mandag den 20. april 2009

Vejrmænd

Når, og det sker faktisk ofte, at man oppe på byens vartegn, Nasaasaaq/Kællingehætten, kan se sneen, tågen eller skyerne samle sig. fygemaskine Jeg forestiller mig altid, at vejret i virkeligheden er hjemmelavet, og at der står nogen oppe på byens høje fjeldekællingehætten med en lille maskine, hvor de drejer rundt og rundt på et rødt træhåndtag på en gammeldags vakkelvorn, simpelt-kontrueret skramlende og næsten faldefærdig maskine, hvor de med et viser på et simpelt ur med billeder af forskellige vejrtyper, kan lave forskelligt slags vejr. I dag stod den lille mand (for det er en lille mand med stort, sort fuldskæg og snavs under neglene) oppe på Nasaasaaq/Kællingehætten og snurrede med sit håndtag for at frembringe fygesneen og en anden lille kortbenet, korthalset, fuldskægget mand, ligeledes med sorte rande under sine flossede negle stod helt oppe på Præstefjeldet og sørgede for den kraftige vind. Sammen har de frembragt et vejr, der får den nyvaskede dug,blæstigennemdugtiltørre der hænger til tørre ude på tørresnoren til at blafre mere end lystigt. De små, beskidte og sikkert også underbetalte mænd, har ligget på den lade side længe, for solen har skinnet og skinnet fra en skyfri himmel, men nu er de kommet på benene og snurrer med deres maskiner. Hæ, og når jeg kommer på de tanker kommer jeg også til at tænke på min kogebog:”Kogebog for Grønland” af Caia Hansen og evigt smukke illustationer af Jens Rosing. Bogen er vist oprindeligt fra 1955 og jeg sidder med 6. oplag., hvor der er anvisninger på en “ismaskine”. Der står:”Frysning af is: Lav en fryseblanding af 1½ kg knust is og ½ kg groft salt og hæld et lag i bunden af en spand. Hæld den kolde creme i en skyllet form med låg og hank. En stor konservesdåse kan evt. bruges. Hanken kan laves af et stykke ståltråd, som sættes fast i et par huller, der bores foroven i dåsen. Frysningen af is i form uden tætsluttende låg kræver dog stor påpasselighed, da selv en ubetydelig smule vand, is eller salt i cremen ødelægger den. Formen stilles ned i spanden og et lag af fryseblandingen hældes omkring den. Isen må være så fint knust at den lægger sig tæt til formen. Ved at dreje formen hurtigt frem og tilbage fryses cremen på ca 20 minutter. Noget af cremen vil hurtigt fryse fast til formens sider og bund; den skrabes væk efterhånden. Når isen er stiv, skives den op og serveres med det samme. Ønskes isen så stiv, at den kan vendes, må den pakkes ned, efter at den er drejet. Til nedpakning af cremeis kan kun bruges en form med tætsluttende låg. For at hindre at saltvandet i at trænge ind smøres lågets kant indvendigt med et lag margarine, og der lægges et stykke smørrebrødspapir over formen, før låget sættes på….” Jeg siger bare god arbejdslyst til dem, som kunne have lyst til i år 2009 at lave is på denne måde. Jeg synes det er en god kogebog, som jeg meget tit bruger, når jeg er i tvivl, men den er på en eller anden måde også husmoderhistoriebog for mig. Der er forrest i bogen forslag til middagsplaner for alle årstidernes uger med to retter mad for  hver dag. Der er anvisninger på borddækning og oprulning af plastikduge på kosteskafte og ikke mindst hvordan man vasker op, tøj og ikke mindst 19 køkkenregler, som jeg måske burde repetere?? Men ismaskinen… gad vide om der ikke ved een af kysterne sidder en lille mand med sin lille konservesdåse og drejer og drejer om vinteren og pludseligt er havet frosset til??? Jeg kunne sagtens forestille mig en børnebog med sjove tegninger med disse vejrmænd. Kan du forestille dig: “ der var engang for længe siden, meget lang tid før internettet blev opfundet og ingen vidste, hvad meterolog betød…..”Hmmm, det må jeg hellere lade andre om! Hvad jeg ikke havde forestillet mig, var at mine læber SÅ hurtigt ville blive normale igen. Jeg kan mærke dem, men det kan stort set ikke ses mere. normaltigen Det hjalp at blive ynket af jer, så tak for det.

6 kommentarer:

  1. Vow, for et suverænt, veloplagt og velskrevet indlæg! Det er guf at læse :-). Jeg tror på de dér små mænd...

    SvarSlet
  2. Altså alle de små mænd og koner. De er sgu her og der og alle vegne. Kender godt dem, der gemmer sig garderobeskabet og syr tøjet mindre og dem der kommer snigende midt om natte og stjæler taljer mm. De er nogle værre nogen.

    SvarSlet
  3. Tak Barfuss, jeg labber,labber, labber dine ord i mig, bogstav for bogstav..Dudi, min garderobe er fyldt med alle de små væsner, der krymper tøjet uhæmmet og som skifter mine faste overarme ud med nogle slappe, uformelige nogle. Æv, de mænd og koner gider vi overhovedet ikke! Fyr dem!

    SvarSlet
  4. Jeg var ellers hos politiet for anmelde tyveri af talje og faste overarme, men blev bare afvist. Hmmm..... har godt hørt, at der er andre, der har været udsat for lignende trælse tyverier. Og min forsikring dækker ikke. Æv!!!

    SvarSlet
  5. Øv bøv.. jeg har da ellers sat min lid til forsikringen

    SvarSlet
  6. Øv, øv, mit forsikringsselskab er helt sikkert ikke bedre end Jeres, så jeg dropper henvendelse...

    Glæder mig dog over læbers sammenfald :-D

    SvarSlet

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.