søndag den 19. marts 2023

Plan B

Vi havde planlagt at tage i hytten og overnatte. 

Meningen var at vi ville invitere min mor med, så hun kunne se noget andet og oplevet noget, som ikke mindede om den trivielle hverdag.

Vi havde set frem til at sidde ude på vores terasse i solskinnet med en varm kop kaffe, et strikketøj i hænderne, et ugeblad eller sidde og gammelmandsblunde og øffe lidt over, hvor heldige vi er med vejret, livet og hinanden.

Men heroppe bestemmer vejret og mange af de aktiviteter som, i hvertfald Jan og jeg foretager os, så da vejrudsigten lovede snefald og meget overskyet, ændrede vi planerne til hjemmeliv med langsommelighed, blødkogte æg til morgenmad sammen med svogeren og en tur ned til havnen for at se livet dernede.

Kamera-batterierne blev ladet op med forhåbninger om, at der måske var en ørn 



eller noget andet at fotografere og der sad en lille flok havørne på den tynde is. 



De holdt øje med edderfuglene,





mågerne og torskene, som er dumme nok til at komme for tæt på overfladen.

Ravnene behøvede de på ingen måder at holde øje med, for de kom flyvende i hobetal, hvis ørnene har fundet noget spiseligt.

Ravnene er jo nogle kløgtige væsner og forstår sig på at gøre livet lettere for sig selv.

De sad meget, meget langt væk og var stort set umulige at fotografere, men forsøges skulle jo gøres alligevel for hyggen og øvelsens skyld.

Se på mennesker, der gik ture sammen, vi så både sejle ud og ind og vi så på det mylder af fugleliv og nød, at vi havde tiden for os.

Weekenderne i byen kan skam også noget og vi forsøger at få det bedste ud af det hele.

Vi på en film på netflix, mens vi sad i hver vores sofa med tæpper og puder og strikketøjet fik et par omgange på strikkepinden og katten nød at vi var hjemme og holde den med selskab.

Solen viste sig ikke rigtig, men man jo stadig køre en tur på hundeslæde og så kunne vi kompensere for den manglende hyttetur overfor min mor med en kort slædetur. 

Den var hun da med på og hundene blev spændt for slæden og vi kørte en lyntur ud i det grå.

Jeg fik ingen billeder af turen, men fik et par enkelte af hundene, da vi kom tilbage.


Vi er jo nået den alder, hvor vi vågner flere gange om natten for til sidste at vågne alt for tidligt. 

For tidligt i min verden er ved 04.30-05.00 tiden og alt for ofte og især i hverdagene, kan jeg ikke falde i søvn igen, hvilket igen betyder, at jeg falder for tidligt i søvn om aftenen og så er jeg inde i den der spiral med at ligge vågen, hvor man burde sove og omvendt.

Jo, jeg kunne jo bare indrette mig derefter, men samfundet er jo bygget op omkring at man er aktiv mellem 07 og ca 23, og udover at det kan være ret træls at ligge vågen i sin seng, så er manglende søvn altså heller ikke særligt tjekket.

I weekenderne kan jeg nogen gange og faktisk ret ofte, godt falde i søvn igen og få et par timer mere på øjet og efterfølgende også holde mig vågen til senere end kl 21.

Vi fik som sagt brugt den sidste del af formiddagen på en slædetur sammen med min mor og vi kunne så køre en tur ned til havnen for at se om der var lidt at se.

Jeg håbede lidt på at ørnene sad et par meter foran mig, eller bare inden for rækkevidde, men så heldig var jeg ikke. 

Tværtimod, for mit kamera drillede og jeg missede et par gode muligheder for sjove/gode billeder.

For at du ikke sidder og tænker, hvordan et par mislykkede billeder også kan se ud, lægger jeg dem ud. 

Det er ikke alt som er perfekt eller godt og måske kan du ærgre dig lidt sammen med mig over, at billederne ikke blev skarpe?

Her er to ørne oppe og slås over en torsk, som den ene fangede, men som den anden også gerne ville have haft del i. 

Det var den alene om at mene, så der blev vist store klør og skarpe næb i luften uden at torsken røg tilbage i havet.


Den fløj afsted med sit bytte, men ravnene havde luret, hvad der var færde, så de fulgte trofast med i håb om en lille godbid, en smagsprøve eller nogle rester.




Når nu jeg har fortalt dig, hvad billederne skal forestille kan du måske godt se det og måske kan du se, den torsk, som ørnen holder i sine klør?

Den var tæt på, men jeg nåede hverken at fokusere eller holde hovedet koldt, men det var hyggeligt at køre turen ned til havnen med Jan.




Der var jo stadig meget tilbage af eftermiddagen, så jeg kunne lige nå at blande lidt kautisk soda med lidt vand og olie til noget sæbe, så der er noget til sommeren og efteråret.

Jeg har holdt os med hjemmelavet sæbe de sidste 2 år og det er hyggeligt og sjovt, selvom jeg bruger den samme simple opskrift hver gang. 

Det sjove ligger vist mest i at vide, at den sæbe, som jeg vasker hænderne i, har jeg selv rørt sammen, så nu skal den så bare ligge og modne så længe som muligt.

Weekenden blev ikke som vi havde planlagt, men vi fik noget ud af dagene og du skal ikke høre os øffe om kedeligt vejr eller kuldsejlede planer.

Vi siger tak og stiller os op til endnu en arbejdsuge i morgen tidligt.

Håber at du har haft en lige så god og givende weekend.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.