lørdag den 28. november 2009

Lørdag før 1. søndag i advent

Dem, som kender mig ved, at jeg har et lidt ambivalent forhold til julen og alle den såkaldte glæder.

Det er hyggeligt at mødes, holde fri, spise lidt sammen og hygge.

Jeg elsker traditioner, når der er mening med dem og de er gode at læne sig op ad, hvis man er usikker, men julen betyder altså også, at man skal løbe stærkt, at der er en masse millioner ting, der skal nåes, at julemaden ofte er kaloriefyldt og fedende og at nogle traditioner fastlåser og fængsler os, så vi ikke kan gøre de ting, som vi i grunden hellere vil.

Traditioner betyder, at man gør det man plejer og når man gør det man plejer, behøver man i grunden ikke tænke så forfærdeligt meget selv.

Der bliver ikke reflekteret og grundet. Det er lige der, jeg står af.

Jeg vil gerne have friheden til at prøve noget nyt.. eller måske bare have friheden?

I dag piskede jeg mig selv rundt for at nå det hele og ved nærmere eftertanke, er der nogen af tingene, som sagtens kunnet have ventet til i morgen eller til en anden dag.

Dagen blev meget, meget hektisk, men nu sætter jeg mig lige så stille over og lader roen sænke sig over mig, mens jeg kikker op på min krans, der er viklet af grene med en lyskædeom og som skifter pynt med årstiden.

Den er blevet pyntet op med glaskugler i eftermiddag. krans Jeg har bare en svaghed for glaskugler i rød og guld.

En stor svaghed, faktisk.

Stjernen bliver tændt i morgen eftermiddag, 1. søndag i advent, for det er der tradition for, men den hænger i vinduet med ny pære i og kan ikke blive mere parat.

Jeg har lavet 2 dekorationer til folkebiblioteket og der brugte jeg farver, som jeg normalt ikke bruger.. ihvertfald på den ene. bibl

(Stearinlyset bliver skiftet ud med et mere passende)

biblrecep

og jeg har lavet to til mig selv, denne i rød og en i hvid/gulddeko

og to til min lillesøster også i rød og den anden i hvid/guld. lenas

Vores dekorationer bliver lavet enebærgrene samlet om sommeren, når vi er på rensdyrjagt.

Min mors må vente til i morgen, for nu gider jeg ikke være slavepisker mere for i dag, og hende jeg pisker på (mig) gider ikke piskes mere rundt.

5 kommentarer:

  1. Dekorationerne er rigtig rigtig flotte.
    KH mor

    SvarSlet
  2. Det er nogle ret flotte dekorationer, du har lavet. Jeg synes vældig godt om dem, der ikke er alt for 'kunstige'.

    Det er lidt synd, hvis du som mange andre får lidt stress af juletiden - det er jo meningen, at den skal være hyggelig...

    Husk, at det er dig, der bestemmer, hvor meget arbejde, du vil lægge i julen. Det er dig, der sætter standarden.
    Hvis de andre ikke er tilfredse med den, så må de jo selv lægge et arbejde i at få den standard, de forlanger.

    Mange kvinder sætter desværre bare en alt for høj standard for sig selv, og så er det, at det går galt.
    Pas godt på dig selv.

    SvarSlet
  3. Jeg var ikke rigtigt i den rette stemning, da jeg lavede dekorationerne og de blev derfor ikke helt som jeg ville have haft dem, men de er da bedre end ingenting.
    Ellen, jeg plejer nok at kunne sætte grænser, men lige akkurat julen, hvor børnenes forventninger er høje og hvor traditionerne skal holdes i hævd (?) løber jeg nogengange fuldstændigt fra mig selv, som fx i dag. Jeg tog mig selv i det og stoppede op.
    Du har ret, så evigt ret i at vi kvinder selv sætter standaren alt, alt for højt og ikke når at nyde julen for det, den er. Tak for dine fine ord

    SvarSlet
  4. Jeg deler din glæde med de smukke kugler - jeg er så facineret for de er både fine og såbare af glas...

    SvarSlet
  5. Karen-Ditte: Jeg fik nogen for en del år siden af min yngste søster. De er så smukke og jeg passer rigtigt godt på dem. Hun havde (heller) ikke mange penge dengang, men købte dem alligevel til mig. Det gør dem kun endnu smukkere. Jeg så en udsendelse forleden, som viste hvordan man laver glaskuglerne og det øgede kun min fascination af dem. De er smukke og skrøbelige

    SvarSlet

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.