søndag den 10. november 2019

Det længste efterår i mands minde

Længere nede i indlægget er der blodigt billede af en død sæl, så hvis du ikke vil se det, så skal du skynde dig videre til en anden side :-)



Denne weekend har det blæst kraftigt fra øst.
Det har blæst både fredag og i går lørdag og derfor kom vi ikke i hytten.

Det gjorde vi sidste weekend, men faktisk tog vi hjem tidligere end planlagt, for der er altså bare mørkt derinde i fjorden på denne årstid.


Det bliver mørkt allerede kl 18 og det er altså ikke mørkt som her i byen, hvor der er gadelamper og lys fra naboernes vinduer.

Der er mørkt som i virkeligt mørkt.



Og så bliver aftenen virkelig lang, når du ikke kan komme ud og der først igen begynder at lysne ved 08-tiden om morgenen.

Vi gik en tur op i fjeldet i håb om at kunne skyde et par enkelte ryper, men der var ingen.. eller jo, der var denne, som nåede at flyve sin vej.
Heldigvis for den.
Jeg nåede da at få et billede af den på lang, lang afstand.



Vi besluttede os for at sejle hjem, men på vej hjem af, sejlede vi ud på havfuglejagt og fik to tejster, som vi honningmarinede og stegte til aftensmad.

Om søndagen var vejret rimeligt og vi var lidt hooked på flere hav-fugle, så vi sejlede ud igen.



Virkeligt langt ud, men der var ingen fugle, men jeg skød en enkelt sæl, som jeg slagtede og parterede og delte i 5 store portioner, som kom i fryseren til når børnene kommer hjem til jul.
De vil meget gerne have sælkød.


Jeg lavede en stor portion til os selv om aftenen og Jesper kom og spiste med.
Skindet med det tykke lag spæk, skar jeg ud i små lunser til hundene som de så får de næste mange gange de skal fodres, ligesom indvoldene kom i hundefoder-kurven.

Vi har ingen sne.

Et lille tyndt, tyndt lag, som udgiver sig for at være sne, ligger over fjeldet, men nu er det meste faktisk blæst væk.

Selvom jeg er glad for at der ikke er så koldt; faktisk er meget, meget varmt taget årstiden i betragtning, så trænger vi til normale tilstande med sne og frost, men med de klimaændringer der er , så er det måske ikke noget, som længere er normalt?






Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.