fredag den 25. januar 2008

Væddemål

Enten er min hukommelse meget dårlig, eller så har jeg lidt ret i, at sjældent har vi haft så meget sne. Det sner og sner, og hvis man ikke vidste bedre, ville jeg tro, at der var gået en eller anden pakning, ventil eller filter i Vor Herres vejrmaskine. Det bliver bare ved og ved med at sne, og vi har eftehånden så meget sne, at vi er ved at blive begravet i det. Se bare her: Det skal forestille at være vores altan.. Det føles som en urimelig straf at skulle holde sin trappe fri for sne, og da vi ikke har gjort noget galt, er vi efterhånden bare begyndt at ignorere sneen, forsøge at trampe og vedligeholde den smalle sti, der fører op til vores hoveddør, der som dagene går, bliver sværere og sværere at komme ind og ud af. I mine hemmelige drømme, drømmer jeg om, at jeg ikke kan komme ud om morgenen og derfor bliver nødt til at blive hjemme. Mærkeligt nok, drømmer jeg ikke disse drømme i weekenderne, men kun til hverdag. På den ene side er det hyggeligt med sneen; den dæmper alle lydene og sneen, der daler ned i store, hvide, lette flager får mig til at tænke på mange af HC Andersens eventyr , stearinlys, varme vattæpper, varm kakao og hygge foran fjernsynet, men på den anden side... er jeg ærligt talt træt af, at jeg som en anden blind muldvarp eller heroisk polarforsker, skal grave mig igennem snemasserne morgen efter morgen alene i tæt mørke, hvor min ånde øjeblikkeligt fryser til iskrystaller. Der ligger ca 175-185 cm sne, der ude. Ufatteligt. Hele denne uge har jeg været i lettere panik, også pga vejret. Jeg lovede for 14 dage siden, at have ansvaret for nogle bestillinger af varer, som skal bruges i morgen til vores weekendkursus i filtning. Min mail har givet mig endnu flere grå hår, og har drillet mig i en grad, som burde forbydes, så jeg endte med at ringe og faxe (hvor gammeldags!!) til firmaet i Danmark, der straks sendte varerne..men hvad nytter det lige, når flyveren ikke kan lande her pga af ...Ja, gæt selv: SNE! Men i eftermiddags, lige på faldrebet, ankom kassen med de bestilte varer. Lettelse, lettelse, og endnu mere lettelse, for idag var også sidste dag med terminsprøver på skolen og det har givet mig lyserøde knopper, hjertebanken af den kedelige slags og maridtslignede tanker om, hvad der kunne gå galt. Det er dog gået næsten gnidningsløst, takket være en dygtig, effektiv kollegas uvurderlige hjælp, så der kan jeg også ånde lettet op. TAK Margit! Der findes stadig mennesker i denne verden, der træder til, uden bagtanker om senere forherligelse og belønning. Kan nogen af jer definere Fimbul-vejr..og ja, jeg har forsøgt at google det. Jeg mener at det er en hård vinter med meget sne, Jan tror det modsatte. Der står en chokolade-P tærte på højkant! Jeg har lavet en afstemning i øverste venstre hjørne, men du må stadig gerne komme med en kommentar

5 kommentarer:

  1. Hæ,hæ - jeg har set Jul i Valhal, så jeg er på din side ;-)

    Og så fandt jeg også det her:

    http://da.wikipedia.org/wiki/Fimbulvinter

    Hilsen
    Mette

    SvarSlet
  2. Jeg er hel enig med dig vedr. Margit, hun er s.... dygtig og en gytter-pige

    SvarSlet
  3. på islandsk, altså gammel nordisk, hedder det en fimbul-vinter, når der er meget mere sne end vanligt. og så har vi også ordet fimbul-kulde, når det er umådelig koldt.
    kh.fra Island
    Frida

    SvarSlet
  4. Fimbul er det der kommer foer ragnarok, saa nr. 1 har mest ret. :)

    SvarSlet
  5. Godfornøjelse med din p-tærte. Fimbulvinter er som alle andre har beskrevet en usædvanlig hård og lang vinter..
    du skal bare lade være med at rydde sne i weekenden, så må du automatisk være sneet inde om mandagen. For øjeblikket viser de nogle gamle billeder på tv.2 om de hårde vintre i 1940-1950 hvor der var flere meter sne. måske kan du sende et billede til sammenligning.
    En anden en kan nu ike lade være med bare at være en lille bitte smule misundelig, og ville ønske at det bare ville sne en lille smule her mens det stadig er vinter.
    Det er da tidligt ar i er færdige med terminsprøvere, men nu må du da få lidt fred og ro.
    spændende at se hvordan din hue bliver

    SvarSlet

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.