lørdag den 11. september 2010

Spinat-lakse-roulade

Denne ret skal forberedes dagen forinden.

Den er god og tager ikke så lang tid, som det måske umiddelbart kan se ud til.

Du starter med at piske æg sammen som du derefter blander med hakket spinat og en snert stødt muskatblommenød.

Massen bager du i en form beklædt med bagepapir i ovnen.

Mens æggemassen bager, hakker du røget laks og blander det i en blanding af philadelphia light og fedtfattig creme fraiche, der tilsættes lidt dijon-sennep og peber.

Når æggemassen er bagt og afkølet smører du ost og cremefraichen ud på den bagte æg-spinaten “plade” og fordeler laksen fint. Derefter ruller du det hele sammen til en roulade, hvor samlingen skal ligge nederst.

Det pakkes stramt ind i husholdningsfilm og står i køleskabet til næste dag, hvor det skæres ud i passende tykke skiver, der kan pyntes fx. med citronskiver, asparges eller rogn.

Vi spiste flutes til og Jan drak et glas kold hvidvin til.

Jeg kan forestille mig, at den må være god til forret også med friske stenbidderrogn.

spinatruller

4 kommentarer:

  1. Det ser lækkert ud og lyder nemt, og så er det jo dejligt, det skal forberedes dagen før, det skal bruges. Må bestemt prøves. :)

    SvarSlet
  2. Det er nemt at lave.
    Opskriften er enten fra familiejournalen eller ude og hjemmet.
    Min opskrift er een, som jeg har skrevet af i hånden .. fra et blad, som jeg mener er een af de to (jeg fik ikke skrevet hvorfra)

    Håber at din version bliver ligeså god som min, Jette.

    SvarSlet
  3. Det lyder rigtig godt - men: Hvad søren er muskatblommenød?? Og ikke mindst: Hvor kan man få det?

    Og ca. hvor længe skal æggemassen bage?

    SvarSlet
  4. Martin, jeg skulle vist nøjes med at skrive revet muskatnød.. Du ved, den nød, som du kan købe i krydderiafdelingen?

    Æggemassen skal bages så den er bagt igennem det tager ca 10 min +/-
    (du har først hældt æggemassen tyndt ud i en form lavet af bagepapir)

    SvarSlet

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.