lørdag den 26. december 2009

Same procedure as last year

Måske tænker du over, hvordan julen foregår i julemandens eget land?

Hos os foregår den vist meget europæisk..

Om morgenen d.24 sover vi længe og spiser god morgenmad med brød fra bageren.

Alle de gaver, som vi har fået tilsendt fra Danmark ligger og venter på, at vi skal blive færdig, så vi kan pakke op, hvilket vi gør efter tur, når morgenmaden er spist. '

Og det er kun gaverne fra Danmark, som vi pakker op om formiddagen og det er alene af den grund, at vi altid holder jul hos mine forældre.

Der er ingen grund til at tage gaverne med derover for at pakke dem op og så tage dem med hjem igen. gavebord 

Om eftermiddagen går vi i kirke og efter kirkegangen tager vi på kirkegården og tænder et lys ved min mors forældres grav.

Kirkegården er på det tidspunkt allerede helt oplyst af de mange, mange levende lys, og jeg bliver altid lidt rørt over at se, at der stort set ingen er glemt.

Vores kirkegård ligger næsten i bymidten og jeg tænker tit, at de døde ikke ligger afsondret og langt væk fra deres kære og omvendt.lyspåkirkegården

Efter min mors gode julemiddag, som består af and juleand

med hjemmelavet rødkålssalat, rødkålssalat

brune og hvide kartofler, pærer med gelé i, julesalat og en himmelsk sovs ved det smukt pyntede bord går vi om juletræet, bordnisse synger både salmer og sange før der bliver pakket gaver ud. 

(Jan lånte mit kamera og fotograferede, mens vi gik om juletræet.

Jeg kan bedrøveligt konstatere, ved et hurtigt blik på det billede, som du ihvertfald ikke ikke ikke får at se,  at jeg har nået min fødselsvægt.. altså den vægt jeg havde lige inden jeg fødte Laura og Sara.

Jeg ligner i høj grad også mig selv fra dengang jeg blot var et par måneder gammel og lignede een, som var snøret ind..snore/deller overalt.

Enten skal Jan aldrig låne kameraet igen eller så må jeg tabe mig)isofaen 

I år var det yderst civiliseret, hvor den, som fik en gave skulle hente den næste osv.

De voksne havde trukket lod om, hvem de skulle give julegave til og indtil i forgårs var det (næsten) hemmeligt, hvem man skulle give.

Dudi havde trukket mig, og er der een, som man gerne vil have gaver fra, så er det Dudi.

Hendes gaver er altid spændende og anderledes.

Hun havde lavet en spændende æske til mig med både rødvin, chokolade, smøger, to forskellige slags teer og ikke mindst et sæt til at lave chamballa-armbånd med.

Den jeg lavede til hende havde forlængst overskredet sidste holdbarhedsdato og lukningen var mildest talt amatør-agtig, så den første jeg lavede, var naturligvis til Dudi.

Der fulgte en bodyscrup fra Badeanstalten med og spørg lige om jeg har været i bad! Min hud føles som en nyfødt babys og jeg dufter af appelsiner og friske citrusfrugter.  (så er det lidt lettere at acceptere de 25 kilo ekstra der sidder på mig, når de dufter godt.. eller noget i den retning)rødmesol

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.