lørdag den 5. november 2011

Lygtepæle-ørn

Der kommer en masse billeder.

Så er du advaret!

ø11

 

I dag, da vi kørte Sara ud mod lufthavnen, kunne jeg i det fjerne se en ørn, der sad på fjeldet.

Den sad et godt stykke ude.

Da Jan og jeg havde sendt Sara afsted, snakkede vi frem og tilbage om, om vi skulle traske ud i den dybe sne og se om vi kunne få et billede af den.

Vi var ikke rigtig klædt på til at traske rundt i dyb sne, men på den anden side frøs det kun 10 grader og en anelse sne gør jo ingen skade.

Vi blev ikke helt færdige med at snakke om fordele og ulemper ved at traske ud i sneen, da vi mødte en ven, som er heroppe.

Han bor normalt i Fjelsø, men er heroppe i forbindelse med noget arbejde.

Han afgjorde vores diskuteren frem og tilbage, ved at sige, han da gerne ville over til den ørn og sådan blev det..næsten, for den lettede, naturligvis, da vi kom så tæt på, at det blev spændende.

 

ø1

 

ø3

Hmmm…  så kunne vi da heldigvis glæde os over al den sne, som klistrede til vores cowboy-bukser, den friske luft og den gode udsigt, som vi også fik ud af vores lille gå-tur.

Da vi skulle vende bilen og køre tilbage til byen, kunne vi ligeså godt køre helt ud til lufthavnen, for at vende og minsandten om der ikke sad en anden ørn derude, som næsten fløj over vores hoveder.. vi kunne have sparet os gåturen, hvis det kun var for ørnen vi gik derud

ø5

ø6

ø7

Jeg ville være stor i slaget og give kaffe på Taseralik og kom da også helt hen og tog i døren, som dog viste sig at være låst, da der var lukket i dag pga et lukket arrrangement, der skulle holdes i aften.

 

Så kunne vi da glæde os over, at Sømandshjemmet altid er leverings-dygtig i almindelig varm kaffe og hjemmelavede tørkager/bradepande-kager og romkugler..

Og jeg forøvrigt tabte mit slag, som skulle have været så stort, da det var gæsten, som betalte, men jeg skal da til gengæld lige love for, at mine to bordherrer kunne spise kugler.

romkugle

Jeg fik en udmærket øl-kage til min kaffe og lige nu er der ikke engang plads til tanken om aftensmad i min mave.

ølkage

 

Da kugler og ølkage var skyllet behørigt ned med indtil flere kopper kaffe, lyset var ved at forsvinde og gæsten ville til at hjemad, startede vi bilen op og kørte en omvej ned omkring havnen og mine øjne var ved at trille ud af hovedet, da jeg fik øje på endnu en ørn.

Denne sad på en lygtepæl og så faktisk lidt malplaceret ud.

Det er normalt ravnene, som sidder der oppe over vores hoveder. Eller en måge.

Jeg hoppede ud  af bilen og listede hen mod den, i håb om, at kunne få et billede af den fra en god/den anden side, men jeg skal vist ikke klage.. det er ikke hver dag, at jeg ser en lyslevende ørn sidde på en lygtepæl.

ø8

ø9

ø12

ø13

ø15

ø16

ø10

Selvom billedet er grynet, dårligt og utydeligt, synes jeg lige, at du skal se, hvor meget større en baby-ørn er i forhold til en almindelig voksen måge fra Sisimiut Smiley

ø14

 

Dagen hælder, er brugt og det samme er jeg vist.

Saras norge-strømper skal have et par omgange rundt på pinden og der skal ses lidt fjernsyn. Jeg skal ihvertfald ikke se mig om i hjemmet, for det var så det, som blev forsømt, da jeg rendte rundt og samlede sne i mine støvler, åd ølkage og så på ørnen på lygtepælen.

Jeg klager ikke over byttet (rengøring vs. gåtur/ørne-kig)

8 kommentarer:

  1. Smuk fugl. Har altid syntes at ørne er noget specielt.
    Strømperne i norsk mønsterstrik skal nok blive flotte. Det ser godt ud indtil videre.

    SvarSlet
  2. Skønne ørnebilleder. Især det sidste for man har da svært ved at tro de er SÅ store.
    Glæder mig altid over dine skønne billeder.
    God søndag :)

    SvarSlet
  3. hej Dorthe
    Syntes godt om
    Klaus

    SvarSlet
  4. Hej Estermarie - hvis du virkelig vil vide, hvor stor en havørn er, så prøv lige at tjekke dette link:
    http://dovregubben.blogspot.com/2008/11/rnen-og-dren.html

    mvh
    Jesper

    SvarSlet
  5. Wow.
    Det ville jeg (også) godt opleve...
    Men jeg har vist erklæret før, at det der primært afholder os fra en ferie i Grønland, er prisen ;-)

    Dine norske strømper er vildt flotte, men der må man da virkelig komme til at lide af 'The second sock syndrome' i højeste potens?
    Jeg tror, jeg ville lære mig magic loop-metoden inden jeg gik i gang med sådan et sokkeprojekt :-)

    SvarSlet
  6. Flotte billeder af ørnene og 3 på en dag må da være lykken..Jeg havde også byttet rengøring med hygge og ørne..;D

    SvarSlet
  7. Hvilket kamera har du, for det er virkelig nogle flotte billeder:)?

    SvarSlet
  8. Pia: Ørne er meget, meget smukke og fascinerende

    Tak EsterMarie

    Klaus: synes også godt om dig ;-)

    Ellen: Vi andre synes også at det er alt, alt for dyrt, at rejse til og fra Grønland. Ydermere er det også dyrt at rejse indenrigs i Grønland. ØV
    Jeg er godt nok ikke glad for at strikke med flere farver, men jeg skal nok få dem færdige.. engang :-)

    Rejen: Jeg fortryder bestemt heller ikke mit byt for rengøringen

    Christina: Jeg har fotograferet med mit Nikon D300 og mit zoom-objektiv 300 mm

    SvarSlet

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.