søndag den 23. juni 2019

Tågen, en sommerferiegyser

Kan du huske i '80-erne den dengang vildt uhyggelige gyser: "Tågen"?


Jeg havde glædet mig til at komme til koncert i aften sammen med Laura og Sara, men Sara måtte aflyse, da det ikke kunne gå op med hendes planer og hun er i Ilulissat, så Laura og jeg glædede os til at kunne dele oplevelsen med Jan i stedet, selvom det ikke helt er hans musik-smag.

Det er heller ikke musik vi hører hele tiden og vi kan faktisk kun deres store hits, men mens børnene var små, hørte jeg en bestemt cd med TOTO hver fredag når jeg gjorde hovedrent og da Laura fandt ud af at de skulle spille i aften i Århus, var det jo oplagt at vi købte en billet.
Vores sommerferie blev planlagt og arrangeret efter at vi skulle kunne nå frem til koncerten og da jeg jo først fik sommerferie i torsdags, var det tidligste vi kunne rejse, fredag d. 21. juni på Grønlands nationaldag.

Fredag d. 21. juni kl 10.25 skulle vi have været lettet herfra ind til Kangerlussuaq, men tågen lå tungt og tæt over byen, så vi blev udsat, men ganske hurtigt aflyst.

Jeg blev så frustreret, at jeg småtudede i bilen da vi kørte vores kuffert hjem igen.

Vi har bestilt bil, som skulle være afhentet fredag aften, vi har bestilt sommerhus i Ebeltoft, som vi skulle have haft lørdag d. 22.juni til lørdagen efter og allervigtigst skulle jeg have været til tandlæge på mandag kl 14, hvor jeg skulle have en krone og en bro.
Jeg har skrevet frem og tilbage med tandlægerne i Århus og de har været utroligt flinke og fleksible.

Der er gratis tandlægehjælp heroppe, men du kan ikke få ordnet tænderne udover at få lappet et hul eller få rykket tænder ud.
Du kan godt få renset tænder hos en tandplejer, men skal du have gjort mere eller andet må du rejse ud af landet og få ordnet dine tænder. Du kan ikke få tilskud eller hjælp af nogen art, så jeg har sparet sammen længe og overvejet frem og tilbage om jeg skulle tage på en tandlæge rejse, hvor det er meget billigere end i Danmark eller om jeg skulle vælge at få ordnet tænderne i Danmark.

Vi skal måske rejse i dag, søndag ind til Kangerlussuaq, hvor vi skal overnatte indtil mandag og hvor vi kan komme med en flyver kl 22. etellerandet og lande i Kastrup kl kvalme tirsdag om morgen.

Billetten til koncerten har Laura forhåbentligt fået solgt, godt nok med et tab og en af hendes veninder i Danmark skal heldigvis med til koncerten, men det var jo en oplevelse, som vi havde glædet os til at dele, så smagen af malurt i bægeret er umiskendelig.

Sommerhuset som vi har lejet gennem homeaway bliver det dyreste i mands minde, da vi jo ikke får andet end et par dage inden vi skal ud af det igen.

Jeg havde glædet mig til komme til den fernisering, som Laura har inviteret os til.

Hun har haft travlt med at sætte op og gøre klar sammen med sine medstuderende og vi har glædet os til at se udstillingen, se hvor hun studerer og ikke mindst at være sammen med hende de få dage, der var mulighed for at være sammen med hende inden hun rejser til Sydgrønland for at undervise i musik-sommerskolen.

I uheldige, kedelige eller negative situationer forsøger jeg altid at finde noget at veje det op med, så jeg glæder mig over at vi ikke er alvorligt syge eller at nogen er døde.

Jeg glæder mig over at vi selv kan passe katten i de 3 1/2 dage, som den skulle være alene inden Sara kommer med skibet mandag morgen og jeg glæder mig over at vi måske når ind til Kangerlussuaq på mandag, hvor Simon skal have overrakt et diplom, hvor der står at han er kåret i fredags på Grønlands nationaldag, som årets medborger i Kangerlussuaq..men ved du hvad?
Jeg er dybt frustreret over at vores sommerferieplaner i den grad er skudt i sænke og at vi ikke kan gøre noget som helst ved det.

Den nye plan er, at vi skal afsted i dag kl 14.30, men tågen har lagt sig over byen igen.
Den ligger tungt og massivt over byen og har pakket os ind i en uhyggelig, næsten uigennemsigt grå-hvid, våd dyne.
Indimellem letter den en smule, sådan ligesom for at drille og irritere mens der derinde i tågen kan høres en stille hvisken :" sila kisimi naalagaavoq".
(vejret bestemmer)



For mig er tågen ikke en gyserfilm fra '80-erne.
Den er min sommerferiegyser lige her og lige nu.




2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Sikke noget øv! Håber at det er lykkedes at komme til Dk, tandlæge osv.😊

      Slet

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.