tirsdag den 10. marts 2009

Kurve og "klokkeblomster"

Det er godt nok for sjældent at jeg besøger vores lille museum.

For øjeblikket er der en smuk udstilling med kurve

og andet i græs/siv. Det er fascinerende at se, hvor smukt en tot tørt græs

kan forarbejdes til at blive.

Der var nogle glasbrikker (sådan nogle man stiller glas på) og de var så sirlige og fine. Det er kunsthåndværk, der vil noget. Kurvene står udstillet bag glas og ramme, og er svære at fotografere, så hvis I har mulighed for det, bør I tage ned og se den "live". Den gamle kolonibestyrerbolig,

stod også smukt i formiddagens sol, og jeg ville nyde at gå og fotografere den en lys dag, for den emmer af stemning og historie. Jeg kæmper en stille kamp med hæklenålen. Jeg har samlet mod til mig og er i gang med at hækle Liselottes "Klokkeblomst", og opskriften er så udførlig og pædagogisk, at jeg, der ikke anede, hvad en stangmaske, luftmaske og fastmaske var, er kommet så langt nu at jeg kan se, hvad det skal ende med at blive.

Måske er mine fastmasker ikke lige efter bogen, men de virker vistnok? Bogen, som jeg skæver til indimellem, for at få styr på, hvad de forskellige betegnelser dækker over " Alt om håndarbejde-hæklehåndbog" fra 1977 er købt for en del år siden på biblioteket for en rund femmer. Garnet, kauni, som jeg har købt specielt til formålet er til en afveksling lækkert, blødt, ensartet og uden knuder. Og jeg valgte igen en stærk, glad farve, for jeg trænger til fest og farver, og nyder når andre klæder sig farverigt og kulørt. Som jeg har for vane, trævlede jeg op, 10 rækker med de lange masker med huller, da jeg var utilfreds med overgangene mellem rækkerne. Det kunne jeg ikke have! Men det tegner godt, selvom det går uendeligt langsomt for mig. Den næste...øh... går nok meget hurtigere (p.s i morgen, hvis lyset er godt, vil jeg fotografere den sjalsnål af moskushorn, som jeg købte af en "gadehandler"/lokal kunstner for sølle 100,-. Den er utrolig smuk og iøjefaldende.) P.S: Søren skrev en kommentar til mig, og jeg vil indsætte den øjeblikkeligt, for at rette mine fejl. Tak for rettelsen Søren og godt at få en kommentar fra dig! Søren skrev:"Jeg har bemærket, at du har et billed efter de flotte kurve, hvor du omtaler "Den gamle Handelsforvalterbolig". Det undrer mig, idet dette billed viser "Den gamle Kolonibestyrerbolig" hvor den sidste kongeligt udnævnte kolonibestyer Nicolaj Binzer boede indtil foråret 1959. Derefter hed chefen for KGH handelschef og den første i 1959 var Torben Krogh. Jeg har forstået at museet er i den gamle handelsbod (rød) bag kolonibestyrerboligen hvor man i 1959 solgte rifler og andet fangstudstyr.Handelsforvalteren var udstedsbestyrer ved de større udsteder og Holsteinsborg/Sisimiut har mig bekendt aldrig været betegnet som et udsted.Venlig hilsen og tillykke med de flotte billeder som du lader os få del i.Søren Chr. Schrøder (Voluntør i 1958-61)"

6 kommentarer:

  1. Sikke smukke kurve - og sikke en smuk farve, du har valgt til Klokkeblomst. Det ser ud til at gå forrygende med den :-)

    SvarSlet
  2. Igen igen skønne fotos fra dig. Hvor er de dog fine de kurve. Jeg tror den gamle teknik de er lavet med hedder rugbindind i Danmark og blev lavet af rughalm. Det var før stråforkorternes tid, så rughalmen var det længste man havde og dvs at det var lettest at få jævnt for man syede rundt om. Sjovt at se at teknikken også findes i Grønland.
    Først troede jeg at du igen var igang med FLS men nu kan jeg se at den er hæklet. Den minder forfærdelig meget om en lille fin hæklet trøje fra min barndom- min første- men det bliver den jo ikke mindre smuk af.

    God arbejdslyst. Glæder mig til at se din sjalsnål i moskushorn- den lyder meget smuk

    SvarSlet
  3. Fedt museum. De klare farver paa traehusene er bare saa smukke. Kurveudstillingen kunne jeg rigtig godt taenke mig at se, men ehmmm... jeg kommer ikke lige i nabolaget, saa tak for billeder. :)

    Naar jeg bliver rigtig modig gaar jeg igang med Klokkeblomsten - FED farve!

    SvarSlet
  4. Sikke smukke kurve!
    Min mor har sådan en, som vist nok stammer fra Asiaat, fremstillet engang i 50´erne. Hun har også flaskebrikker, eller hvad sådan nogle til at lægge under flasker og glas for at skåne bordet ellers hedder;-)
    Jeg følger næsten dagligt din blog, og STOR-NYDER alle dine fantastiske billeder. Har boet i Kangaatsiaq i 3 år sammen med min familie i 90´erne, og SAVNER!!!
    Mange hilsner fra Henriette

    SvarSlet
  5. Jeg har bemærket, at du har et billed efter de flotte kurve, hvor du omtaler "Den gamle Handelsforvalterbolig". Det undrer mig, idet dette billed viser "Den gamle Kolonibestyrerbolig" hvor den sidste kongeligt udnævnte kolonibestyer Nicolaj Binzer boede indtil foråret 1959. Derefter hed chefen for KGH handelschef og den første i 1959 var Torben Krogh. Jeg har forstået at museet er i den gamle handelsbod (rød) bag kolonibestyrerboligen hvor man i 1959 solgte rifler og andet fangstudstyr.Handelsforvalteren var udstedsbestyrer ved de større udsteder og Holsteinsborg/Sisimiut har mig bekendt aldrig været betegnet som et udsted.
    Venlig hilsen og tillykke med de flotte billeder som du lader os få del i.
    Søren Chr. Schrøder (Voluntør i 1958-61)

    SvarSlet
  6. Tak Søren..det vil jeg skynde mig at rette, for du har da evigt ret! Og hvor er det dejligt at få en kommentar fra dig.

    SvarSlet

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.