fredag den 18. august 2017

Dette års favorit-boller

Jeg har ikke kunnet finde nogen som helst steder, hvor det står skrevet, at hvedemel er sundt og jeg kan godt lide nybagt brød.

Jeg har forsøgt med grove meltyper og med masser af kerner, men jeg synes altså at det er dejligt med en bolle eller et brød, lavet på hvedemel.
Ikke hver dag og ikke hele tiden, men nogen gange.

En god, varm kop te en aften med en nybagt bolle med en god, mild ost og så er jeg faktisk glad.


Min famile er ret glade for mine boller.


Normalt laver jeg dem bare uden opskrift og blander det i, som jeg nu lige synes og hvad jeg har i skufferne, men de sidste par gange, har jeg forsøgt at gøre det samme, som jeg gjorde foregående gang.

I går skrev jeg ned og gjorde ved og så glemte jeg gudhjælpemig at salte dejen, men hvis jeg nu siger at jeg plejer at bruge ca 1 spsk fint salt så har jeg jo faktisk det hele med.

Det jeg har brugt de sidste par gange er:
3 1/2 dl havregryn
2 dl hørfrø
3 spsk chiafrø
1 dl græskarkerner (normalt bruger jeg ca det dobbelte, men jeg havde ikke flere)
2 dl solsikkekerner
4 mål (af den medfølgende ske) HUSK
En lille 1 dl olie (jeg bruger oftest olivenolie) (1/2 del kan også gøre det)
1 spsk honning
1 spsk fint salt

Jeg hælder det hele op i min køkkenmaskines skål.















Jeg koger ca 7 dl vand, som jeg hælder over blandingen og så rører jeg grundigt rundt.


Jeg lader det køle ned, mens jeg indimellem rører rundt.

Når det er kølet næsten ned, hælder jeg 3 dl yoghurt naturel over ( kan udlades men giver en god smag) og røre rundt og det skulle gerne have nået en temperatur nu, hvor jeg kan tilsætte gær.

Jeg har altid tørgær i huset.

Dels fordi det er nemmere, men også fordi vi ikke altid har rigtig gær i byen.

Jeg måler aldrig mel op, men du skal bruge omkring 1 kg mel. 
Nogen gange har jeg brugt rugmel og nogen gange har jeg blandet, men i går brugte jeg ganske almindeligt hvedemel.

Jeg sætter skålen i min maskine og lader den røre mens jeg tilsætter mel lidt ad gangen indtil dejen er nogenlunde fast.

Det er en ordentlig portion og min dej kan nogengange lige akkurat ikke være der, så jeg halverer den og ælter dej i ad to gange.. altså har to klumper dej, som bliver tilsat mel hver for sig.

Jeg kunne jo halvere ingredienserne, men  jeg ved af erfaring, at alle bollerne bliver spist ret hurtigt, så jeg kan lige så godt lave denne store portion fra starten af.

Det kan godt tage lidt tid at ælte al det dej.

Jeg slutter altid af med at hælde dejen ud på et meldrysset bord, for jeg kan bedst lide, at den har været igennem mine hænder inden jeg sætter den til hævning,

Den skal hæve i mindst 1 time.


Når dejen er hævet, slår jeg den lidt ned og former den til ca 16-17 meget store boller og vi spiser dem både med pålæg, som kuvertbrød og til madpakken.


De får lov til at hæve lidt igen, men oftest er vi nået til et punkt nu, hvor vi ikke kan vente, så de får som regel kun lov til at stå i 1/2 time, men længere hæve-tid gør det faktisk lidt bedre og lidt mere luftige.

De kommer i ovnen og står ca 15-20 minutter.
Jeg tager som regel ikke tid, men holder øje med dem og banker lidt på dem for at høre om de er blevet hule.
Når de lyder hule, er de gennembagte og færdige.


Jeg er ikke særligt god til at lave mad, men jeg kan da lave udmærket hverdagsmad.

Jeg er heller ikke særligt god til at følge en opskrift eller til at overholde instruktioner, for jeg skal altid lige prøve noget nyt og noget andet, men nu har jeg skrevet op, hvad jeg har brugt og gjort, når jeg har bagt min families favoritboller.

(Skærebrædtet/smørrebrædtet) købte jeg i sommer i Hals. 
Der er en lille forretning, som sælger disse fede, flotte stykker træ. 

Jeg kunne have købt mig mere fattig end jeg allerede er, men jeg besindede mig og nøjedes med dette fine stykke træ. 


Det gør den daglige madpakke-smøring både hyggeligere og mere fornøjeligt)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.