søndag den 8. juni 2008

Blomster og planter

For at få dagen til at gå med noget, som lykkedes, plantede jeg en masse amorphophallus/djævletunge/slangepalmer ud i hver deres potter. Min kollega skulle have en, og udenfor hendes hjem hang der nogle broderier, der hører til grønlænderdragten (allapalaat) Der er snart konfirmation i deres familie, så forberedelserne er i fuld gang.
Om Amorphophallus (amor+fallos) kan siges:
Det er en kinesisk knoldplante, der kun lever i foråret og frem til efteråret, hvor den visner. I meget sjælde tilfælder skyder den istedet for blade op, en meget ildelugtende blomst op. Den lugter af råddent kød og den er umulig at have indendøre. Hvert år sætter den en ny lille knold. Den kan blive meget høj og bladene er karakteriske ved, at de ser udstandsede ud og er symmetriske og antallet af blade stiger for hvert år.
Jeg formår ikke at gemme den og finde den frem år efter år, men det gør min far og mor, så jeg får aflæggere hvert år, og lover mig selv at jeg i år skal huske at gemme osv osv. Den er ihvertfald speciel og sjov.

1 kommentar:

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.