mandag den 7. december 2009

mandagstema- Spejl

Ugens mandags-tema er : Spejl.

Ude på vores badeværelse hænger der et lille messing-look-alike spejl.

Det har oprindeligt hængt ved håndvasken i min aanaa og aataas/mormor og morfars hus.

Hverken hus, aanaa eller aataa er mere.

Hvis spejlet kunne fortælle, ville det sikkert kunne fortælle om de mange, mange ansigter, der gennem mange, mange årtier, har kikket sig selv i øjne, søgt efter fejl og mangler, har bekræftet, hvad der allerede var kendt og måske har det stået model til min mors, min aanaas, min morsters eller kusines forberedelser til dansemik eller lign.?

I wikipedia står der:

” Et spejl dannes af en reflekterende overflade, som er tilstrækkeligt glat til, at den kan skabe et billede. Det bedst kendte eksempel er det flade spejl, som de fleste har derhjemme. I sådan et spejl vil et bundt af parallelle lysstråler skifte retning og dog blive ved med at være parallelle. Et billede, der er dannet af et fladt spejl, er et virtuelt billede med samme størrelse som originalen (se spejlbillede). Der findes også parabolske konkave spejle, hvor et bundt parallelle lysstråler kastes tilbage, så de krydser hinanden i spejlets fokus. Endelig er der konvekse spejle, hvor parallelle lysstråler kastes tilbage, så de spredes med et tilsyneladende skæringspunkt bag spejlet”.

Det er ikke hver dag jeg børster vipperne med mascara, når jeg gør det, skal det være i det spejl, men hver morgen inden jeg forlader hjemmet, tjekker jeg ansigter for tandpasta, havregryns-rester eller andre ting som ikke bør være der og tjekker, at jeg er nogenlunde præsentabel.

Man spejler sig i hinanden! Jeg spejler mig især i min mor, mine søstrer og mine døtre.

Mine døtre

 Med fokus på Laura

er forøvrigt kommet i den alder, hvor de især spejler sig selv i mit spejl, som har hængt i min aanaa og aataas hus. 

Med fokus på spejlet

Du kan se andre fortolkninger af temaet: “ Spejl” ved at trykke på logoetMandagstemaknapp

8 kommentarer:

  1. Flotte ord og billeder til "spejl" :o)

    SvarSlet
  2. Kjemepfin løsning og kjempefint speil!

    SvarSlet
  3. Stilige bilder! Kult speil dere har også. :)

    SvarSlet
  4. Så flotte bilder det ble av døtrene dine! Artig at du har historien bak speilet også.

    SvarSlet
  5. Flott tolkning av mandagstema. Fine døtre du har!

    Ha en flott uke :-)

    SvarSlet
  6. Det er skønne ansigtsudtryk i spejlet! (Jeg overvejede også at bruge et ansigt i spejlet, men turde ikke) :-) Det er du sluppet rigtig godt fra!

    SvarSlet
  7. Fin løsning på ukens oppgave.
    Man har enkete ting fra sine forfedre som kanskje ikke er verd all verden men som betyr mye for en. Ha en fin uke!!

    SvarSlet
  8. Härliga bilder till detta tema Finurligt gjort.
    Kramiz / Lotta

    SvarSlet

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.