søndag den 4. november 2012

I resterne af en hidsig berømthed

Jeg føler mig aldrig helt fortabt, når jeg har et problem, for jeg ved, at jeg kan hente hjælp med næsten alt blot ved at skrive om det her.

Der er så mange, mange hjælpsomme mennesker derude og igår da jeg sad med mit strikketøj og var ved at give op fik jeg hjælp.

Tusind tak for hjælpen.

Jeg tror, at jeg er på rette vej igen.

Jeg nåede at pille op 3 gange inden det slog mig, at jeg kunne spørge dig derude. Nu håber jeg at jeg har forstået vejledningerne rigtigt og resultatet bliver godt.

 

Udover at hive mig i håret, pille op og tilsidst at få hjælp lavede jeg også mad.

 

Jan havde taget en lille, halv rensdyrkølle op af fryseren, som jeg udbenede,

ben

fyldte med timian og qajaasat (grønlandsk post)

fyld

og grydestegte.

Mens den stod og simrede ved meget svag varme, rørte jeg en meget, meget grov dej med næsten ingen hvedemel men med masser af hørfrø, rugkerner, finvalsede havregryn, groft hvedemel og en lille smule loppefrøskaller og tilsat surdej i pulverform.

Når jeg bruger så grove ingredienser, starter jeg altid med, at det får lov at stå og suge lidt kogt vand, så de ikke suger al vandet fra dejen og giver for tørt et brød og jeg kommer altid en lille spiseske god jomfruoliven olie i.

dej

 

Jeg er meget glad for Tørsleffs nye produkt.

Det er ganske enkelt at bruge og giver en fantastisk smag til mit hjemmebag og jeg bilder mig ind, at holdbarheden på hjemmebaget er længere.

Jeg bruger stort set aldrig opskrift, når jeg bager og det kan ærgre mig, da mit brød fra i går, smager helt forrygende.

Jeg lavede også panna cotta med stívnet jordbærsaft ovenpå.

vaniliekorn

Det blev lidt tamt, så det gør knap så meget, at der ingen opskrift er til den.

Een af vores venner ville, til trods for den korte varsel, gerne spise sammen med os og det blev en hyggelig, hyggelig aften.

 

Det har været indevejr næsten hele dagen igår med resterne af den amerikanske super-storm Sandy.

Den var på et kort fransk visit og havde en masse regn og slud med sig.

Vores skråvinduer sejlede med slud og det så faktisk ret spændende ud.. næsten som at sidde og kikke i et kalajdoskop.

slud

 

Selvom jeg siger til mig selv, at man ikke kan sove over sig, når man ikke skal nå noget og ikke har nogen planer, føler jeg lidt at jeg har sovet over mig.

Jeg sov lige indtil kl 10 i formiddags.

Kaffen bliver drukket, det grove brød spist med ost på og lige om lidt skal strikkepindene i sving.

Vejret er ikke til så meget alligevel og så kan man ligeså godt få strikket og drukket lidt mere kaffe.

2 kommentarer:

  1. Godt du fandt ud af det med strikketøjet. Jeg vidste ikke at grønlandsk post kunne spises. Tror nu heller ikke jeg kunne nænne at spise af den ene lille busk jeg har. Jeg fik den af min mor da hun havde arbejdet på Grønland, så den er et minde. Hendes egne gik nemlig ud, men min der blev behandlet elendigt gror og vokser stadig fint.
    Surdej giver længere holdbarhed til dit brød. Det er ikke bare noget du bilder dig ind. Du kan bare tage en klat fra dejen og gemme den i en skål i køleskabet og bruge den næste gang, i stedet for hele tiden at købe pulver. Jeg har en hvedesurdej stående som efterhånden er et par år gammel. Ja, den bliver jo hele tiden brugt, og noget ny dej taget fra, men grunddejen har jeg da lavet for flere år siden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er vist også lidt forud-hadsk overfor det mønsterstrik og laver fejl, som jeg ikke burde. Jeg vil tvinge mig selv til at strikke lidt mere mønster strik i fremtiden og forsøge at lære at om ikke at elske det, så holde af det. Flot er det jo, når det er færdigt og det er flot strikket.
      Grønlandsk post kan du både koge til te og bruge i madlavningen. Man laver også snaps på grønlandsk post, men man skal være forsigtig med at lade den stå for længe, da den nemt bliver for bitter/besk.


      Jeg vil næste gang jeg bager med surdejspulveret tage en klump fra og måske jeg kan finde ud af at holde liv i surdejen til fremover. Jeg fik engang een af min svigermor, men den dødede ret hurtigt for mig.

      Slet

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.