mandag den 11. oktober 2010

Film-anmelder-look-alike

Vi kom skam ned og se filmen: “eksperimentet”.

Jeg ved, at rigtig mange er skuffet over filmen.

Jeg forestiller mig, at de, som er skuffede, forventede, at filmen var bygget op over og omkring bogen: “ I den bedste mening” af Tine Bryld.

Jeg har kun læst lange brudstykker af bogen og orker ganske enkelt ikke læse om flere  triste og ødelagte (grønlandske) skæbner.

Det er en trist og tung bog, men fortæller samtidig en vigtig historie om dengang Grønland i den grad var en dansk koloni og om hvorledes Danmark forvaltede sit ansvar.

Der er ødelagte og triste skæbner nok heroppe.. også heroppe, ligesom der er det i så mange andre lande.

Både dengang og nu.

Og NEJ jeg negligerer ikke, hvad der skete dengang eller det, som sker nu- overhovedet ikke!

Filmen tog udgangspunkt i de begivenheder der er omtalt i bogen, men så heller ikke mere.

Men de fleste forventede vist noget mere.

Jeg kan forstå, at de forventede, at vi så lidt mere til de skæbner, der er skildret i bogen og så de menneskelige ødelæggelser, som eksperimentet resulterede i.

Filmen varer knap 2 timer og jeg synes et eller andet sted, at det er synd, at kalde den en film.

Jeg ville nok snarere kalde den et smukt, trist still-billede af datiden, da der overhovedet ingen fremadskridende handling er i filmen.

Virkemidlerne er de gode, gammelkendte og alt for brugte med vasketøjet, der blafrer i vinden foran det fattige, rønnede hus på den bare klippe i Grønland.

Et par kønne grønlandske børn, der stirrer sørgmodigt ind i kameraet, lidt sygeplejeske-sex og en landshøvding, der er sin totale magt bevidst.

Efter min mening har filmen sat sig mellem to stole, hvor den ikke vil skildre bogen, som den er bygget op om, mere tro og hvor den heller ikke vil forlade bogen og være mere fiktion eller en selvstændig historie.

Der er en anmeldelse her og mit hjerte blev, ligesom anmelderens, ikke ramt dybt og alvorligt.

Men læs bogen og se filmen, for selvom du ikke får hjerte-isninger, er både filmen og bogen under alle omstændigheder værd, at bruge lidt tid på, hvis man er interesseret i Grønland.

 

Jeg lægger lige det her link ud igen.. uden, at det har noget med filmen at gøre- og selvom en af mine venner i dag, da jeg snakkede med ham om det sagde: “ folk i andre lande vil se yderpunkterne og ikke hverdagen”, da jeg efterlyste film om almindelige menneskers almindelige, men smukke hverdage.. Han siger: “ at hverdagen må vi heroppe selv skildre…"

Jeg savner stadig det billede, som viser, at Grønland ikke kun består af de ædle og brave naturfolk eller den fordrukne, arbejdsløse, selvmordstruede grønlænder.

Og hvis du gik i gang med linket før, kunne du fortsætte med dette link, hvis du fik blod på tanden.

2 kommentarer:

  1. tak for linket til artiklen i Information, meget interessant.

    SvarSlet
  2. Jeg har set filmen i forbindelse med at Helene (hendes historie der bl.a. skildres i filmen) fortalte om hvad der skete dengang i 50'erne. Jeg blev dybt rørt af hendes fortælling! Og af enkelte scener i filmen efterfølgende. Men mest af hendes fortælling. Jeg giver dig meget ret i din tolkning af filmen. Der er ikke så megen handling i. http://www.nyuge.dk/oplevelser/artikler/38/eksperimentet-i-groenland.aspx
    Jette / Kamma og Ko

    SvarSlet

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.