søndag den 5. juni 2011

Fars dag

Det der med mors dag, fars dag, søsters dag og venindens dag, er i grunden noget underligt noget.

Jeg tænker, at det er noget en amerikans forretningsmand har fundet på, for at få os til at købe noget mere, noget ekstra eller noget dyrere.

På den anden side synes jeg, at det er godt, at der er en dag, hvor vi stopper op og tænker specielt på vores mor, vores far, vores søster eller vores veninde, ofrer lidt ekstra opmærksomhed og viser, at vi sætter pris på, værdsætter og holder af.

Det behøver ikke koste en krone at vise, at man holder af eller værdsætter, så mine grimme tanker om amerikanske forretningsmænd, der vil i min slatne pung, kan jeg vist godt pakke ned og gemme væk.

 

Faktisk er det ikke en mand, men en kvinde, der står bag fejringen af fædre og godt nok er hun amerikansk, men ikke forretningskvinde.

Det var ihvertfald, hvad jeg kunne læse her.

 

I dag er det fars dag.

fødselsdagsbarnet

 

Jeg ville godt have ofret lidt ekstra opmærksomhed på min far i dag, men han er i Danmark, så opmærksomheden, må han få en anden dag.

Måske han helst ville fejres med ingen opmærksomhed, for jeg vil tro, at han får opmærksomhed i rigelige mængder i hverdagen af både sine tre døtre og sine 5 børnebørn.

 

Han er nemlig så tilpas anderledes og ikke lig det store flertal og fra den vinkel, hvorfra han anskuer de fleste ting,som ikke helt er den samme, som de fleste andre på hans alder, at man helt automatisk ofrer ham ekstra opmærksomhed i hverdagen.

Han kan godt lide, at sysle lidt rundt og omkring, finde ud af hvordan tingene er skruet sammen, ordne, reparere, renovere og restaurere.

Allerhelst noget med noget udfordring i, vel at mærke. 

Vi kommer rendende i tide og utide forstyrrer hans cirkler, kræver hans opmærksomhed, vil være sammen med og i være hans selskab. Dét er nemlig godt selskab og altid uforudsigeligt på den sjove, spændende og anderledes måde.

 

Jeg håber, at hans to drengebørnebørn og min yngste søster ofrer lidt ekstra opmærksomhed på ham i dag og viser med ord og handling, at også de sætter pris på ham (det ved jeg nemlig, at de gør) og jeg sender en ekstra tanke, et smil og et varmt luftknus i hans retning og håber, at han får en ekstra god dag i dag på fars dag.

4 kommentarer:

  1. Hej Dorthe Ivalo
    Jeg har læst lidt tilbage og er 200% enig i alle de skønne kommentarer du fik på dit indlæg om, at blogge. Dejligt at høre, at personen mente det sarkastisk, men hvorfor kan han dog ikke bare sige de rosende ord i stedet for at pakke dem ind i ironi!!
    Du har så skøn en blog og jeg nyder dine fotos overmåde meget. Nyder dette og hint om dagligdagen i et andet Grønland end det jeg færdes i til daglig. BLIV VED!! Og du overholder nemlig så fint alle de uskrevne regler.

    Men du og jeg fylder godt nok meget ude på dét dér internet ;-)) HURRA FOR DET!!

    SvarSlet
  2. I dag går - eller måske nærmere sidder - han i 24 graders varme. I skyggen altså. Gad vide om sådan en gang sommer har tænkt sig at blive?

    SvarSlet
  3. Tillykke til vores kære Far og fædrene til vores skønne unger. Og lige netop i dag er vi IKKE sammen med Far :-( Vi har simpelthen "belejret" dem de sidste mange dage, så vi har givet dem lidt "fri" fra os. Synes nu at alle dagene burde være Fars dag. (og du kan tro at han hygger sig. Han havde vist ikke flere ting at reparere, så han gik i gang med at pudse og polere sin meget meget gamle Opel Rekord og bildte Silas ind at hans bil hed en Maserati...) Alt er ved det gamle og genkendelige, kan du nok se :D

    SvarSlet
  4. Fru Olsen: TAK i lige måde. Jeg nyder også de glimt af din hverdag og dit liv, som du deler med mig.

    Taxastrikker: Jeg håber, at sommeren bliver til ihvertfald jeg når at nyde lidt af den

    Dudi: Det er godt at det er ved det gamle og genkendelige, for det er da dejligt.

    SvarSlet

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.