lørdag den 14. november 2009

Fredags-foto-leg H

Næsten sædvane, at jeg kommer for sent til denne leg.

Jeg ville jo gerne, ligesom de andre, gerne være med lige fra begyndelsen, altså allerede om fredagen, men tiden rendte endnu engang fra mig i går, så bedre sent end aldrig (og det er jo kun en leg) springer jeg på i dag.

Jeg har lagt mærke til at sjællændere kalder et sygehus for et hospital, mens man på Jylland kalder det et sygehus.

Ålborg sygehus, Viborg sygehus.. ikke Ålborg hospital eller Viborg hospital.

På Sjælland hedder det et hospital.

Rigs-hospitalet, Frederiksberg hospital osv.

I Sisimiut hedder det altså stadig et sygehus i folkemunde, sygehus selvom sygehuspersonalet i flere år har forsøgt at få os til at kalde det for et sundhedscenter.

I Nuuk, hvor Sana (Sana er en forkortelse af Sanatorium), som det i dagligstale hedder, ligger ligger Dronnings Ingrids Hospital.

Hvordan mon det kan være, at det hedder hospital nogen steder og sygehuse andre steder?

Måske en sjællandsk læser kan svare på det?

H for hospital.

For ikke at skuffe nogen,  har jeg naturligvis også valgt hundeslæde for mit H.

I dag var Jans første tur med hundene.

Sæsonens første tur. hundeslæde1

Det plejer ikke at gå stille af sig.

Hundene skal markere sig, vise hinanden, hvor i hierakiet de befinder sig i forhold til hianden og da de jo står lænket hele sommeren har de sikkert fået oparbejdet nogle irritationer hos hinanden, som de lige skal af med? hundeslæde2hundeslæde3hundeslæde4 hundeslæde5 hundeslæde7

I løbet af sommeren er der også kommet en ny vej med nye gadelygter, som der nu skal zigzagges ud og ind imellem, når Jan og hundene skal ud.

Spørg lige om Jan har kommenteret lygtepælene et par gange i vrede og aggressive vendinger! hundeslæde6

De af jer, som besøger mig på denne adresse med jævne mellemrum, vil vide at Jans hunde ofte må agere model for mit kamera hund og hvis du har lyst til at se nogle hundebilleder kan du kikke her og her og her.

H for hund

Og du ville også vide, at havet spiller en stor rolle, ikke bare for mig, men for alle, som elsker at sejle.

Alle byer på Grønland ligger ud til kysten. sisimiutfraoven

Stort set alle her i Sisimiut har udsigt til havet, bortset fra nogle ganske få uheldige.

H for hav. hav 

Når H er i spil, syn’s jeg at hjertet ikke må glemmes.

Hjertens-glad, hjerte-sorg.

Min mors sortebær-tærte smager ekstra godt i en hjerteform.

H for hjertehjerte

Jeg kunne have valgt hobby for H, for jeg mener at det er meget, meget vigtigt at have en hobby.

At have nogle interesser som man kan fordybe sig i.

Jeg har mange, mange hobbies såsom at sejle, strikke, slibe sten, køre hundeslæde, læse, fotografere, blogge, tegne/male.. nogle dyrker jeg mere intenst end andre, men jeg er overbevist om, at når jeg engang når pensionist-alderen har jeg lagt en god bund, at arbejde videre med mine hobbies på.

Jeg kunne også have valgt at sætte et billede af min far på bloggen.

Han hedder Hardy. Det er et ualmindeligt navn heroppe, og heller ikke helt almindeligt i Danmark.

H for Hardy.

Himmel, hud, hest og havn var også oppe og vende i tankerne og jeg slutter mine H-er af med håndskrift.

 

H for håndskrifthåndskrift

Du kan se, hvad andre har ladet deres H-er stå for her

9 kommentarer:

  1. SKOENT indlaeg! Jeg elsker dine hundebilleder og havet - ja, den udsigt er der ingenting der kan slaa!

    Jeg grinede da jeg saa din smukke haandskrift, for jeg har saa laenge haft et blogindlaeg paa bedding angaaende haandskrift. Jeg tror jeg starter en haandskriftsudfordring paa bloggen. Du har skudt startskuddet!

    SvarSlet
  2. Hæ hæ Tina.. jeg ville have fundet min kalligrafipen frem fra gemmerne, men den ligger i en kasse, som er stuvet væk, da vi skal til at male.
    Så gad jeg ikke.. en almindelig kugle/fyldepen blev taget i brug.
    Det bliver nu ellers noget pænere med kalligrafpennen, men det må være en anden dag den kommer på bloggen.

    Jeg gad heller ikke finde et linieret papir, så min skriven opad kommer da rigtig til sin ret.
    Det er vist håndskriftens død jeg lige fik skitseret med:" jeg gad ikke"-undskyldningerne :-)

    SvarSlet
  3. Du verden for et flott H innlegg , for noen glade hunder og vi har samme her med hospital og sykehus...Kanskje det var en forskjell en gang i tiden...moro se bilder fra et sted vi ikke vet så mye om , selv om det er( var) dansk...
    F.

    SvarSlet
  4. Det er nok viktig for hundene å "komme seg i posisjon" og kjenne hverandres plass. Fantastiske flotte bilder selv om det så ut som det gikk hardt for seg. De er og blir flokkdyr der rangstigen er viktigere enn noe annet.
    Et kjempefin innlegg du har laget:)

    SvarSlet
  5. Living next to me: Det er da sjovt at I også har det med sygehus og hospital. Jeg er ret så nysgerrig efter at vide, hvorfor der er den forskel eller måske rettere, hvor forskellen ligger?! Tak for roserne.
    Petunia: Det er det allervigtigste at vide, hvor på ranglisten man befinder sig, og vigtigere at vide hvor de andre befinder sig. Jan (min mand) er jo den øverste øverste, og det bliver han jo også nødt til at markerer nogengange. Tak for dine fine ord, Petunia

    SvarSlet
  6. En umiddelbar forklaring kan være, at vi sjællændere er kloger end jyderne, og dermed kan vi lære flere fremmedord og altså hospital ;-D Ha & Ha & Ha
    Bortset fra det, så hedder det Regionshospitalet Herning og Christian X's Gigthospital, Gråsten.
    Og på Sjælland Herlev Sygehus, Ringsted Sygehus osv.
    Bortset fra det faldt jeg totalt for dine pragtfulde hundebilleder.

    SvarSlet
  7. Ja jeg faldt også for det skønne hundeportræt, men endnu mere for de dejlige landskaber og den pæne håndskrift, som du jo nok også har moret dig over at bruge igen.

    Det er ikke ofte man har mulighed for at skrive i hånden :-)

    Billederne af hundene i raseriudbrud kan jeg ikke tolke, men man kan da se at den ene er blevet bidt i øret og holder sig lidt væk fra de andre.

    Jeg forstår mig ikke på hundepsykologi men har interesseret mig for at høre folk, der har forstand på det, fortælle hvad de gør for at komme i kontakt med hundene på hunde-præmisser, så at sige.

    SvarSlet
  8. Et herlig innlegg, og din lærer ville slett ikke bli skuffet over din vakre håndskrift. Her i Norge sa vi hospital før i tiden, nå heter det bare sykehus. Så kanskje de som sier hospital henger litt igjen i den gamle tid? Det minner meg også om en gammel, sørgelig skillingsvise som min mor pleide synge til oss barn: "I en sal på hospitalet". Gjett om jeg gråt mine modige tårer til den sørgelige historien. :)

    SvarSlet
  9. Oi her var det en blodig kamp, når hundesleden tas i bruk. Jeg håper at de fort lærer seg rangen i hundeflokken. Du hadde så mange fine H'er her.Håndskriften din er jo bare nydelig.
    Her hos meg er det sykehus vi er på når vi er syke.
    Ha en nydelig dag videre!

    SvarSlet

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.