onsdag den 6. juli 2016

Demokratiet oprindelsessted, feriedag 4

Uanset om jeg ville det eller ej, så var der ingen vej udenom i formiddags, vi skulle forlade hotellet med de fine malerier, L'occitanen, hottubbene og de fine omgivelser. 



Vi kørte mod Thingvellir, men gjorde et ophold på vejen ved søen Laugarvatn.



Jeg vil vove og påstå at vi er vant til insekter men her var der altså så mange at det grænsede sig til vanvid.
De stak og bed ikke, men de var overalt.
Vi gik ind i Fontana spa og kikkede lidt, men jeg har megamonstermeget menstruation og antydninger af snigende svamp, så lysten til at krybe i badedragt og gå i et termisk opvarmet bad, kan ligge et meget lille sted lige nu.





Vi trissede lidt rundt og kikkede men insektsværmene var massive og overvældende mange, så vi kørte videre op mod Thingvellir nationalpark.
Naturen ind og igennem nationalparken er åndeløst smuk.
Vi kom, heldigvis lidt på  afveje og fik en smuk tur langs med søen, hvor der enkelte steder stod folk og fiskede med fiskestang.


Lige pludselig var vi ved kløften hvor de tektoniske plader der skiller Europa og Amerika er. 
Jeg havde vist ikke forestillet mig at det var så stort og så markant. 
Der er intet at sige til at den er med på UNESCOs verdensnaturarv.
Mens vi gik rundt og kikkede på vandfald og naturen ( hvor der iøvrigt duftede af de mange, mange tupaarnat (skotsk timian)

tænkte jeg på de mange, mange mennesker der før hen sikkert er taget til Thingvellir med bankende hjerter. 
Det var jobsteder, hvor Goderne/'høvdingene' tog hen og lavede love og snakkede om tingene. Det siges jo at være verdens første parlament.
Island er jo også det land, der har den første folkevalgte overhoved. 
Sejt!


En af dagene må jeg se om nogle af de mange billeder, som jeg også tog med kameraet er blevet gode.







Vi brugte lang tid ved Thingvellir og der var virkeligt varmt, men dejligt.

Vi kunne ikke trække mere ud af Thingvellir og satte kursen mod Borganes, hvor ville på museum. 
På vejen gjorde vi et lille holdt og spiste traditionel lammesuppe.
Det var utroligt lækkert.
De kan bare noget med suppe her på øen.


Settlement Center, hvor vi fik en masse historie var også værd at køre efter og unden vi tog mod vores hotel i Reykholt tog vi ind i et supermarked. 

Tænk engang at man kan købe Lopí garn i alle afskygninger i et supermarked. 
Fedt. 

Jeg købte ikke garn.. endnu, men det var interessant at se, hvad deres almindelige varesortiment består af og hvad prislejet ligger i.
Nu er vi ankommet vores hotel i Reykholt.
Det ligner et nedslidt indremissionsk et eller andet.. jeg tror ikke at det er det, men det ligger klods op og ned ad en kirke og det nye testamente ligger i skuffen. 


Internet kan kun nåes, hvis du nærmest sidder på skødet af receptionisten i receptionen, men der er fodbold i fjernsynet og luge om lidt vil jeg forsøge at sove og få fordøjet dagens mange mange indtryk.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.