fredag den 5. oktober 2007

1.kursusdag

Først vil jeg gøre opmærksom på, at du kan se flere billeder ved at klikke på albummet til venstre, hvor der står:” kursusdage i Ilulissat". (eller på linket HER)I dag startede så den seriøse del af mit ophold i Ilulissat så. Jeg er her jo for at lære noget, ikke at forglemme! Vi har lært at slå planetariet, som er oppusteligt, op og pakke det sammen igen. Det er i princippet et kæmpestort kuppeltelt uden fast bund, og med lange indgange til en blæser, der ”puster den op, og en indgang, hvor man kravler/går foroverbøjet ind, og hvor noget af luften, der bliver blæst ind også kan komme ud. Man stiller så en ”projekter” med en drejelig skive, op i midten af teltet, hvorpå man kan sætte nogle cylindre på, der viser de forskellige stjernehimler (sydlige, nordlige, klassiske osv osv.) Der er selvfølgeligt mørkt inde i teltet, så jeg har været lidt groggy af at være i mørke om dagen, så da kurset var ovre for i dag kl ca. 15.30 kørte jeg med hotellets bus ind til bymidten, da jeg skulle betale for min sejltur ind til isfjorden på søndag. Det bliver spændende og jeg håber, at vejret bliver godt. Jeg dryssede lidt rundt i byen og osede i forretninger, for at se om der ikke var noget jeg kunne spilde mine (få) penge på. Der var fristelser nok, da kunstnerne her i Ilulissat er hamrende dygtige og meget alsidige, i modsætning til nogle kunstnere/husflidskunstnere på kysten, der kører i det samme og det samme.. efter min mening. Men desværre koster kvalitet jo som bekendt og da det jeg så var af meget høj kvalitet, var prisen derefter. Men jeg fandt da en sjov lille forretning, der ikke var stilet til den massive turisme, der i øvrigt præger Ilulissats forretningsliv meget. Jeg fandt aldrig ud af, hvad forretningen hedder, men købte to bittesmå dåser på størrelse med en 2-krone og fyldt med fast parfume; Det skulle være naturligt, så jeg gætter på, at olien er af kokos, men det er ikke til at sige. Jeg købte en med lavendelduft og en med opiumduft, og så begyndte jeg at traske hjemad. Der er ikke koldt i dag, men der er overskyet, og det blæste. Jeg kan ikke rigtig finde ud af verdens-hjørnerne her i byen, men hvis jeg skal være logisk, og det skal jeg jo, ved jeg jo at havet vender mod vest og solen står op i øst, så vinden måtte komme fra ca. sydøst?? I morgen lørdag, skal vi lave et undervisningsforløb og gøre brug af miniplanetariet. GYS GYS, og jeg ved akkurat kun lige, hvad solen, månen og nord-stjernen er, og ofte kan jeg ikke engang finde nordstjernen. Hmm, til grin kan man jo altid blive, så bliver man da noget, og jeg vil sikkert blive husket for min store uvidenhed og det er jo bedre end at blive glemt… (lænestolene uden for restauranten er dejlige at sidde i og ser ud flotte og smarte ud, men jeg har tænkt på om revnen midt i er til folk med hale, folk der har meget luft i maven eller om stolen mon oprindeligt er designet til aber?? Måske skal jeg bare nyde at sidde i den uden at tænke for meget medmindre, den netop er designet for at man skal begynde at tænke??)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.