torsdag den 21. juni 2012

Nationaldag i Sisimiut Grønland

I dag er det Grønlands national dag.

Hvilken anden dag ville have været bedre for min søster at blive færdig som jurist i? Nej, vel!

 

Her i Sisimiut genbrugte man nationaldags-programmet fra de sidste mange år og traditioner kan i nogen sammenhænge jo være meget hyggelige.

 

I morges ødelagde regnen dog hyggen ret så kraftigt.

Det stod ned i stimer i korte perioder ad gangen, men det afholdt nu hverken borgmesteren,

2

fritidsinspektøren,

3a

koret eller de foreninger, som har fane, i at blive pænt stående og holde ud.

1

2a

3

Efter at have skudt kanonen eftertrykkeligt af hele tre gange, gik man i samlet flok, med fanebærerne i front ned til kirken 4

5

til en forkortet gudstjeneste, som igen blev efterfulgt af kransenedlæggelse ved mindesmærket

kransenedlæggelse

for skibbrudne, der står foran kirken.

Formanden for fanger og fiskerne, holdt en kort og præcis tale

6

og så kunne fanebærerne atter vise os vej og denne gang op til kirkegården,

7

kirkegården

hvor successen fra foran kirken gentog sig med kransenedlæggelse, tale og efterfulgt af en salme.

 

Jeg havde set frem til at tage billeder af jollerne, når de drønede ud af havneindsejlingen med håbefulde fangere ombord, for hvert år er der konkurrence om, hvem, der fanger den første sæl.

 

Den aktivitet blev aflyst pga dårligt vejr, ligesom alle de andre aktiviteter, som altid bliver afholdt på nationaldagen også blev aflyst.

 

Kl 12 blev der budt velkommen til en kop gratis kaffe og kage i idrætshallen og kl 15 blev scenen givet fri til dem, som havde meldt sig som sangere, bands eller andet som underholdning.

 

Vi kørte en kort tur runt i byen og så på vejret, der er stilnet lidt af og mens jeg sidder her og skriver (istedet for at lave aftensmad) aner jeg en blå stribe derude i horisonten.

 

Selvom jeg på mange måder er ganske lille og ubetydelig i den store sammenhæng, afslår jeg mig ikke fra, ikke at mænge mig med de store… og de store, er de to (tre) som har udfordret sig selv og en lille smule os andre med de sort-hvide kvadratiske fotos.

1

 

2

3

De tog begge to nogle fantastiske billeder af tågen, der vælter ned over fjeldet, forleden dag.

Vi lægger vores billeder ind i en mappe på hver vores facebook-profil og under mine tre skrev jeg:

Kan man ikke finde ud af noget selv, kan man altid efterligne og som med kopier, er originalen altid bedre.. Men! nu har jeg bidraget og gjort et forsøg :-)”

Jeg er stor fortaler for øvelser og gentager i en uendeendeendelighed overfor både mine børn og mine elever, at de skal øve sig, øve sig, øve sig og atter øve sig, hvis de vil blive bedre til et eller andet og der er intet der tyder på, at jeg kan springe øvelserne over, så det fortsætter jeg så lige med. Du bærer vel over med mig, håber jeg?

Så tog jeg et billede i formiddags og da jeg endelig kom hjem og skulle tjekke deres “udgivelser” kunne jeg se, at den ene af dem, havde taget næsten samme motiv som dette, bare bedre og lagt ud.

bagfra

 

Nu vil jeg sætte mig over i sofaen og trævle mit strikketøj op for 10 gang. Denne gang starter jeg ikke (IKKE) forfra, men lavet et andet mønster for Annettes Danielsens “Gåseøjne” kan jeg ikke holde styr på og jeg synes, det er besværligt og udover mine evner lige nu..

8 kommentarer:

  1. Ved du hvad? midt i alle dine fine billeder og romantiske beskrivelser at jers hytteture og sejladser, fornemmer jeg en melankoli. En ikke helt så glad kvinde som du gerne vil fremstå som. Så nu må du gerne skælde mig ud og sige hvad rager det mig..MEN DET GØR DET..<3<3<3<3<3

    SvarSlet
  2. Jeg gider ikke regnen og jeg gider ikke gentagelser, så måske er det der du fangede melankolien? Jeg føler mig lidt " udtværet"-agtig og "ååååh, hvor har jeg dog ferie, men jeg skal lige opdage det"-stemning indeni.
    Jeg var på en slags arbejde i morges og hvis du tjekker mit første link i indlægget, kan du se, hvad det er som jeg har lavet. Et dejligt bi-job, som jeg håber (inderligt) kommer forbi mig ofte, gerne og rigtig tit. Ellers er jeg nu glad helt ind i hjertedybet over min søster og ville ønske, at jeg havde været der i formiddags og kunne give hende en ordentlig krammer, et kys og endnu et, da hun kom ud af eksamenslokalet og havde bestået. Om en uge er jeg dog på vej, veludhvilet og frisk..

    SvarSlet
  3. Et stort tillykke med din søster, kan godt forstå at du gerne ville have været der. Det er også pokkers til sommervejr og hvor ærgeligt at aktiviteterne blev aflyst...En god weekend til dig..

    PS Fine sort/hvide billeder...;-D

    SvarSlet
  4. Gåseøjne er rigtig besværlig, og når der så lægges de småfejl, der er i opskriften, så er det rigtig svært! Jeg fulgte ikke diagrammerne, men den skrevne tekst, og det lykkedes kun fordi jeg har købt en genial strikke app til ipaden, nemlig knitcompanion, du kan se min gåseøjne på ravelry under mine projekter, jeg hedder troldesofie på ravelry.
    Dejligt med dine fine billeder fra nationaldagen. Desværre har sommeren indtil nu været iskold og kedelig, så du kan ikke engang se frem til dejligt sommervejr hernede. I går havde vi dog skønt vejr, men allerede i dag er det koldt, gråt og trist igen,

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg forsøgte både med diagrammerne og den trykte tekst. Hæftet, som opskriften står i, er købt udelukkende pga Gåseøjne, så det ærgrer mig, at jeg ikke kan få det til at virke.. jeg giver det endnu et forsøg senere.

      Slet
  5. Jeg ved, det kan virke arrogant, og det er altså ikke meningen, slet ikke - men Grønlands Nationaldag, hvad hulan er det?? I mit hoved er nationaldage tæt forbundet med selvstændighed. Hvad er jeres - noget denne-dag-fik-vi-hjemmestyre-agtigt eller hvad?

    Og så iøvrigt synd, at dårlig vejr skulle lægge en dæmper på festlighederne.

    Skønne tågebilleder!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan også være lidt svært at forstå, men måske det kaster lidt lys over det hele med denne forklaring:http://da.wikipedia.org/wiki/Nationaldag. Vi har selvstyre og fra gammel tid har vi oveni fejret den længste dag/ullortuneq

      Slet

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.