torsdag den 24. oktober 2019

Lige inden vinteren

Jan havde en eller anden form for efterårsferie i sidste uge.

Måske ville det være mest passende at kalde det en forlænget weekend,  ligesom min efterårsferie også kun bestod af 3 ekstra dage oveni i weekend.

Jeg klager skam ikke over de ekstra dage, hvoraf den ene faktisk var en bonos-feriedag, da vores kursus-afholdere ikke kunne nå frem.
Det, som var lidt træls og som vi på ingen måde var herre over, var at Jan skulle på kursus mandag og tirsdag, hvor jeg havde fri-dage og at han havde fri onsdag, torsdag og fredag, hvor jeg skulle på kursus.
Jan valgte at tage med een af sine kollegaer ind til vores hytte for at gå på rype-jagt.

Der var ingen ryper, men der var masser af hygge at hente og de havde nydt det med en dram, kaffe og afslapning


Der var dårligt vejr om fredagen, så Jan og jeg tog over i kulturhuset, hvor der var åben scene og næste dag, havde havet lagt sig, blæsten tabt pusten og solen tittede frem.



Der var gamle, brugte store bølger derude på havet endnu, men vi listede os afsted og da vi rundede fjordmundingen, var fjorden stille, solen skarp og luften frisk.


Der var ny-sne helt ned til vandkanten.


Dagene bliver hastigt kortere og kortere og der er ikke meget at give sig til, når mørket sænker sig over fjeldet.
Intet tv og kun hinandens selskab.


Det er meget naturligt at gå tidligt i seng og måske endda også for tidligt.

Vi har en lille højtaler i hytten, som vi tilslutte vores mobiltelefon og vi har en enkelt solcelle, så vi kan lade både telefon og højtaler op og ydermere giver den lille solcelle også lys til de 4 små LED- lamper vi har sat op.

Jeg strikker og drikker te og Jan læser og slapper af.
Jan kan sidde lige så stille og slappe af med ingenting.
Jeg misunder ham lidt den evne.


Jeg skal helst have noget mellem hænderne og allerhelst producere noget, men jeg øver mig i at lave ingenting, men jeg er ikke så god til det.. endnu.

Vi læser bøger, når vi går i seng.
Vi går tidligt i seng. Faktisk går vi nogengange for tidligt i seng.. i weekenden vågnede jeg allerede ved midnatstid og følte mig udsovet, men da jeg fik tjekket klokken og kunne konstatere at dagen end ikke var helt forbi, fik jeg lagt mig igen og heldigvis faldt jeg i søvn igen.

Skal du tisse om natten, skal du ud.
Udenfor.
Ud i nattekulden og i weekenden blæste det en anelse oppe fra fjeldet, som var pakket ind i ny sne og vinter-forventninger, så der var koldt om de bare ben, som jeg smuttede ud med.
Måske var det forskellen mellem nattekulden og lune dyne-varme, som nu driller blæren og minder mig om, at det måske er en bedre idé at klæde sig lidt på inden jeg smutter udenfor næsten nøgen i sneen i bare ben og termo-gummistøvler?
Rigtigt dumt, men let og bekvemt.
Når man render ud, når man ikke at mærke at der er koldt og det er måske også bare en myte, at man får urinvejsinfektioner, snue, forkølelser og lignende, når man bliver kold?


Som sædvanligt føltes det af alt for lidt da vi forlod hytten og det smagte af mere, men hverdagen skal passes og faktisk skulle Jan rejse om mandagen.

Han er på Sjælland disse dage, men kommer hjem i morgen mens jeg stadig er på arbejde.
Der har været usædvanligt stille, mens han har været væk.
Der er stille når vi kun er os to, men der er endnu mere stille når der kun er mig.

Katten har holdt mig med selskab og jeg har netflixet og rodet med mit garn.


I morgen, når jeg kommer hjem fra arbejde, er Jan tilbage og jeg forestiller mig, at hvis vejret er til det, pakker vi en madpakke og sejler op til hytten, hvor vi lader skuldrene falde på plads og nyder det, som bliver een af de sidste weekender i hytten på denne side af jul.. der er så småt ved at komme ny-is på vandet og snart fryser fjorden til.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.