søndag den 15. september 2019

Bygevejr





(Jeg forsøgte at lave en time-lapse med min mobiltelefon, ligesom billedet er taget med mobilen, så kvaliteten er derefter)

Vi er næsten lige kommet hjem fra hytten.
jeg skulle på et tre-timers kursus i går på arbejdet fra kl 14 til kl 17.
Det ville have været så meget federe, hvis det havde været fra kl 08-11 eller lign., men sådan spiller klaveret så ikke altid og jeg må jo bare danse med på de skæve toner, som nogen gange bliver spillet.

Vi sejlede ud, velvidende at dagen i dag, ville byde på regn og slud, men vi vidste også at hytten ville byde på tørvejr, god varme, stilhed, ro og meditativ afslapning, så vi tog afsted, såsnart det var muligt og ankom akkurat et par minutter inden den første byge også valgte at befinde sig i fjorden.

Vi fik tændt op i ovnen, Jan varmede mad op og jeg kæmpede mig med at holde mig vågen.
De der næsten to døgn, hvor jeg havde holdt mig vågen, hvor jeg kørte tog, fløj flyver over Atlanten og videre herud til Sisimiut og en nat (fredag til lørdag) som var underlig uvirkelig, med alt, alt for mange opvågninger og roden rundt, kunne pludseligt mærkes, så jeg kæmpede.

Jeg nærmest besvimede i søvn da jeg fik mig lagt og vågnede, naturligvis havde jeg nær sagt kl midt-om-natten og jeg troede først at jeg lå og sov sammen Sara på hendes værelse og forsøgte at se hende i den dybsorte nat.
Jeg var forvirret og helt rundt på gulvet og kunne ikke finde ud af hvor jeg befandt mig, da det gik op for mig, at det ikke var Saras vejrtrækning og jeg blev nødt til at rejse mig op, stå ud af sengen og kikke ud af vinduet for at få sat tingene på plads inde i hovedet.


Det blæste meget kraftigt og der var regn og slud. Det var koldt og klamt, da jeg gik udenfor for at tisse kun iført Jans store skjorte og et par termo-gummistøvler, men jeg vidste nu med sikkerhed, hvor jeg var, hvad klokken var og med hvem jeg var, så jeg kunne krybe i seng igen under den stadig varme dyne og efter at have ligget et godt stykke tid, er jeg faldet i søvn igen. Heldigvis.

Vi kunne ligge længe i sengen i morges, nyde regnen og den våde snes trommen på ruderne, vinden der hyldede rundt om hyttens hjørner og ovnens sagte buldren,  lyden af bølgernes våde lussinger på klipperne og hinandens rolige vejrtrækning.

Kaffen blev brygget af elv-vandet, de medbragte æg blev stegt over gassen og Jan fik sig en lille morgendram.

Vi sejlede hjem og jeg er vist landet på begge ben nu.

Jeg glæder mig til næste weekend, hvor jeg håber på godt vejr, så vi kan sejle op til hytten igen, gentage det hyggelige døgn, som vi lige har haft


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.