onsdag den 24. juni 2009

Bål og brand

I virkeligheden bryder jeg mig vist ikke så meget om fastelavn eller Sct.Hans. Måske er det fordi min fantasi er for livlig, og jeg forestiller mig, hvordan katten sad skræmt i tønden, mens børn og voksne bankede løs på tønden indtil.. Ja, indtil hvad? Det er så lige akkurat der, min overgearede fantasi løber løbsk. Engang for en hel del år siden lavede mine søstre og jeg.. eller var det kun Lena og mig et fantastisk bål nede på min far og mors “parkerings-plads”, og med min aflagte grå gazebindskjole, en livagtig heks, der skulle sendes afsted som en anden rumraket med bål og brand under sig.. alt sammen til ære for Simon, der dengang var lille og blød indeni. Behøver jeg at fortælle, at Simon græd som pisket og at vi fik en del forklarings-problemer bagefter? Jo, jeg holder af at markere at det er midsommer, årets længste dag, sommer-solhverv, og har da også læst på lektien om Johannes Døberen, men som fantasien dog løber afsted med mig, når jeg står foran Sct. Hans-bålet 1og forestiller mig hekse-afbrændinger, hekse-jagter, tortur og drabsmetoder fra dengang (og stadigvæk i nogle lande), når jeg ser sådan en livagtig dukke med aflagt tøj blive brændt af.  35694Det er vist ikke fra fremmede Simon har sin forestillings-evner?! Jeg lægger fantasien til ro, og nyder årets længste dag, nyder at vi står midt i sommeren, og at der er mange flere dage endnu med masser af lys, varme (som der dog ikke er noget af heroppe.. endnu, men det er på vej! Dét tror jeg på!) og gode ferieoplevelser, og ikke mindst at vores velfungerende bådeforening troligt år efter år arrangerer bålafbrænding, bål-taler, snobrødsbagning, 28  sodavandssalg til de grillede pølser og alt sammen ledsaget til det ringeste hal-bals-musik fra længst forsvundne glade mindre ædruelige sen-tresser-nætter. 7

(p.s mit 4. og indtil videre sidste viftesjal trækker tænder ud. Jeg skal være færdig med det inden søndag, så i ren og skær stress og jag, strikker jeg forkert og irriterende langsomt. Det SKAL være færdigt! Det er en gave, som bare skal afleveres! Jeg er træt, har lyst til at sove konstant, og er begyndt at overveje om det skulle være lav blodprocent igen? Jeg må hellere stille pilleglasset med jerntabletterne frem.)

2 kommentarer:

  1. Og her sidder jeg og savner duften af braendt heks!

    SvarSlet
  2. Jeg har været på et torturmuseum i Rothenburg ob der Tauber (DE) og hvad der virkelig er blevet gjort ved folk før i tiden kan ingens fantasi hamle op med. Det burde være forbudt for børn. I samme by er der en STOR butik der kun sælger julestads året rundt. Flot, dyrt og dejligt. - og en butik der kun sælger bamser og ting med bamser på. Gammel bymur og flotte gamle bygninger der er meget velholdte er der også - tror snart jeg trænger til en tur dertil - igen;-)

    SvarSlet

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.