mandag den 26. september 2011

Torsk til afsendelse

Jeg har lovet Faster K. en bunke torskefiletter i sommer og farfar skulle også have en pæn stak, sagde jeg til ham og skulle han få lyst til at lave noget sjovt med torsken, har jeg en opskrift, som er så nem og alligevel flot, at han (og Faster K.) burde prøve.

Det lyder da utraditionelt med torsk med flødeskum.

 

Opskriften er lige her

 

I dag så vejret nogenlunde ud og Jan og jeg sejlede ud med håb og forventninger om, at fange de lovede torsk.. og vi fik ca 75 torsk i varieret størrelse. 

 

De små og kedelige, fik hundene, men de lidt større og pænere fik jeg filetteret og pakket ned i små portions-poser. 

Der kom 15,7 kg ren fiskekød ud af turen i dag og lige om lidt sender jeg det i retning af farfar og Faster K. og håber, at der kan blive en fiskefrikadelle eller to ud af torskene.

 

Jan var så  heldig også at fange en pæn helleflynder.

Ikke stor, men flot og på ca 5 kg.

Den skal på stegepanden een af dagene.

Noget af den ihvertfald.

helleflynder

 

Og så lovede jeg forresten også Henning, at jeg ville vise ham, hvordan jeg trækker skindet af torskene.

 

Der er sikkert mange måder, at gøre det på, men denne er, for mig, den bedste, når jeg står med to store kurve fyldt med torsk, som skal ordnes, inden fingerene fryser helt af.

Det er den, som jeg er vant til og dermed også den, som jeg er hurtigst til.

 

 

Lige når torsken bliver fanget derude på havet, skærer jeg halsen over og knækker nakken.. det, for at blodet ikke skal pumpe videre rundt  og farve kødet alt for lyserødt (torskekød skal være hvidt!) og nakken knækker jeg, for at hovedet senere lettere kan rykkes af og forøvrigt så er torsken helt død og ligger ikke og lider.

Når jeg kommer i land og skal til at ordne fisken, åbner jeg bugen og kan næsten i et snuptag hive alle indvoldene ud ved at tage fat i det. Det hænger jo ikke lægere fast í noget.

Jeg tager fat om “skuldrene” og hænger fisken (det er ikke kun torsk, der kan “pelses” på denne måde) op på et stort søm og trækker skindet af og så er det jo en let sag, at skære kødet af, når man følger benene.

Jeg hænger altid en ren, ny pose op over sømmet, så skuret, som sømmet er sømmet fast i ikke bliver beskidt.

Det af fisken, som jeg skal bruge kommer slet ikke i berøring med hverken skur eller søm, men i tilfælde af, at det skulle ske, så rører den så ved en pose og ikke skuret.

3

Jeg skyller fiskekødet hurtigt under den kolde hane, inden jeg pakker den i poser og hurtigt ned i fryseren og så har jeg, – eller i dette tilfælde Faster K. og farfar et par torsk at smide på panden, eller til fiskefars eller..

Sara og jeg har lavet en torskehåndterings-instruktions-video: Smiley

 

Rulletekster:

Sara Spielberg Jensen: Kamera

Dortheivalo Kidman Jensen: torske-affrakker

Torsk: torsk

8 kommentarer:

  1. Superflot instruktion og lækre fisk.

    SvarSlet
  2. Nøøjjj, det ser godt ud. Mon ikke der er en chance for at jeg også kan få smagt på en af hovedrolleindehaverne fra filmen når de når til Fårevejle...

    Fætter K.

    SvarSlet
  3. En sådan bra instruktionsfilm och det var gott att få höra era röster. Nu kan jag också filea torsk om jag skulle behöva det nån gång. Jag bor ju mitt i Göteborg och här kan vi köpa färdig filead färsk torska av fiskförsäljarna på torget.
    Jag har aldrig fiskat fisk själv som jag sedan ätit.

    SvarSlet
  4. Så hyggeligt at høre dig og fin film i har lavet.

    SvarSlet
  5. Hej
    Jeg har flået mange fisk ( Min mand var fiskehandler i en periode ) - men aldrig fundet på at hænge torsken op i "skuldrene " når man flår.SMART.
    Nu skal jeg nok ikke flå så mange mere, men dejligt at se filmen alligevel.
    Knus Ingrid
    Samsø

    SvarSlet
  6. Uuma una arnaq pikkorippoq. :)

    SvarSlet
  7. Det er bare så "fedt" med torskefileter--- Skøn film. Jeres grineri er bare SÅ godt.. Hils Spielberg! Knus faster K.

    SvarSlet
  8. Bente: Lidt amatør-agtig, men forhåbentlig forståeligt :-)

    Aeroskak: Jeg håber, at der er nok til at du, din familie og Niels' familie måske kan få en enkelt delle eller to :-)

    Ruta Ett: Nu ved du ihvertfald hvordan det også kan gøres. Det kan nemlig gøres på forskellig måde.. denne er bare den, som jeg bruger mest

    Lea: Jeg synes selv, at jeg lyder lidt bøvet, men det synes man vel altid..

    Ingrid: Jeg er heller ikke helt sikker på, at det er en helt autoriseret metode jeg bruger, men den er god, når der er mange fisk..

    Ruth: hæ.. qanga qanga aallaarsimaarluta piniartup/aalisartup ilinniartikkaminga.. unalu ilikkajaq :-)

    Tak Faster K.: Der blev grinet undervejs.. Spielberg syntes, at det lugtede fra affaldet :-)

    SvarSlet

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.