torsdag den 20. januar 2011

Forbrændingsanstalten

Mine elever har været med til at planlægge deres skolegang og i planlægningen var een af mine ønsker, at de skulle på virksomhedsbesøg.

De har fået lov til at ønske hvilke virksomheder de vil besøge og sidste onsdag var de på vandværket.

 

I går var de på forbrændingsanlægget.

 

Det var spændende, at se hvordan det affald,

affald

som vi smider i skraldespanden først bliver kværnet og revet i mindre stykker for derefter at blive brændt.afbrænding

Vi fik fortalt, hvor ødelæggende det er, når vi smider metal i skraldespanden for det ender i maskineriet, som en stor persillehakker ødelægger affaldet.

Vi fik vist, hvor meget de skiller elektronik ad for derefter at sælge komponenterne videre til Danmark, hvor det enten bliver genbrugt, smeltet om eller destrueret på en sikker måde.

lysstofrør

covers

elaffald

Alle kemikalier, der bliver hældt forsvarligt på tønder, der bliver lukket.

Udenfor bliver metal som metal sorteret og der bliver ryddet op i årtiers sløset bortskaffelse af affald og det ser lovende ud.

udsigten

Meget af affaldet er inspirerende og giver lyst til at lave skulpturer og lignende..

forskelligt

grafisk

Alene de mange farver, der er i de forskellige kasser.

printplader

ledninger

Jeg er vist lige så begejstret for virksomhedsbesøgende som mine elever og glæder mit til næste virksomhedsbesøg. Nogle af drengen kunne sågar tænke sig at komme i praktik på forbrændingsanlægget.

Mine elever er gode til at vælge virksomheder at besøge.

2 kommentarer:

  1. Jeg bliver altid så glad, når jeg hører om børn og voksne der interessere sig for at passe på vort miljø. Dejlige og tankevækkende billeder.

    SvarSlet
  2. Tak Susse.. Det er dejligt overhovedet, når det viser sig, at børnene har samme interesser som en selv. Det sker ikke alt for tit i min (arbejds-) verden

    SvarSlet

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.