lørdag den 7. august 2010

Et par knob rigere

I går til middag tog jeg ud for at fiske efter lidt torsk.

Jeg har planer om, at sende en masse torskefiletter ned til min søster i Ålborg.

Fisk heroppe smager altså bare bedre.

Ligesom vores rejer også er uovertrufne.

Og nu hvor jeg er igang vil jeg da også rose de Sydgrønlandske kartofler, som meget snart, forhåbentligt, er at finde i butikkerne, bare har mere smag.

Men torsk til min søster, kan jeg da sørge for, troede jeg, så jeg startede min jolle op og sejle ud på mine sædvanlige torske-fiskesteder, men der var absolut ingenting. De sølle 5 torsk jeg fangede, var kroget på og havde ikke engang selv bidt på krogen. Jeg prøvede virkelig ihærdigt og endte med, at prøve alle de umulige steder efter at have prøvet de mulige.

I desperation vendte jeg skuden og sejlede stik modsat retning for at se efter sæler.

Men intet var der at se.

Et par glubske kjover, der tvang føde fra måger og ellers intet andet.

Kjoven er en ualmindelig dygtig flyver og det er hver gang lige fascinerende at se den i aktion, selvom det må være ret så træls for mågerne, som det går ud over.

Jeg fik min dosis naturlig D-vitamin/sol og det var så også det hele. Og det flot syn af Sisimiut fra havsiden fra syd.

Kan du se byen? Midt i billedet.

sisimiutfrasyd

Under de sidste sejlture, har farten været lavere og lavere.

Vi forsøgte for et stykke tid siden at skrubbe bunden af jollen, mens den lå nede ved broen og det gav da også et par knob.

Fra 20 til 22, hvilket stadig er for lidt i forhold til den motor, der sidder på og hvad vi ellers har oplevet, den kan sejle.

Det bruger også mere brændstof og i dag fik Jan ringet til en vognmand, som hev jollen på land, hvor Jan og jeg så skrubbede intenst,ihærdigt og næsten umenneskeligt grundigt bunden ren for alger.

Efter to timer, kunne vognmanden smide jollen i vandet igen og vi kunne lykkeligt konstatere at det havde hjulpet.

Hele 5 knob ekstra gav vores anstrengelser og dermed også besparelser på benzinkontoen. Nøøj, hvor humøret steg.. hele 5 knob!

Aftenen er tilbragt ude hos Lena og Johannes. 

Dejligt at have dem tilbage i byen igen.

Stemningsbillede fra broen til aften

Nogen er kommet på slæb. Du kan lige akkurat ane Jans båd oppe i højre hjørne.

Båden med den orange kalesche.

påslæb

1 kommentar:

  1. Det lyder godt. Men da jeg ikke kunne vente længere købte jeg bare noget færdigfiskefars til fiskedeller. Vi glæder os til de grønlandsktalende fisk ;-)

    SvarSlet

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.