tirsdag den 15. juli 2008

Klosterliv

Det ville være synd at sige, at vejret er med os, men det er dog intet at regne for, hvordan det var sidste år, hvor det stort set regnede fra vi kom, til vi rejste. Heldigvis er vi ikke afhængige af vejret, og der er altid alternativer til at gå ud. Impulsivt tog Jan, Sara og jeg, efter vores indkøbstur i Farsø, til Vitskøl kloster, hvor vi gik en tur i haven. Vitskøl kloster der oprindeligt er frra 1157, men har været nedbrændt og bygget op igen, brugt som ungdomshjem af Københavns kommune og nu bruges som kursus og konference-center, er kendt for sine forskellige haver. Der er apotekerhaven, der er opdelt i 7 sekskantede haver, hvor lægeplanter er systematisk arrangeret efter deres forskellige virkninger og anvendelse. Der er en blindehave, hvor der vist nok skulle være en masse dufte. Jeg kunne absolut intet udsædvanligt dufte/lugte, og der var sådan set heller ikke noget seværdigt at se i den have. Der er også en kopi af en gammel schweizisk have fra 826 og så var der krydderurtehaven, som var sjovest for os at se. Det er bestemt ikke alle krydderier, som jeg bruger i det daglige, som jeg ved hvordan ser ud ”levende”. Der er ingen af os, der er decideret urte eller blomsterinteresseret ud over det sædvanlige, men vi havde en dejlig sanseoplevelse. Haven så lidt (meget) forsømt ud, men det er jo ikke vores hovedpine. Impulsiviteten tog fuldstændig overhånd, så vi kørte en tur videre til Løgstør, hvor vi kikkede vinduer, var inde i en garnforretning, hvor jeg købte to nøgler strømpegarn, kikkede på sko til Sara, spiste noget pizza og kørte hjem igen. Det er lidt svært at planlægge noget for børnene, når vejret er så ustabilt som det er, og desværre ser det ikke bedre ud de kommende dage. Måske skulle vi finde på nogen indendørs aktiviteter for denne uge?? Jeg har taget lidt billeder, som du er velkommen til at se her. ( Jeg sidder lige nu og chatter med min søster. Jeg beklager mig over mine ringe billeder og min manglende gnist i mine tekster. Jeg føler jo at jeg burde kunne taget et kanonbillede af undersiden af en slidt boksmadras, og mindst kunne være låst inde i et tomt kosteskab og skrive en medrivende, dragende og vidtløftig tekst. Jeg oplever så mange anderledes ting i disse dage, og dem burde jeg kunne skrive side op og side ned om, men ånden kommer ikke til mig og det kan kun blive til dette..ØV! Måske er jeg også lidt for selvkritisk og hård ved mig selv i disse dage?!)

3 kommentarer:

  1. Tak for turen forbi klosteret,
    og vær nu ikke så hård ved dig selv :-)

    Se desværre ud til at det fortsætter med paraply og regntøjs vejr.

    SvarSlet
  2. Velbekomme, Peter. Desværre tror jeg at du har ret i det med paraplyen og regnvejrstøjet.

    SvarSlet
  3. Hej Dorthe!

    Jeg er ikke den, der rider samme dag som jeg sadler, når det gælder kommentarer til blogindlæg, men denne kommentar skal du have med, selvom indlægget er gammelt.

    Jeg har læst din blog med glæde mens du har været i Danmark, så der er ikke noget dér.

    Men jeg tænker, at et af dine store talenter som blogger (og som menneske måske?) er din evne til at se alt det gode og spændende i hverdagen - alt det store i det små.

    Så er det jo ikke så undeligt, at du ikke finder det nemt at blogge, når det hamrer derud'a med nye oplevelser hver dag. For så er det jo et helt andet perspektiv, vi snakker om...

    ***

    Guud, nu kan jeg ikke se tastaturet fordi det er møøøøøørkt!! Og den er ikke engang midnat. Tænk, at man skulle komme dertil, at man jubler for mørket .-).

    SvarSlet

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.