torsdag den 13. august 2009

Negative vibrationer

Nøøøj, hvor er jeg bare negativ. Så er du altså bare advaret! Og du har da ret! Måske burde dette indlæg have været udgivet på min brokkeblog? Men jeg er så negativ, at jeg bliver helt nedtrykt af at være sammen med mig selv. Jeg er ikke negativ over at min ferie er slut. Jeg hylder hverdagen med alle dens rutiner, vaner og gentagelser, for uden dem ville dagene være ustrukturerede og rodede, og jeg ville aldrig værdsætte feriedage og weekender, som jeg gør i dag, hvis det ikke var for hverdagen med madpakkesmøriet og sofahjørne-afslapningen. Næ, jeg er negativ over, at nogen mennesker ikke kræver lidt mere af sig selv, og afleverer noget, som tilsyneladende er lavet sjusket og i hast, i sidste øjeblik med bagsiden af en forsvuvet venstre hånd, og det skal jeg arbejde videre med/på. Det er de-motiverende og fremkalder negativ stemning hos mig, for jeg vil gerne aflevere et stykke arbejde, som jeg kan være stolt af, og som jeg ved, der er lagt umage og flid bag. Jeg var så negativ, da jeg gik ind på Taseralik for at se en udstilling, som jeg havde hørt var lidt absurd og sexistisk. Jo, der blev da vist både kønsorganer og mennesker afbildet i sære stillinger, men det var nu ikke det, som slog mig. Det som faldt mig ind var, at de billeder, som myterne og sagnene fra arktisk skulle illustrere, handlede om  bizar sex, sex og atter sex og helst sex med dyr af alle slags,63   mellem familiemedlemmer eller om ædeorgier. Jeg kender langt de fleste af de myter og sagn, 21som tegningerne illustrerer, 4 og når jeg har læst dem, har tanken også slået mig: At det handler om sex. 5  På et tidspunt for 10-15 år siden var der en livlig debat om, at incest var en del af vores /den grønlandske kultur. Der var et ramaskrig dengang, og hvis nogen læser dette, vil der nok også opstå verbal tumult, og jeg lagt for had, men mens jeg sad og spiste (ja, spiste med ske, for det som skulle være flydende, laver caféen konsekvent mere frossent end is)smootie en smoothie, tænkte jeg, at måske er der alligevel noget om snakken? Jan lavede sjov og sagde:” Danske myter og sagn, består af mord og mord, plynderier og mord”. Jeg tager mig sammen nu! Siger til mig selv, at i dag år 2009, er det også de saftige historier om kønsorganer og sex, der sælger. Jo mere bizart og obskurt, jo bedre. Dét sælger nu og det solgte dengang. Og det første til sidst: de mennesker har sikkert gjort, hvad deres evner rakte til, og de har gjort deres bedste. De har gjort det på en meget anderledes end den måde, som jeg ville have gjort det på. Hvad klager jeg over?! Tag mig sammen! Jeg er ikke arbejdsløs og ledig, men har et i virkeligheden meget spændende arbejde, hvor jeg i høj grad kan være herre over metoder og fremgangsmåder. Tag mig dog sammen!!

P.S har du mulighed for at se udstillingen, burde du tage hen og se den, og fortæl mig så, hvad DU mener.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.