lørdag den 4. april 2020

Grønlandske børnesange med fagter

Hvordan ser dit facebook-nyhedsfeed ud for tiden?


Mit bugner af folk, som har siddet hjemme og fundet på al mulig sjov at få tiden til at gå med og heldigvis ikke er kede af at dele det med os andre.

Der er folk, der synger, spiller eller folk, der har malet eller fotograferet sig selv eller andre.
Folk, der har strikket fine ting og folk, der har laver ansigtsgymnastik.

Det fik mig forleden til at tænke, at man før Coronaen tilsyneladende har haft for travlt og måske ikke har givet sig selv tid til at fordybe sig, lave ingenting, kede sig og udfolde sig uden tanke for morgendagens travlhed.

Jeg har også tænkt over de udmeldinger, der har været med forureningen og een af mine venner formulerede det så fint, at jeg ganske enkelt bare kopiere hans tekst for jeg kan ikke være mere uenig.

 "de seneste dage har det igen og igen lydt at vi skal støtte op om erhvervslivet der lider under coronakrisen; at vi skal handle mere, så der kan komme gang i hjulene, at vi skal vise samfundssind. Umiddelbart kan det jo lyde besnærende; vi er fælles om at komme igennem krisen. Men jeg mener ikke at det er så simpelt. I de seneste mange år har netop et stort forbrug, et voksende erhvervsliv, en voksende flybranche alt sammen været medvirkende til at sætte natur, miljø og ressourcer under et enormt pres; plastikforurening, en løbsk udledning af CO2, overfiskeri, luftforurening over storbyer - listen er lang. Det er nu det er tid til at lægge en anden kurs - fastholde en kurs hvor hensynet er et bæredygtigt samspil mellem menneskelig aktivitet og en sårbar natur. Det er nu at vi skal sige stop for et øget forbrug, sætte en stop for ligegyldige flyrejser der kan klares med et online møde, sætte en stop for ligegyldigt plastikragelse fra en fabrik i Kina, hvor mennesker arbejder under kummerlige vilkår. Det er nu vi skal tage et ansvar for natur og miljø der rækker længere ud i fremtiden end et folketingsvalg."

Om det skyldes den ekstra hjemmetid eller om bare er fordi hun kunne, så har Laura, sammen med een af sine venner lavet nogle småfilm. 

Grønlandske børnesange med fagtere


Klik på linket og se dem 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.