torsdag den 15. september 2011

Hjembragt positivitet

Det har været nogle fantastiske dage i Ilulissat.
Det har været et rigtig godt og givtigt kursus.
Mine medkursister er nogle engagerede, livlige og dejlige mennesker og de har været med til at kurset gav mig så meget.
Fritiden i Ilulissat har også været givende.
Jeg har nydt at se andre dele af Grønland og der er masser af udsigter, at nyde i Ilulissat.
Det smukke syn ude ved isfjorden har for alvor brændt sig fast på indersiden nethinden.
smukt
Når jeg lukker øjnene kan jeg stadig se de smukke, store og fascinerede isfjelde for mig, hvor tågen bølgede tavs mellem de store natur-skabte, sejlende is-skulpturer.
isfjorden
Skulle du nogensinde få for mange penge mellem hænderne, som du ikke rigtig ved, hvad du skal bruge til, bør du unde dig en tur til Grønland…
Først en uge i Sydgrønland, hvor du oplever alt det smukke grønne og farverige, blide syd.. venter til det bliver forår, hvor du tager til Sisimiut, hvor du oplever solens første midnats-dans i de lange, solrige dage på en lang hundeslædetur over mindst en uge, hvorefter du tager til Ilulissat og ser på isfjeldene, der driver afsted.
Når du har fået nok, hvis altså du får nok, tager du tilbage til Sisimiut, hvor du nyder efterårets farver, naturens utilregnelighed, det tiltagende mørke og får dig nogle gode sejlture i vores smukke omgivelser, måske på hvalsafari og rensdyr-jagt eller nogle solide vandreture ud i baglandet og når benene er ømme og øjnene mættet kan du afslutte din Grønlands-tur.. hvis du da vil afslutte, tager du en tur til Nuuk, hvor du kan opleve en storby i miniformat.
Jeg sir’ det altså bare!! 
Der ér altså smukt heroppe, luften er frisk, skarp og ren, der er højt til himlen og du kan opleve horisonten som uendelig.
I dag steg jeg atter ombord på en Dash 8 for at lade mig fragte hjem.
overskyerne
Jeg kunne sagtens have brugt lang, lang tid på at udforske Ilulissats omegn, se på nogle flere isfjelde og nærstuderet omgivelserne.
fyraften
hundehusmedudsigt
harctic
setfraluften
tilmiddag
isfj
Det er anderledes end hernede i Sisimiut, hvor fjeldene er høje og havet frit og stort.
Det er dog dejligt at være hjemme i vante omgivelser.
Dejligt at lade sig omfavne og omfavne Sara.
Dejligt at omfavne og lade sig omfavne af Jan.
Eller var det omvendt?
Med mig hjem har jeg lidt mere viden om undervisning (i seksual-oplysning/undervisning) og en masse minder om nogle dejlige mennesker og en masse overflødige kilo af al den gode mad
tomatsalat
Jeg håber, at jeg i mine drømme vil se dette syn igen og igen og igen og igen og..

mereis

7 kommentarer:

  1. Jeg kan godt forstå, at din "far" altid savner Grønland-min fødeø - når vi er i DK.
    Jeg giver ham ret alligevel, selvom jeg elsker at være i DK. Grønland er et unikt land med et storstået land og med smilende mennesker. Det savner jeg alligevel, når vi er i DK. De fleste ser så sure ur.
    Jeg går til valg næste gang i DK, med slogaen:"Smil til verden, og verden smiler til dig", så kan det være, at jeg bliver valgt:-)))
    KH mor

    SvarSlet
  2. Jeg var i Grønland i 2008 med mine drenge og jeg kan kun give dig ret. Det er fantastisk smukt og jeg vil meget gerne tilbage. Vi fløj til Nuuk og sejlede til Ilulissat med kort stop i Sisimiut.
    Smukke billeder du har taget.
    KH Anette

    SvarSlet
  3. Derfor kan vort øje glædes
    ved et billeds farvepragt;
    Thi det lys hvori det klædes
    er naturens egen dragt -
    og den sten, hvis skønhed strålte
    formet af en mesters hånd,
    den blev skøn, fordi han målte
    med vor skabers målebånd....
    Chr.Richardt
    Digtet passer til dine billeder - både af isfjord og mad-kunst...
    Faster K.

    SvarSlet
  4. Hvis jeg rejser til Gronland en anden gang, saa skal det være til Ilulissat. Dine billeder goer mig kun mere sikker i den beslutning. Hilsen fra Asdis i Island

    SvarSlet
  5. ØJJJ jeg gad godt sådan en tur :) Hvad koster billetter egentlig mellem DK og Grønland?

    SvarSlet
  6. Det er en af grundende til at jeg elsker din blog. Billederne du tager og viser os er fantastiske. Smukt, smukt.

    SvarSlet
  7. Mor: Danmark er et dejligt land, hvor der er grønt, frodigt og ryddeligt, men Grønland er unik og et sted, som jeg (og mange andre) bedste kan trække vejret i..

    Tak Anette. Der er meget anderledes heroppe og nogen bliver vildt betaget af det og vil tilbage, hvor andre ikke bryder sig om det. Det glæder mig, at du har haft en god oplevelse heroppe.

    Faster K.: Tak for at gengive digtet og det passer utroligt godt til de syns-oplevelser, som jeg havde i Ilulissat.

    Asdis: Ilulissat er meget smukt og unikt med sine isbjerge

    Tina: Det kan jeg godt forstå og jeg gad godt at tage billeder sammen med dig heroppe. Billet-priserne er lidt svingende, men prøv at gå ind på Airgreenlands hjemmeside (airgreenland.gl)

    Tak Pia. Det er ikke svært at tage billeder af noget som i forvejen er smukt

    SvarSlet

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.