fredag den 27. juli 2012

Blænde-leg og borgmester-bryllup

Jeg har leget blænde-leg i dag, det har nemlig været gråt i gråt med masser af regn i perioder og vindstille/masser af blæst.

overskyet

 

Når det ikke regnede for meget og når vinden holdt vejret og holdt inde, var lyset perfekt til at lege med macroen.

 

Jeg elsker at lege med mit macro-objektiv, men det har du  nok fundet ud af for længe siden og selvom nogen i husstanden synes, at det er tøset at fotografere så mange blomster, som jeg nu engang gør,  lader jeg mig ikke gå på af det og fortsætter.

 

Det er måske ikke så forfærdeligt udfordrende eller kreativt, men jeg synes stadig, det er en forunderlig verden at krybe ind i, når man kommer tæt nok på og kan se hvert eneste lille blad, dråbe, støvfanger og hvad har vi.

gederams

niviarsiaq

 

Min blænde-leg i dag gik ud på at fotografere den samme blomst/plante fra nogenlunde samme vinkel (det var håndholdt, så det blev kun nogenlunde) og ændre blænden for at se forskellen:

f4

f11

Den til venstre er med f4 og den til højre er f11

Og okay, der er mange blændetrin imellem, men overdrivelse fremmer som sagt forståelsen.

 

Det øverste billede af den røde rosenrod er også f4

f4a

mens den rosenrod fra næsten samme vinkel (og naturligvis iso) nederste er f11

f11a

 

Vinkler du objektivet en anelse og kikker ind i rosenrodens blomster, ser de således ud:

rosenrodtætpå

Det er da finurligt!

 

Disse gule blomster er fuglefrø, som har misforstået et eller andet.. der er kommet små gule blomster i stedet for fugle, men om det er frøene eller fuglene man skal klandre kan jeg ikke rigtig finde ud af:

frafuglefrøene

gul

tætpådengule

 

 

Den anden gule har ikke gemt sig under dække af at være fuglefrø, men er een herboende skønhed.

lille

 

 

Dråber er også altid sjove at forsøge at fange og nogengange lykkedes det da også næsten:

iregnen

 

Foruden at lege lidt med macroobjektivet har jeg været til (glo-)bryllup på kommunens rådhus, hvor Jans tvillingebror blev gift hos borgmesteren.

16

Farfar havde hentet brudebuketten i Centrum-kiosken, som havde bundet buketten, udelukkende af grønlandske planter/blomster:

brudebuketten

2

11

12

og mens regnen har vandet den tørre jord, givet blomsterne vand og næring og forhåbentlig givet sortebærrene mod til at vokse sig større og sødere, har jeg kikket lidt i mine billeder og ærgret mig lidt over, at jeg slet, slet ikke får fotograferet nok til hverdag (og fest).

Jeg må tage mig lidt sammen igen og få knipset lidt flere billeder og foreviget lidt mere af livet.

10

Nu vil jeg dog hellige mig mine strikkepinde og min sofa lidt opmærksomhed, mens Jan småsover foran OL-åbningsceremonien i fjernsynet og der nede fra Lauras værelse vælter dejlig musik ud (musik skabt af Laura og Sara).

Kan du have en god fredag aften derude og pas godt på dig selv.

6 kommentarer:

  1. Dejlige billeder. Jeg synes, det er en meget smuk brudebuket - og som du måske husker, har kæruld en ganske særlig betydning for mig.
    KH, Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tænker på dig, hver gang jeg plukker en kæruld, Dorte

      Slet
  2. Hvor er den brudebuket smuk,endnu et eksempel på hvor smuk en natur I har

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har også rost Inge-Lise fra Centrum-kiosken for den smukke buket, som hun har bundet og naturen heroppe bliver jeg vist aldrig træt af

      Slet
  3. Skønne makrobilleder og tak for de medfølgende informationer ang blænde mv. Det er en meget smuk brudebuket - meget!

    SvarSlet

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.