søndag den 26. december 2010

Den sidste juledag

Måske er det al den gode mad i al for store mængder, som gør, at jeg har svært ved at falde i søvn om natten?

Jeg har vendt og drejet mig, ligget og forsøgt at hypnotisere mig selv, talt langsomt ned fra 1000, læst gamle ugeblade eller forsøgt, at efterligne Jans sovelyde og lige meget har det hjulpet.

Klokken er blevet henved 04-04.30 de sidste par nætter før søvnen indfandt sig og så har jeg så til gengæld sovet. Lige indtil kl 11. Godt at jeg ikke skal på arbejde, for så havde jeg da været noget klatøjet.

Juleaften fik vi lækker andesteg med hjemmelavet rødkål, hjertesalat, syltede pærer med ribsgele, små hvide aspargeskartofler, brune kartofler og lækker sovs.

Min mor og jeg blev enige om, mens vi lavede sovsen og brunede kartoflerne, at Camilla Plums køkkenhygiejne umiddelbart ikke så for god ud. Camilla Plum lavede juleand forleden i fjernsynet, så… derfor var hun aktuelt samtale-emne i min mors køkken i forgårs.

Når min mor går i køkkenenet, vasker hun hænder konstant, vasker op hele tiden og tørrer borde af i et væk. Udskæringer af både salat, løg og alt det andet er ikke i store grove/dovne stykker. 

Der er en anden pertentlighed og omhyggelighed, som vist ikke er in eller moderne hos alle de kendte tv-kokke.

Nu var det så ikke tv-kokke, jeg ville kommentere, men min mors og fars julefrokost i går.

Som jeg skrev for et par dage siden, starter juleforberedelserne mange, mange dage forinden i min mors køkken.

Der var lavet rensdyrleverpostej (fra en lever, Jan kom med), som kunne garneres med hjemmesyltede rødbeder,

rensdyrleverpostej

lammerullepølse af grønlandsk lam,

lammerullepølse

marinerede ørreder,

marineredeørreder

røgede laks,

røgetlaks

gravad laks,

gravadlaks

mattaksalat

mattak

foruden at der også var sild af enhver afskygning, en kammuslinge-ret som min far stod for og bagefter fik vi lammekølle og grydestegte ryper.

ryper

Til kaffen vankede der hjemmebagte klejner og brunkager og naturligvis Lenas hjemmelavede konfekt.

Retfærdigvis skal det siges, at jeg forsøgte at holde en smule igen.

Det var svært og det lykkedes ikke hele tiden.

Faktisk holdt jeg kun igen med snapsen, hvor jeg kun fik een (min fars kvanesnaps) og slet ingen øl.

Det er kvalitetsmad af den allerbedste slags.

Og ærgerligt, at jeg ikke kan tage billeder af det som de professionelle mad-fotografer, der kan få et blegt franskbrød til at se både indbydende og sexet ud.

Synd, at du ikke kan smage, for det er bare så lækkert.

I eftermiddag er vi inviteret til kaffemik og i aften skal vi til stor fest.

Min mave er på overarbejde sammen med min samvittighed.. i januar, når den igen står på rugbrød og havregryn vil jeg dog tænke tilbage på de mange gode retter i julen

5 kommentarer:

  1. mmm, det ser lækkert ud! men her har vi så altså jul i 13 dage, helt til den 6.januar hvor vi har bål og fyrværker og sender julen af sted indtil næste gang. indtil da står alt julepynt og juletræ og det hele fremme og vi spiser småkager og slik og fin mad med jævne mellemrum hele perioden.
    kh.fra Island
    Frida

    SvarSlet
  2. Uh det lyder bare lækkert. Mattaksalat kender jeg overhovedet ikke, men det ser vel nok indbydende ud :-)
    Min krop er også på overarbejde med al den mad, jeg har fyldt i mig. Iaften bliver det lidt suppe, måske ;)

    SvarSlet
  3. puuuha.. Frida. Det er vist godt, at min mave bor i Sisimiut. Den ville ikke kunne klare så mange dage i Island ;-)

    SvarSlet
  4. Jeg er så helt enig med dig ang. tv-kokkes køkkenhygiejne. Faktisk har min mand skrevet ind til TV2 pga en berømt smørrebrødskoks manglende hygiejne. Det blev bare for meget med ringe, armbånd og tørre hænder i viskestykke efter håndtering af rå æg, bvadr. Det hjalp en smule. Jeg har været oppe på Camilla Plums gård til åbent hus, og det var en gård i gammeldags forstand. Men hver sin lyst, bare jeg bliver fri. Jeg ville dog trygt spise hos din mor, for hun kender da betydningen af hygiejne. Vi er også lidt hysteriske herhjemme. God jul til jer alle

    SvarSlet
  5. Lisbeth: allerede som børn lærte vi da, at vi skulle vaske hænder og tørre af med en ren karklud ofte og tit. Karkluden skulle skiftes og man brugte ikke den samme teske igen og igen, når sovsen skulle smages til, men vaskes mellem hver smagning. Jeg tænker mit og jeg vil ikke engang kalde mig selv for hysterisk

    SvarSlet

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.