onsdag den 3. oktober 2007

Djævlehue, som lovet!

Djævlehue a' la Gros. Den er heeelt vildt populær rundt om i blog-land blandt (baby-tøjs-)strikkere, og det er ikke uden grund, for den sidder altså bare godt på hovedet af store og små. Den strikket op-ad og ikke hen-ad, som i fx. garnstudios djævlehue til små og store, og jeg har den også i dén version fra Askeladen, da jeg i sin tid strikkede til børnene i dejligt blødt og lækkert lanolingarn. Endnu engang har jeg tilkaldt Jan som model, denne gang til en hue (ikke endnu et sjal) Jan synes huen sidder godt, og da den er strikket i 2-trådet moskusuld, er den også varm.

Størrelsen bliver stort set den samme med Brugsens strømpegarn. (Kan ses her) Men tjek højden inden du begynder at undlade at tage ud, og kun tager ind. Det er meget træls at trævle det samme strikketøj op mere end 5 gange :-0 Ved jeg af bitter erfaring

  • slå 149 masker op på pind nr. 2½ eller 3 alt efter hvor løst/fast, du strikker
  • strik 3-6 riller (eller hvor mange du mener, der skal skal være)
  • 2 ret
  • 1 msk ud (tag 1 maske ud i løkken mellem 2. og 3. maske)
  • 24 ret
  • 3 sm ( løst af 2 sammen forfra altså ret, træk den løse maske over)
  • 22 ret
  • 1 ud (i løkken foran, ligesom den første udtagning)
  • 1 ret
  • 1 ud (se ovenfor)
  • 22 ret
  • 3 sm (ovenfor) dette er spidsen foran i panden
  • 22 ret
  • 1 ud
  • 1 ret
  • 1 ud
  • 22 ret
  • 3 sm
  • 24 ret
  • 1 ud 2 ret
  • Strik en runde (hvis du strikker på strømpepinde eller rundpind-kan anbefales, du så undgår at skulle sy den sammen til sidst)
  • eller en pind vrang, hvis det er på almindelige pinde (altså 2 lange pinde)
  • og gentag ovenstående til et stort mandehoved 16-17 gange, hvorefter
  • du kun strikker 3 ms sammen og ikke tager ud indtil der er
  • ca. 7-9 masker tilbage som du lukker af.
  • Se på Gros side, hvor mange forskellige muligheder, der er for at lave mønstre og afslutte huen på, og der er masser af links til andre blogge, hvor huen også bliver vist frem.

4 kommentarer:

  1. Jeg har lige givet mig i kast med den voksne udgave :)

    Har et spørgsmål (som sikkert giver sig selv) :

    16-17 omgange .. Det vil sige at :
    1 omg med ind og udtagninger osv + 1 alm omg ret = 1 omgang ud af de 16-17 omgange?

    SvarSlet
  2. Det er helt rigtigt forstået Miv. Held og lykke med djævlehuen :-)

    SvarSlet
  3. Hej
    Er det muligt du har opskriften til børne, og evt. vil sende den til mig

    Mvh
    Mette
    fiduskvist@gmail.com

    SvarSlet
  4. Hvor meget garn bruger du (gram) til en hue?

    SvarSlet

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.