torsdag den 17. maj 2012

Den sidste dag

Vi blev ringet op i går; ikke med godt nyt, men dog med et tilbud, som jeg ville ønske, at jeg kunne tage imod.

Vi blev tilbudt om vi ville have en hund.

Ikke en hvilken som helst hund, men akkurat den hund, som jeg er en smule forelsket i.

5

Den har fået en ny ejer og han vil hverken have eller eje den.

Hverken den eller den anden langhårede, der også står derude.

1

Vi må desværre ikke have hund ved vores hus og vi har hunde nok, så desværre måtte vi takke nej.

Den bliver aflivet i morgen sammen med dens langhårede bror, så disse billeder bliver desværre nok de sidste, som jeg viser af den.

3

4

9

Der er ikke noget, som jeg kan stille op, men jeg siger tak for alle de billeder, som jeg har kunnet tage af den.

Langhårdede hunde er mere besværlige end korthårede og nogen mener, at de langhårede grønlandske hunde er lidt dummere end de korthårede, men mon ikke det handler om, at det er besværligt?

Det er faktisk ikke så tit, at man ser de langhårede grønlandske hunde.

6

2

6 kommentarer:

  1. Ja, det er noget der går mig lige i hjertet.

    Jeg kan med BESTEMTHED sige, at det intet har på sig med intelligens om hunden har langt eller kort pels.

    I vores hunderace er der fire varianter. En korthåret, en langhåret sort, en langhåret gylden og en krøllet.

    Og de er alle fire varianter super intelligente!
    Dog er der lidt forskel på hvad de bruges til. Men alle er egentlig hyrdehunde. Men man udnytter deres intelligens til f.x. forsvar, servicehund, narko ( Cash som er pengehund i lufthavnen )osv.
    Ved nogle typer hund er det da besværligt med lang pels.

    Vores hunde er langhåret hunde med stor portion af underuld. Egentlig rigtig pelspleje er der ikke meget af. Det er "næsten" noget jeg selv ønsker, da vi jo har hundene indenfor over det hele. Og ellers fyldes støvsugerposen totalt i løbet af nogle dage.
    Når de går i fæld løsner underulden sig først, derefter fælder de dækhårene. I denne periode ligner de noget "kun en mor kunne holde af" ;0), med hunderuld strittende ud og hiver man i et stykke følger der mere med.
    Jeg kan forestille mig, at det er det samme med jeres hunde....
    Jeg går ind i kampen mod hårene og børster løs...
    Men lod jeg være ville de over et stykke tid alligevel skifte pels uden problemer - ganske som ulvene.

    Vi har haft fem Tervueren på en gang. Fire tæver og en mega stor og hårrig hanhund( Han lignede en stor hanløve med kæmpe manke og der var ikke noget bedre, end at ligge på gulvet og putte sig helt ind til ham). De levede som en flok, med en alfa tæve og en alfa han. Når der var uro i geledet og det kom til slåskamp mellem tæverne, var det bestemt en fordel med den tykke pels med de lange dækhår. Og tæver kan altså være slemme - de får det ikke lige afklaret som hanhundene.

    Jeg VED der holdes hunde på en anden måde på Grønland end her i DK. Mange af hundene er et arbejdsredskab og man er nød til at kunne stole på sine hunde og hundene skal vide hvem der er den øverste.
    Men om lang pels i Grønland er mere besværlig end ved mine hunde ved jeg ikke noget om. Måske klumper underulden sig, når den bliver fugtig og hunden har svært ved at tabe pelsen og deraf fugtig og betændt hud..... Så forstår jeg det med den korte pels.

    Jeg håber de to hunde bliver aflivet på en ordentlig måde.

    Og så vil jeg drage til dyrlæge med den ene af mine, da jeg har en mistanke om en underlivsbetændelse, så hun skal scannes.

    SvarSlet
    Svar
    1. Susanne: Nu ved jeg ikke om det er fordi, at de er langhårede, at de skal aflives, men hunde står jo udenfor året rundt heroppe og deres pels bliver jo ikke plejet som de ville være blevet, hvis de havde været " skødehunde"/inde-hunde. Måske, at de er blevet for gamle som trækdyr? Måske de bare har været uheldige, da der skulle vælges fra? Jeg er overbevist om, at de bliver aflivet hurtigt og effektivt.
      God bedring med din hund og god weekend.

      Slet
  2. Jeg anede slet ikke at grønlndshunden antes i flere pelsvarianter.

    Men at langhårede ikke du? tjaa det går over min forstand.

    Har også en tæve der skal til dyrlæge i dag - samme mistanke som Susanne og ja håber osm susanne at aflivningen foregår ordentligt *s*

    SvarSlet
    Svar
    1. Ind imellem, en sjælden gang kommer der en langhåret hvalp i et kuld.
      Når sneen sætter sig i poterne/hårene mellem poterne i de langhårede hunde, er det lidt mere besværligt, at fjerne og sneen/isen kan give skader på poterne.
      Jeg ved som sagt ikke, hvorfor den nye ejer vil skille sig af med netop de to hunde, men jeg gætter, at det er fordi de netop er langhårede?

      Slet
  3. Ja, der kan være mange grunde til ikke at ville have hundene mere. Og som du skriver - måske er de gamle. Eller måske kan de ikke med andre hunde.... osv Der blev jo også forsøgt omplacering af hundene.
    Kan det ses som helt små om de er langhåret eller????
    Min egen hund har nu været ved dyrlæge. HUn er fuld af cyster i livmoderen og bliver opereret på tirsdag. Hun har det heldigvis godt. Jeg har bare været hurtig til at fange problemet inden det ville være gået helt galt.
    Ha´en dejlig weekend også Dorthe. I skal måske op til hytten :0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis jeg kunne, ville jeg straks have aftaget Bamsehunden, men desværre...
      Jeg var ikke klar over, at hunde kunne få cyster i underlivet ligesom mennesker, men hvorfor ikke..??

      Øv øv og øv.. vi kan ikke komme op i hytten. Der ligger stadig is på fjorden, men den er for dårlig at køre hundeslæde/snescooter på og for tyk, at sejle igennem, så vi går og venter på at den forsvinder, så vi kan sejle derop. Der har været nordenvind de sidste par dage, så vi har ikke engang været ude og sejle andre steder.

      Slet

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.