torsdag den 14. juli 2011

Fugleshow på “Ørneborgen”/ Burg Hohenwerfen

På vej til hotellet kunne vi på højre hånd i lørdags, se en kæmpestor borg, der lå højt på en bjergtop.

Den så spændende ud.

Efter et par dage og lidt læsning, vidste vi, at det er een af de mest velbevarede middelalderborge overhovedet og den borg, hvor filmen “ ørneborgen” er indspillet.

Dén måtte vi også bare se!

Man kan vælge, at gå ad en sti op til borgen, men der er også en lift, en slags elevator, som du kan køre med.

liftenop

Vi valgte elevatoren og en guidet rundtur på borgen, hvilket vi ikke fortrød.

Vi blev udstyret med en slags telefon/et rør, hvor en kvindestemme på langsomt dansk, fortalte om borgen og de forskellige rum, som vi kom ind i.

Jeg har noget med højder, så jeg gik ikke de sidste 2mtr op i klokketårnet, hvor der efter sigende var frit udsyn.. også direkte ned.

Den udvendige elevator, som i første omgang bragte mig op til borgen, var rigeligt med spænding, udsigt og højde for mig.påvejned

 

Der var varmt som, jeg forestiller mig, i helvede.

Sveden drev af mig og viden om, at jeg befandt mig så vildt højt, åbnede for flere sved-kanaler.

 

Efter rundturen og en sodavand i den udendørs restaurant, trissede vi ned for at se fugle.

Jeg troede, at vi kun skulle se falke, men jeg skulle blive så glædeligt overrasket. 

Under vores rundtur, havde jeg bemærket, at der sad en grib-lignende fugl i et bur. Som altså var en grib!

gribibur

En ældre herre, måske over-falkoneren, talte længe, fortalte vist en masse spændende.. på tysk og så blev falken lukket ud..

Efter at falken havde været ude og med svimlende høj fart havde været grebet de små, døde kyllinger, der blev smidt op til den,

f2

f16

f12

kom havørnen ud.

f3

Den var ikke helt så stor, som dem, som fløj rundt om byen i Sisimiut i vinter, men den var så tæt på, at vi kunne lugte dens ånde, hvis den havde åbnet sit store næb.

Imponerende og betagende!

 

f11

Ørnen fløj forbløffende adræt omkring.

Greb de godter, som falkoneren smed op til den, vendte tilbage og satte sig på den arm, som blev budt den. Altså falkonerens.. ikke min.

Hjemme svæver de jo rundt, cirkler og laver ikke kunstner for mig, som havørnen her..

 

Desværre havde jeg sat mig et dumt sted.

Jeg sad i modlys det meste af tiden og fuglene fløj så hurtigt, at jeg ikke kunne følge med med mit kamera, men jeg lover dig, at det var et imponerende show.

f1

Der var amerikansk hvidhovedet ørn,

amkrørn

havørn, falke

f7

f9

f8

f13

og ikke mindst den kæmpestore grib med et vingefang, som en ladeport, der allesammen på samme tid svævede lavt og hurtigt over vores hoveder.

grib

Jeg tog en masse billeder af borgen indenvendigt, men falkonererne med deres fugle.. det var lige noget for mig.

 

P.S.: Jeg har hørt rygter om, at min lille redebyggende gråsisken, har forladt sine rede.. uden at medbringe 6 unger. At æggene vist ikke engang skulle være udklækket.

Måske en gråsisken heller ikke er så god at opdrætte til fugleshow, som en falk, men jeg synes nu stadig det kunne have været spændende med “egne” gråsiskner.

P.P.S.: Hunden, boxeren sad foran os under fugle-showet og jeg kom i tanke om vores egne hunde derhjemme… Uden at ville fornærme nogen, synes jeg at både Balto, Vaks, Qaqu, Aimi og alle de andre af vores vovser, er noget kønnere end den svedende boxer.

1 kommentar:

  1. I får da oplevet mange spændende ting, fortsæt god ferie.
    I morgen tager vi andre til Fanø for at besøge min veninde dernede.
    KH mor

    SvarSlet

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.