tirsdag den 22. januar 2013

Af den uddøende slags

Så fik jeg lige pludseligt den tåbelige idé at jeg ville lave min egen skrifttype, min egen font af min egen håndskrift.

Ikke af nogen indlysende grund andet end at det kunne være sjovt.

IMG

 

Jeg fandt denne hjemmeside, som lagde ud med at det var ganske gratis at lave sin egen skrifttype med sin egen håndskrift.

Okay da, og jeg skrev sirligt alle mine bogstaver ind i det skema, som skulle printes ud og efterfølgende scannes ind og gemmens på min computers harddisk.

 

håndskrift1a

Jeg oploadede og downloadede  og fik en preview; altså et før-syn (set varen, inden jeg besluttede mig).. og hvis jeg så ville installere det på min computer kostede det lige pludseligt 9,95 dollars og ville jeg have både mine æ-er, ø-er og y-er med blev prisen 14,95.

Ikke nogen bondegård, men mine bogstaver hang jo overhovedet ikke sammen sådan som de plejer og lignede ikke noget, som jeg havde skrevet og så var det at jeg fandt min idé lidt tåbeligt.

 

Håndskrevne ord og især den engelske skråskrift, som jeg min tidlige barndom forsøgte at tilegne mig er næsten uddød.

Der er ingen, som råber vagt i gevær eller smider tonsvis af dollars ind genoplivningen af den uddøende (skrift)-race, der er ingen, som anråber mig om min hjælp med løfter om millionbeløb, hvis jeg vil være med til at bevare den håndskrevne, vakkelvorne skråskrift, – for alle skriver en mail, hvis de skal være ekstra søde og ellers sender de en sms eller en besked over facebook.

Der er ingen, og måske det er lige godt det samme, som bedømmer dig udfra din skrift og den sidste grafiolog, har vist spidset sin blyant for sidste gang.. meget snart.¨

 

 

Det hed sig engang, for rigtig mange år siden at: “Hvis man har en pæn håndskrift, er man et pænt menneske”..

 

Gad vide, hvor mange pæne mennesker, der er tilbage i dag?

Og gad vide forresten, hvordan man var kommet frem til den konklussion?

Og gad vide, hvornår en skrift anses for at være pæn? Når den er regelmæssig eller når den er læselig?

Og hvad så med de mennesker, som ikke kunne skrive.. eller læse pæne menneskers pæne skrift? Var de så ikke pæne mennesker? Og hvad forståes forresten ved et pænt menneske? Som det dog kan afføde en masse tanker at komme på vildspor ude på det store internet.

 

I min søgen efter en nem måde at slippe om ved at lave min egen håndskrift om til en skrifttype, som jeg kunne benytte på min computer, fandt jeg alle de ovenstående og i min verden, interessante links.

Og jeg fandt en side på nettet, som udførligt beskriver, hvordan man også kan lave sin egen skrifttype af sin håndskrift.. hvis man har lyst og hvis man tør at udstile sin egen pæne/grimme skrift.

Jeg må vist hellere tøffe ned i mit sofa-hjørne og strikke en pind, se noget tv og lade andre om at spekulere i skrifttyper af både den digitale og analoge slags.

6 kommentarer:

  1. Kender godt det der med at unge mennesker ikke kan læse min nydelige skråskrift, som salig Frk. Svejgaard tvang os til at skrive allerede fra midt i 1. klasse. Vi er en uddøende menneskerace, os "gamle" der faktisk har lært at skrive i hånden, og fik ordenskarakterer i skolen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Man burde passe lidt bedre på os, den uddøende race :-)

      Slet
  2. Jeg har lavet to true-type fonte i mit liv. Jeg lavede dem for 14-15 år siden i Corel Draw, og det var et kæmpearbejde. Den ene er trykbogstaver, der står på tredobbelte linjer, jeg kunne se en fidus i at kunne skalere disse til analfabeters skriveøvelser, den anden er bare trykbogstaver uden noget. Der er lidt problemer med dem, mest med spatieringen. Og den skrifttype, der står på linjer, med den er man nødt til at bruge > < til mellemrum, for man vil jo også gerne have linjer i mellemrummene. Den hjemmeside, du henviser til, har jeg bogmærket, for det vil jeg prøve en dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg opgav lidt for jeg kunne se, at det var både besværligt og tidskrævende og så fin en håndskrift har jeg jo heller ikke, men falder du over en hjemmeside, hvor det er nemt, let og helst gratis at få fx. en sammenhængende skrifttype som min, lavet, så sig endelig til

      Slet
    2. En rigtig sammenhængende skrift vil være svær at lave, for der man binder jo ikke til et a på samme måde som til et e eller et l. Så det bliver gerne noget kompromisagtigt noget med sammenhængende skrift i true-type.

      Slet
  3. http://lh6.ggpht.com/-G-boBy77qIg/UP8mjj2oiYI/AAAAAAAAx_w/kqQtDL59c90/h%2525C3%2525A5ndskrift1a%25255B3%25255D.jpg?imgmax=800

    SvarSlet

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.