.

    Jeg er glad for billederne af byen, de giver et smukt overblik over 1) hvordan det kan være at man kører i taxa, 2) der findes en vej ud af byen, 3) Det er ikke en stor by, men den er - udstrækningsmæssigt - større end vores lokale Vejby her ved Tisvilde Hegn (og vi har også taxa'er!)

    Jeg har heller ikke set et par moderne snesko førend du så gavmildt lægger dette billede på.

    Sikke mange gode S-ting her :-)

    SvarSlet
  2. Sikke en masse dejlige S'er og utroligt smukke fotografier! Fostervandsprøver er en god opfindelse - det har jeg selv gjort brug af to gange, men det er ikke helt ufarligt og førte desværre til spontane aborter for mit vedkommende.
    Jeg har aldrig set snesko her - men det kunne vi godt have brugt med al den sne, vi har fået siden midten af december ;)

    SvarSlet
  3. Ett mycket fint S-inlägg!
    Jättefina bilder allihop!
    Trevlig helg!

    SvarSlet
  4. Fine s'er, du her præsenterer. Jeg kan slet ikke stå for dine billeder af slædehunde. Jeg ved godt, at de ikke er kæledyr, men jeg synes, de ser så søde ud.

    SvarSlet
  5. Hvis Simon er rolig af natur og kan se tingene fra mere end en side så går det helt sikkert. - men jeg kender jo ikke til Sissimuts natteliv. Mon ikke chaufførerne ved hvem der er luder og hvem der er lommetyv? Og hvem man skal have pengene i forskud af. Man bilder synderen ind at man ikke fik penge sidst man kørte med vedkommende og at man ikke kører en meter før regningen er betalt!
    Og hans vognmand er jo en forskrækkelig pengegrisk tingest;-)

    Nååe ja, jeg har da også en bevilling og folk ansat.

    SvarSlet
  6. S for skade, her arbejdsskade. Du har jo lavet et kanonindslag med S.

    SvarSlet
  7. Donald: Den tidligere ejer af jollen havde en hel del problemer med, at den tog vand ind.. Den sugede så meget og derfor kom den op ca en gang om måneden (for at finde ud af hvor vandet kom ind bl.a.. sådan lige som en tampax suger en del og er oppe en gang om måneden. Det er ikke mig, som har navngivet den, men det er mig, som slog fast, at det hedder den. Jeg har det endda skrevet på den.
    Donald, jeg må desværre skuffe dig, for der findes ikke nogen vej ud af byen. Du kan sejle herfra eller flyve herfra. Du kan selvfølgelig også vælge at gå, køre hundeslæde eller snescooter, men skal du fra byen til en anden skal du sejle eller flyve.

    Madame: fostervandsprøver kan være godt, men det er ikke hverken risiko eller tanke-frit. Snesko og snescootere skulle i have haft. Det kunne være vildt sjovt at drøne rundt i Danmark på en hidsig snescooter :-)

    Henny: De er altså og dejligt bamsede og bløde at se på, og de kan skam være meget, meget kælne, men de holdes som "arbejds-dyr" heroppe

    Maria: Tak skal du have.

    Taxastrikker: Han er ny og uerfaren taxachaffør, men mon ikke han lærer det der med hvem han tager op og hvem han ikke tager op.
    Hvad har du nu lavet??? (arb. skade)

    SvarSlet
  8. jeg ventede og ventede og ventede og ventede,- men der kom ingen.....svigermor. HVORFOR

    SvarSlet
  9. Hvis ikke det er en arbejdsskade at snakke taxa om et indlæg (to faktisk) som dine S-indlæg, så ved jeg ikke rigtig hvad det er. Typisk taxa!

    SvarSlet
  10. Jeg er rett og slett fascinered av dine bilder og historier.

    Så er det sagt.

    SvarSlet
  11. Det er alltid spennede å se hva du finner på hver uke og du skuffer aldri. Herlige unger du har også!
    Man slutter aldri å bekymre seg for sine barn. Det er vel det som er det stressende ved å sette barn til verden. Uansett alder så har man alltid et øye på dem. Min eldste fyller 22 år i mars og senest i da ringte jeg han og ba han være forsiktig. Det var snakk om å reise til fjells for å gå på ski og så ligge over i høyfjellet i telt til i morgen..
    Jeg er nok kanskje litt vel bekymret:)

    SvarSlet
  12. Her var mange fine S , og utrolog spennende lese fra et så annerledes land enn Norge. Sønnen din så ut som en mann som klarer seg, så får vi håper den rette jobben dukker opp, SAra var en vakker ungjente . Og hundene var flotte . Det var godt du ikke ble utsatt for noe valg med barna . Ha en fin helg Frida

    SvarSlet
  13. aaaj altså Svigermor.. du får dit helt eget indlæg en dag.. bare vent videre ;-)

    TorAa: tak skal du have. Det er ros, der er til at forstå :0)

    Petunia: Det lyder som om du har det lige som mig: Jeg ringer også (selvom jeg prøver at lade være) for at høre om min dreng (som er en voksen mand) har det godt, har spist og sover ordentligt.

    Living next to me/Frida: Norge er pragtfuldt. Det minder en smule om både Danmark og Grønland, men så alligevel er Norge noget helt andet. Jeg er vild med Norge.. ihvertfald, det som jeg har set og jeg skal helt sikkert til Norge igen.
    Tak, kan du også have en god weekend.

    SvarSlet
  14. Det er bestandig så koselig å komme inn til din blogg å lese om alt du skriver. Det er noen utrolige gode bilder og historier du lager til ABC'en. Denne gangen er intet unntak! Du tar oss inn i en verden med sledeturer og vakker natur. Jeg lo godt når jeg leste om jolla di. Tampax.... herlig navn på båten.

    SvarSlet
  15. Tak Qehenne og det glæder mig, at jeg har kunne få et smil frem hos jer..

    SvarSlet
  16. Å så masse koselig lesing og flotte bilder! Skjønne unger du har. Spennede å lese om Sisimut også!

    SvarSlet
  17. Eeeeej mooooor!
    Vil du ikke nok fjerne det billede?! - Jeg ligner altså en ko xD

    SvarSlet

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.