fredag den 18. januar 2008

Sømandskaffe

Hvad bruger man et par uventet timer på?? Ja, jeg var så heldig, at jeg blev hurtig færdig på arbejdet idag, og da der ikke længere var brug for min tilstedeværelse, kunne man ikke se r.... for bare skosåler (mine skosåler og min r.., vel at mærke) Sara og Lena havde også fået fri, og heldigvis var de mere end villige til, at spendere deres fritid/frihed sammen med mig. Vi osede lidt i forretninger, altså de få, der er, og som jeg sagde til den venlige ekspedient, da han spurgte om vi havde brug for hjælp:" Vi vil bare sondere i det tilfælde, at vi engang kom til penge". Bagefter blev vi enige om, at en kop kaffe og en kage kunne være godt. Vi har her i byen en Kafé, og den er fin nok, man kan få kaffe på alle mulige måder, med og uden sirup/alkohol, og omgivelserne er rimeligt kafé-agtige, men intet slår nu Sømandshjemmet. Vores sømandshjem har stort set ikke forandret sig i 25 år. Der er linolium på gulvet, der er ufancy hængelamper over de kedelige skolebords-agtige borde, der må ryges næsten overalt dernede, hvilket der så bliver, og kaffen kan kun fåes på een måde, og alle kagerne er hjemmebagte, men tilgengæld koster en kop kaffe med en tørkage kun 10,-kroner. Der er overfyldt med håndværkere, daglejere, fiskere, skoleelever, logerende og meget andet godtfolk, så der er masser af stemning der nede hverdag omkring kl 10 om formiddagen og mellem kl 14 og 15. Til aften bliver der serveret god solid husmandskost med masser af brun sovs og få udkogte grøntsager, men stemningen er stadig den samme: afslappet og ligetil. Og der serveres naturligvis ikke alkohol. Et godt sted at indtage sin kaffe en flad fredag i januar, hvor dankortet holder en velfortjent pause ovenpå julen.

1 kommentar:

  1. Lyder hyggeligt med den stemning,det skulle jo gerne være hyggeligt at få en kop kaffe,og ikke som en udstilling som det kan være på nogle især københavnske cafeer. og man kan også få romkugler dèr (uhm) dine piger må være lykkelige hvis de er i samme størrelse som på skærmen.

    SvarSlet

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.