søndag den 20. september 2009

Efterårsglæder

Jan og jeg stod meget, meget tidligt op i morges. Faktisk stod vi op kl 06 og dét endda på en søndag. Det skal ellers noget til at hive mig ud af fjerene en morgen, hvor jeg ikke skal på arbejde, altså på nær lige, hvis det er sejllads, der står på programmet, som der gjorde i morges. 1Vi tonsede rundt efter bådenøglerne, og efter 1½ times panisk søgning, stoppede vi op og rekonstruerede dagen i går, og kom til den konklusion, at nøglerne måtte sidde i båden. Og heldigvis havde ingen opdaget det i nattens mulm og mørke og båd med nøgler var at finde ved pladsen og ikket et eller andet fjernt mål med en ukendt person. Mine trofaste læser må kunne huske, at et af mine store ønsker er at fange en stor, tung helleflynder, der måler mindst 1½ meter.. mellem øjnene,  og der har stået en helleflynder og ventet på mig de sidste par år.. okay, jeg fangede et par små sidste år, men de var så små, at vi hurtigt lader dem gå i glemmebogen, men dette fine eksemplar, der ikke måler de ønskede cm. mellem øjnene ventede tålmodigt på mig, og den kom med beskeden om, at hvis jeg tog mig sammen og fiskede lidt mere, kunne jeg også få store,storebroderen med. ham her, som er en hende (hun var med rogn) vejede ca 12-15 kg og målte knap en mtr. 4 Jan hev op og holdt under fotograferingen. 6Jeg fiskede videre og jeg fangede ca. 50 kg torsk ved siden af.. bifangst, hvoraf jeg filletterede nogle af dem. Jan underholdt sig med at kikke efter den lille helleflynder, der hoppede af krogen og straks søgte dybet igen. Øv! 5Der blev til 12 kg ren torskefilletter, som blev puttet i fryseren i passende poser klar til at hive op til aftenmad i løbet af efteråret og vinteren, men store, store broden til min flynder, forblev i havets dyb i dag, men næste gang… næste gang. 2Dagen bød også på kaffemik på Sømandshjemmet, der i dag rundede de 40 år.  Der var gratis kaffe og kage, 3 og i aften er middagsmaden billigere end normalt, men dét tilbud takker vi nej til og har spist hjemme. Lige om lidt står den på et planlagt møde. Arbejde på en søndag! Men jeg kan kun takke mig selv, for jeg har selv været med i planlægningen. Jeg kan under mødet se frem til en omgang pandekager, for Johannes har lige ringet og inviteret. 

4 kommentarer:

  1. Hvor lyder det bare dejligt! Du giver mig altså lyst til at begynde at fiske (og det er meget store ord fra én, der aldrig har lyst til at flytte fra Frederiksberg igen). Mange tak for dine fine billeder!

    SvarSlet
  2. Tak Christunte. Det er hyggeligt at fiske; du er ude, du laver noget og du kan slappe af samtidig, og ikke mindst, hvis du fanger noget, har du sikret aftensmaden, som smager ekstra godt, fordi du selv har fanget den.

    SvarSlet
  3. Jeg synes nu nok, du kan være stolt af det eksemplar af en helleflynder... og alle torske-kiloerne. Det lyder bare så lækkert.. :)

    SvarSlet
  4. Jette.. jeg er skamp stolt og det er ikke for at lyde utaknemmelig at jeg ikke viser mere stolthed i indlægget, men jeg ville så gerne og har drømt om det så længe, fange en kæmpestor een, som jeg virkelig har kæmpet for at få ombord. Denne flynder var skam fin og ingen rynken på næsen herfra, men storebroderen.. venter på mig. Torske-kiloerne er skam også værdsat. Du drømmer ikke om, hvor hurtigt du kan fange 50 torsk lige nu heroppe. Dét ER skam lækkert

    SvarSlet

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.