onsdag den 30. maj 2012

Hip hip hurra

Øøøørj, så kom jeg lige i tanke om, at min blog har haft 5 års fødselsdag i marts måned.

Jeg troede og huskede det, som det skulle være engang i maj.

Tiden går hurtigt og sikke mange gode oplevelser jeg har haft ved at være blog-ejer.

Indimellem, ikke så forfærdelig tit, men nogengange overvejer jeg at lukke, slukke og stoppe, men så er der lige et billede mere, der skal vises eller en hverdagsoplevelse, der skal deles.

 

Ofte er der jo intet at skrive om og så bliver også det skrevet ned/ind/op og tiden går og jeg fylder internettet op med ingenting.

 

 

Jeg kunne vælge, at være lidt mere skarp, lidt mere kritisk, lidt mere debatterende eller lidt mere brokkende, men der er altså så mange, som hvæsser knive, tunger og andet skyts mod omverdenen, samfundet og som brokker sig i en lang uendelighed og det er fint, men jeg ved, at kommer jeg for godt i gang med kun at se det negative, hænger jeg i den onde cirkel og bliver kvalt i  mine egne brokkerier, så jeg forsøger hver dag at se det positive og konstruktive.

Det kan være lige så svært, men ofte lykkedes det.

I dag startede allerede i nat med fugle, der larmede ude foran mit vindue, ænder, der rappede og et varmt soveværelse, som agerede gratis sauna, så jeg var sur, sur, sur og ret så negativ.

Bloggen fungerer som min dagbog og som et hverdags-telegram til familien og dig derude.

Hvad får en ganske almindelig grønlandsk/dansk kvinde tiden til at gå med i Grønland, når hun nu hverken drikker sig grønlænder-fuld, misbruger børn, har kønssygdomme eller går arbejdsløs omkring, ikke er korrupt politiker, der misbruger skatteydernes penge på såkaldte uddannelses-rejser til det store udland, hvor de ihvertfald ved bedre eller leder efter olie, som er gemt i grundfjeldet eller i havets dyb.

Jeg laver stort set det samme som dig og det vil jeg, sålænge jeg orker, gerne vise dig med ord og billeder.

Om det bliver endnu 5 år eller om det lige om lidt er slut, kan jeg ikke sige, men de første 5 år er gået voldsomt hurtigt.

Uden dig havde jeg dog ikke holdt ud så længe.

Det giver lidt liv at vide, at der er nogen på den anden side af skærmen, så tak for alle kommentarerne, mails-ene og de mange gode opmuntrende ord gennem de 5 år.

22 kommentarer:

  1. Christina i NZ30 maj, 2012 06:34

    Tillykke!! Jeg glæder mig rigtig meget til de næste 5 år!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak til dig Christina i NZ på den anden side af kloden og tak for alle dine mange, mange kommentarer igennem årene. Du er med til at holde mig i gang.

      Slet
  2. Tillykke. Det er altid spændende at følge med, snart kendt og alligevel total ukendt fra min verden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lea, min trofaste og aldrig svigtende kommentator. Du har været der næsten lige så længe som mig og jeg sætter pris på dine tilbagemeldinger, skal du lige vide!

      Slet
  3. Tillykke. Jeg har ikke fulgt dig så længe, så jeg vil gerne have, at du bliver ved, for jeg synes altså stadig dit grønlandske liv er spændende :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Fruen i Midten. Jeg kan se udfra din blog at du bor omkring Viborg? Der har jeg gået på gymnasium for mange år siden, så det har en vis betydning for mig.

      Slet
  4. Tillykke med de første 5 år. Du bliver altså nød til at fortsætte! Og du ved også at vi har en gruppe på facebook, der hedder " for alle os der hader, når Dortheivalo ikke opdatere på sin blog" :)Så nap lige mindst 5 år mere. Knus og kram.

    SvarSlet
    Svar
    1. 'fuglemanden'31 maj, 2012 00:49

      Og vi er flere, der nok skal 'banke i bordet' over
      for dem der tidligere har puffet til dig og sagt at
      du Dorthe Ivalo da også 'fylder hele Internettet'.
      Tvært imod.

      Din blog er et godt sted at starte - eller slutte
      véd, når nu man alligevel er i gang med andre gøre-
      mål på Internettet.
      Din blog er skattet af mange - for jeg er sikker på
      at du har mange 'followers' der ikke ytrer sig om at
      de hver især værdsætter at følge din blog - nogen for-
      di de ikke 'gider'/pga. dovenskab, nogen fordi de ikke
      orker; bl.a. pga. læse- eller skrivehandicap etc. eller
      fordi en sygdom har mærket dem så meget at de ikke kan
      samle tankerne til at komme med kommentar...

      Prøver lige på engelsk:
      That's my 5-cent ;-)

      I really hope that You still will update your nice and
      readable blog in the future - several times per week;
      as usual :-)


      Og nu lidt på grønlandsk:
      Ilumummi malinnaaffigalugu nuannermat - takutikkamiuk
      Nunattinni inuuriaaseq aamma qanoq issinnaanersoq.
      Ukiut 5-mat pussunnertunaasit ingerlaqqipallussappunaa-
      siit ;-)

      Apropos politikere: du glemte at nævne: hvis man ikke
      lige fiser rundt i mellem alle Regentens/Dronningens
      gæster for at give hånd og sige en MEGET vigtig besked:
      jeg skulle hilse fra ALLE mine fjæsbog-venner - he he

      Dorthe Ivalo, din blog er et vindue til hvordan livet
      også leves i Grønland - trods alle de fordomme du i
      forbifarten nævnte...
      Tak til dig for at du har orket at tage billeder og på-
      sætte dem i din blog og for tilhørende skriv - vise ver-
      sa - jeg ved bliver i hvert fald med at være en trofast
      læser.

      Slet
    2. Dudi min dejlige søster.. jeg smiler lidt over jeres sølle hade-gruppe, som ikke har så mange medlemmer, men ved, at I mener det så godt og det er jo i virkeligheden en af de største komplimenter at få. TAK og kram tilbage (vi ses snart)

      Slet
    3. Fuglemanden: Du smider om dig med store flotte ord.
      Jeg bliver smigret :-)
      And I will as long as I feel for it update my blog severel times per week..

      ilaasit aah..neriuutigisarpara nunani allani atuaasukka malugisassagaat allatuulli inuuneqaratta aamma maani nunatsinni.

      Det er mig en glæde, hver gang jeg får respons på hverdags-trivialiteterne som jeg lægger ud uanset om jeg, efter nogens mening fylder netter med skrammel eller ej. Tak for dine kommentar

      Slet
  5. Tillykke med de 5 år! Fortsæt du bare i samme stil - også med blomsterbilleder for selvom jeg er mand er det okay med mig. Det er først når der går for meget strikkeopskrift i det at jeg finder noget andet..

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Jønne. Jeg ved fra en pålidelig (mandlig kilde) at blomster-billeder og strik ikke har jeres allerstørste interesse, men det glæder mig, at I alligevel finder tilbage til mig i ny og næ. Tak for din kommentar

      Slet
  6. Hej Dorthe

    Til lykke med jubilæet.
    Vid jeg vil savne din blog, hvis du standser den.
    Jeg nyder i fulde drag dine tekster, dine billeder og din fine fornemmelse for et kreativt sprog.
    Jeg nyder også dine reflektioner.
    Det er jo mig, der er tilbage lige midt i det Grønland, jeg kender - og savner.
    Har du nogen sinde overvejet at skrive fiktion. Jeg er overbevist om, at du ville kunne gøre det.
    Der er ikke mange yngre grønlandske kvindelige forfattere. Og det er en skam.

    De bedste hilsener Ragnhild

    SvarSlet
    Svar
    1. 'fuglemanden'31 maj, 2012 00:56

      Ja Ragnhild, jeg er sikker på, at der 'bor' en skribent
      inde i ejeren til denne blog.

      Dorthe Ivalo, du må se at starte endnu en blog, denne gang
      med noget fiktion iblandet - for skrive, det kan du - så er
      det sagt endnu engang :-)

      Slet
    2. Hæhæ..Ragnhild.. jeg tror ikke mine evner rækker så langt, men det er da smigrende, at både du og fuglemanden tænker så høje, store tanker om mig. Lige nu og lige her, har jeg ikke nok på hjertet til at kunne fylde hverken en hel bog eller mere på nettet end jeg allerede gør, men tak for tilliden

      Slet
  7. Wong Wai:
    JEG HAR BEDT til "de højere magter"!
    DU må IKKE tage min/vores afhængighed; så bliver jeg/vi bare dødkedelige!
    Når "de små billeder" er "der" STORSMILER JEG LIGE IND I SKÆRMEN og giver "nydelseslyde"! (For mig og edderkopperne - hehe ;-) )
    Jeg ser meget "i din hverdag", jeg længes efter, savner m.m.
    HÅBER: "du gider alligevel, Dorthe - okkergule/gyldengule qvinde :-)
    God eftermiddag/aften til dig og dine :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Wong Wai.. tihi.. vores afhængighed :-)

      Slet
  8. Hej igen!

    Mindre end en bog kan også gøre det!
    Du har sproget. Du har lokaliteterne. Du har fantasien. Og jeg vover at påstå, at du har evnerne.
    Modet finder du nok et eller andet sted.
    Prøv for øvrigt at gå ind på:
    tårnby bibliotek.dk/vindere af bibliotekets novellekonkurrence.

    Vh Ragnhild

    SvarSlet
    Svar
    1. 'fuglemanden'03 juni, 2012 18:03

      her er linket:
      http://taarnbybib.dk/forside/inspiration/vild_med_litteratur/vindere_af_bibliotekets_novellekonkurrence

      og her er den grønlandsrelaterede novelle: Et lille bryllup i Ilimanaq
      http://taarnbybib.dk/forside/inspiration/vild_med_litteratur/vindere_af_bibliotekets_novellekonkurrence/et_lille_bryllup_i_ilimanaq

      Dorthe Ivalo, hør nu hvad det er Ragnhild hvisker dig i øret - du kan hvad dy skal ;-)

      Med en hilsen til blog-ejeren og alle andre med-læsere :-)

      Slet
    2. :-) indtil videre må I nøjes med bloggen..

      Slet
    3. Hej Dorthe

      Jeg skrev ikke henvisningen for at promovere mig selv, men for at give et eksempel på, at "så er det altså heller ikke mere, der skal til".

      Novellen er oprindelig blevet til i en kortere udgave som svar på en af mange opgaver på Saxos forfatterskole. Er du interesseret vil jeg i en mail fortælle dig om den virtuelle forfatterskole, som jeg har deltager i de sidste tre efterårssæsoner. Jeg vil også argumentere for, hvorfor jeg synes, det er så vigtigt, at ethvert land, også Grønland har yngre kvindelige forfattere og især da, hvis de har det talent, jeg ser hos dig.

      Bedste hilsener

      Ragnhild

      Slet
    4. Aarj, sådan opfattede jeg det bestemt heller ikke Ragnhild..tværtimod opfattede jeg det som et kompliment til mig og et kærligt puf hen i retning af at skrive noget mere og andet end blog indlæg. Virtuel forfatterskole lyder meget, meget interessant, så send mig gerne en mail dortheivalo @ greennet. gl og måske jeg kan komme i gang. Jeg kan godt lide og skrive, men det bliver for sjældent og for kort. Jeg har på det seneste skrevet (bestillings-arbejde) nogle artikler til et måneds-magasin og en avis, men føler mig ikke særligt godt klædt på til det.

      Slet

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.