lørdag den 16. februar 2013

Tålmodige modeller

Jeg er den glade ejer af et 50 mm objektiv, men alt for sjældent får jeg det brugt.

Det er rigtig godt til portrætter.

Jeg har desværre ikke så meget familie omkring mig og nu tænker du måske, hvordan det kommer ind i sammenhængen med en lille familie?

Jo, min kære tålmodige familie, er indimellem ret så trætte af at agere fotomodeller, men i dag fik jeg dem lokket

jan

janj

jj

og som jeg skrev forleden, så er Simon her på vinterferie og han måtte så også stå for skud

simon

simsalabim

simson

 

Især Laura er indimellem træt af at stå foran kameraet, men oftets stiller hun sig dog op, tavst sukkende og med en tålmodighed, der hastigt siver ud af hende, når jeg beder om for meget.

Det er der i grunden ikke så meget at sige til og jeg husker at sige tak de fleste af gangene, når jeg får lov

laula

 

Uuuuhmmmm som jeg holder af billedet nedenfor. Jeg bilder mig ind, at jeg har fået fanget hendes milde, blide væsen. Hendes dejlige personlighed og hendes (ofte) indre ro.

laura

 

Som sagt er der grænser for min families tålmodighed og i dag, da den var opbrugt og jeg alligevel stod med kameraet udenfor butikken, spurgte jeg kækt og fredigt (læs: totalt grænseoverskridende for mit vedkommende) de forbipasserende om jeg måtte fotografere dem og ikke en eneste sagde nej.

Tak for det.

arnannguaq

enoksen

kristina

paneeraq

 

Jan og jeg blev uenige om redigeringen af dette billede som Jan ville have redigeret således:

tage1

og det samme billede af Tage, som jeg ville redigere således:

tage

 

og dette af en mand, som sad nede ved pølsevognen:

Jan ville have det således

vpb1

 

og jeg ville have det således:

vpb

Har du en mening om det?

 

Dette billede af min kollega og vores fælles venner, syntes jeg til gengæld ikke, der var nogen diskussion om. 

Det synes jeg selv, blev godt.

hansogkari

5 kommentarer:

  1. dortheivalo: nogen gange må man 'fatte' at fatter altid har ret ;-) ihvertfald i begge tilfælde, hvor I er uenige.
    F.eks. i billedet, hvor du vil have olietankrøret med - hvad tilfører lige dette rør selve billedet?
    Det er mere se-værdigt med din mand Jan's redigeringsforslag.

    Apropos billedet der er ovenover igen: På samme måde generer det mig som beskuer 'faveladerne' til venstre i billedet - dér er Jan's forslag til beskæring også noget bedre end dit forslag.

    Undskyld mig min kritik, for alle de andre billeder er beskåret forholdsvis godt.
    Tør man spørge hvorfor du ville beskære omtalte 2 billeder som du ellers ville? hvad syntes du der ville tilføje billederne?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan godt lide konstruktiv kritik og det er din jo. Jeg føler ikke du kritiserer for at nedlade eller nedgøre men for at få mig til at tænke og det lykkedes for dig. Jeg lægger lige en helt 3. beskæring ud (senere) og håber at du vil kritisere det også..

      Slet
    2. Nåe om igen.. jeg forsøgte om jeg kunne finde ud af at fjerne vandrøret, men det rakte mine evner ikke til og du har ret med farveladen (den fik jeg dog fjernet i mine forsøg) Grunden til at jeg gerne ville have haft den form for beskæring er, at jeg gerne ville have mere luft omkring personerne. Jeg har i alt for lang tid beskåret for tæt og for "firkantet/symmetrisk" Med personen med den gule baggrund,syntes jeg at farverne var så tilpas hidsige og syrede og farverne så hektiske at jeg gerne ville have det hele med og jeg ville gerne vise bare en lille smule, hvor billederne var taget henne i byen, men ak og ve :.-( jeg må vist til læse i mine fotobøger og høre bedre efter i aftenskolens fotohold (tihi.. ;-))

      Slet
  2. For pokker hvor er det et godt billede af manden ved pølsevognen. Jeg har ikke en dyt forstand på beskæringer men ved at sammenligne de to billeder giver jeg Jan ret...........

    SvarSlet
    Svar
    1. Alle har forstand for det handler vel i bund og grund om, om man synes at det man ser på, ser pænt/interessant/godt osv ud og tak for din kommentar

      Slet

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.