mandag den 30. december 2013

Friskluft-afhængighed

I morges stod vi forholdsvis tidligt op og lavede stort morgenmadsbord med pølser, æg, baked beans, frugtsalat og hvad vi ellers kunne finde på og så drog Jan og jeg ud i den friske luft igen, igen.

Man bliver lidt afhængig af den friske luft, kan jeg betro dig og jeg håber, at jeg, når hverdagen sætter ind igen, kan fortsætte den gode vane at komme så meget udenfor, som jeg har været denne juleferie..

5

6

7

Vejret var dejligt, omend solen ikke viste sig.

Luften var krystalklar og var nede på –12 grader og sneen knirkede en anelse, hvor vi gik.

Jeg lagde ud med at skyde 1 rype

1

2

3

og Jan fandt og skød

4

så de næste 5, hvorefter jeg skød mine sidste 4 og så syntes jeg at mine tæer på højre fod var blevet lidt kolde og vi besluttede at vi kunne vende de kolde snuder mod hjemmet igen.

8

iPhonefoto af ryperne fra i går og i dag

Vi havde snesko på igen og havde vi ikke haft dem på, var vi højst sandsynligt sunket ned, til ihvertfald lårene, men når man har snesko på, kan man holde sig ovenpå. De er altså en smart opfindelse!

Man bruger nogle helt andre muskler end man normalt bruger, når man går med snesko og både Jan og jeg har også altid et par skistave med, når vi er ude på snesko og det kan også mærkes i armene/skuldrene.

Ingen af delene, hverken snesko eller skistave vejer noget, men man kan dagen efter mærkde det en lille smule.

 

Dagen er også blevet brugt til at lave forret til i morgen og i nat lavede jeg vanilieparfait.

Opskriften på isen er fra Politikens bog: “dessert” og den er nem, hurtig og altid idiotsikker.

Jeg har handlet ind, gjort klar og håber ikke, at jeg har glemt noget.

Vi plejer ikke at skeje ud, drikke os i hegnet eller på anden vild måde at markere nytåret på, men god og festlig mad skal der dog tilbydes på årets sidste dag.

 

Tit kommer Laura og Sara i tanke om farmor og de retter, som hun lavede og så må jeg jo i gang med at prøve mig frem.

I går kom i de i tanke om farmors hønsekødssuppe og til aften fik jeg kogt suppe, som blev godkendt.

Det er de sjoveste ting, som man indimellem forbinder folk med og suppe af næsten enhver art, forbindes tilsyneladende med farmor for pigerne.. ikke kun supper og mad, men også dufte, ordvendinger og stemninger.

Denne næstsidste dag i året, som næsten er brugt op, skal afsluttes med lidt sofahygge og strikketøjsmotionering, fjernsynskigning og afslapning… og måske, hvis jeg orker, går jeg mig en hurtig aftentur inden sengetid og får mig den sidste mundfuld friske luft?

 

 

Billedet tog jeg ud af bilens forrude.. ser det ikke ud som om flyveren stiger lodret op?

Det lignede en rumraket, som steg til vejs, men det var altså bare en flyver

rumraket

1 kommentar:

  1. Kære Dorthe Ivalo.
    Du og dine ønskes et lykkebringende og godt nyt år og tak for året der gik.

    SvarSlet

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.