mandag den 11. juni 2012

Luksus-dage

Måske har du regnet ud, at Jan og jeg har været i hytten lørdag til søndag?

Vi sejlede i går omkring middagstid.

Der var en fantastisk duft, da vi gik i land.

Overalt, hvor vi satte foden, steg den dejligste, naturligste parfume op i næseborerne.

Det duftede af grønlandspost,

vegetation, fjeld, frisk luft, hav og af frihed.

Vi nød den friske brise, der holdt myggene på afstand, lå lidt

j8

og nød udsigten inden vi gik i gang med at rydde byggematerialerne bag hytten op.

Hytten blev jo færdig med at sneen faldt i vinter og resterne af byggematerialerne blev derfor kun lige pakket væk i presenninger, som blev bundet og lagt tunge ting henover, så intet fløj væk.

Der blev rigtig fint og ryddeligt at se på bag hytten og jeg samlede småting op, såsom træsplinter, bittesmå papirstykker og lignende.

Inden vi fik ryddet de resterende byggematerialer helt væk, nåede Jan at lave en briks henne ved vinduet til en enkeltseng og en enkeltmands-køje over dobbeltsengen.

køje

Ajunngilaq betyder på grønlandsk at det er godt og det synes jeg helt bestemt, at det er.

Vi fik sat nogle kantlister på køkkenbordpladen og så mente vi nok, at vi havde fortjent noget at spise.

Vi sad og så solen forsvinde bag fjeldet, men inden havde Jan været nede og forsøgt at fange en ørred.

Desværre.. i denne sammenhæng, er der så mange torsk og torskene var noget hurtigere til at bide på krogen, så der blev ingen ørred til os i denne omgang.

Jan hyggede sig dog med forsøget,

mens jeg sad og hyggede mig med mit strikketøj.

j5

Nu tænker du måske, at Jan ikke har kunnet fotografere mig med mit strikketøj, når han står nede i jollen og fisker, men jeg fattede nu også strikkepindene i dag. Hvorfor jeg lige sidder med lukkede øjne…?

Billedet er taget kl 23.51 og som du kan se, skinner solen stadigvæk.

midnatsol

Klokken blev faktisk mange, inden vi gik i seng og det var hyggeligt at ligge i lyden af elven lige omme bag os og havets bølger, der slog ind mod kysten lige foran os.

j6

j7

Vi spiste meget sen morgenmad og måske ville det være mere passende, at sige, at vi sov uartigt længe, så morgenmaden blev indtaget lige lidt før middag og måske mere passende burde kaldes frokost.

j3

Vi kan jo fra vores lille bakketop, holde øje med alle der runder hjørnet og vi havde ikke regnet med at få besøg af nogen, men ikke desto mindre kom nogen af vores venner forbi til kaffe.

Det var meget hyggeligt at de gad at bruge tid og energi og ikke mindst kravle op ad fjeldet til os for at få lidt kaffe.

j1

Vi havde jo masser af tid i dag til at bare gå omkring og se på omgivelserne og jeg lå et par gange på maven og var forundret over alle de blomster, der på så kort tid er skudt op og blomstrer.

For 5 ugers tid siden, var der sne, sne og sne og overalt er der bittesmå blomster, der ukueligt og med masser af livsmod kaster sig ud i den korte sommer.

Måske ser indlægget og de mindre billeder lidt rodet ud?

Hvis jeg ikke prøver, finder jeg ikke ud af, om det kan lade sig gøre, så du må lige bære lidt over med mig.

Som du kan se, har der været et fantastisk vejr.

Prøv at klikke på billedet nedenfor og se, at billedet er taget det samme sted fra som det billede, som jeg har kaldt:” næsten oppe”. Det synes jeg er lidt sjovt.

En ræv har tilsyneladende haft held med sin rypejagt.

To steder var der rypefjer, som kunne tyde på det.

Prøv at klikke på billedet nedenfor med bænken Smiley og følg linket..

Når jeg bliver gammel...

j2

1. Kære Dorthe - det brager lys, liv og sommer ud fra min skærm! Og hvor er der megen glæde i det. Fantastisk smukke billeder og en fortælling så jeg bliver varm indeni og blank i øjnene. Hvor er det dog et fantastisk sted, I har fået lavet jer!! (Og så kan jeg godt lide dit nye 'top-billede' (hedder det sådan?)
    Mange kærlige tanker fra den danske sommer og fra mig,
    Dorte H.

1. Det er nemlig et dejligt og helt fantastisk sted vi har fundet os.. og vi er så glade for det

2. Det ser rigtig flot og dejligt ud, vi glæder os at komme til hytten efter DK-turen. Der er godt nok mange grønlandskpost -din aanaas ynglingsblomster, "fordi de dufter så godt".
    Fortsæt god sommer, vi ses lige om lidt i Nordjylland.
    KH mor

PS! Vi var ved at være godt nervøse i går eftermiddag, da det begyndte at blæse op, heldigvis kom I godt hjem.

1. Der var nu ikke noget, at være nervøs for. Havet så værre ud end det var og vi er altid meget, meget forsigtige.
      Og vi glæder os også til at få besøg af jer i hytten når I kommer tilbage

3. Svar
    1. Ja, det var nemlig ren nydning (lidt oprydning og sengebygning, men det nød vi også)

4. Ja, det er helt fantastisk, så hurtigt det går, når fjeldet springer i blomst. Tak for alle de vidunderlige blomsterbilleder. Grønlandspostens krydrede lugt trænger lige ud gennem skærmen og fylder rummet. Nu vil jeg brygge te på keemun tilsat tørret grønlandspost fra vores ferie i Ilimanaq i juli 2010. Tak for indblikket i jeres paradis.
    Jeg er glad for det nye billede, der dukker op som velkomst til din blog. Helt ærligt - jeg savnede det tidligere med grønlandsposten, men det sidste ny er også fint.

1. Jeg var slet, slet ikke glad for det dystre, mørke og i grunden meget lidt sigende billede i min header, så jeg er også glad for at have fået lidt farve i toppen af bloggen.
      Grønlandspost siges at have en anti-bakteriel virkning og skulle det alligevel ikke være tilfældet, dufter den jo fantastisk

5. Ok. Nu ved så også jeg, at blikfangs-billedet på en blog hedder en header :-)

1. ;-) Det er da heller ikke lige til at regne ud, at det ikke bare hedder top-billede eller noget andet på almindeligt dansk

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.