torsdag den 10. februar 2011

Erfarne webbutikker

Det er dyrt, at være grønlænder.

Der er stort set ingenting, som er billigt heroppe.

Jo, brændstof.

Mad, tøj og alt derudover koster mere og forståeligt nok, når det hele skal fragtes over Atlanten, men hvis du tror, at grønlandsk-producerede varer er billigere heroppe, tager du desværre fejl.

Dét er også dyrere.

Nogen gange syns jeg dog lige, at det er mere dyrt end det behøver at være og du hører mig altså sjældent klage over priser eller at bo i Grønland.

Nu vil jeg dog gerne have lov at klage en smule:

 

Jeg bestilte den her i går og den lå i boksen i dag.

Hurtigt, effektivt og helt uden problemer.

 

Det er mere end, hvad man kan sige om det foto-filter som jeg bestilte over nettet d. 19. januar 2011.

Varen blev afsendt d. 01.02.2011.

 

Jeg betalte 325 kr og det incl fragt.

Da det ikke dukkede op, sendte jeg en mail, som jeg ikke fik svar på.

Derimod fik jeg en mail, hvori de bad om min mening om den vare, som jeg endnu ikke havde modtaget.

Altså!

I starten af denne uge fik jeg så et fragt brev fra RAL (Royal Artic Line) at jeg kunne hente mit filter d. 14. februar i år og vedhæftet, var et fragtbrev, hvori jeg kunne læse, at jeg for at kunne få udleveret filteret skulle betale:

1,49,- dkk for håndtering

4,20 dkk almindeligt stk gods

1,84 dkk for håndtering her i byen

192,47 for minimumsfragt

22,00 for olie og valutatillæg

6,20 for investeringsbidrag

228,20 dkk ialt at betale oveni de 325,-dkk som jeg har betalt, hvori fragten skulle være betalt.

Filteret kommer til at stå mig i ialt=553,20 øre. Filteret koster 259,-

Det skrev jeg til firmaet og de svarede:…”

Vi har aldrig været ude for at en pakke er blevet sendt til Grønland så derfor var vi heller ikke klar over, hvad der ville ske og hvad det ville komme til at koste.
På vores hjemmeside står der nævnt at vi kun leverer til danske adresser ekskl. Færøerne og Grønland.

Derfor er det ligeledes heller ikke muligt at ændre landet til andet end Danmark.


I princippet kan vi ikke gå ind og dække de ekstra udgifter der var ved at sende pakken til Grønland. Alle vores varer bliver ligeledes sendt i kasser af sikkerhedsmæssige årsager.


Dog vil vi gerne prøve at hjælpe dig og jeg kan derfor tilbyde at vi dækker 25% af de ekstra omkostninger på 228 kr. (57 kr.) hvis du sender os en kopi af fakturaen.”

Det filter vejer under 20 gram og kunne være sendt i en kuvert som brevpost, hvilket ville have kostet mig under 25 kr.

Jeg betalte dog 66 kr for fragt under bestillingen og syntes det var lidt pebret, men tænkte ok ok.. det er sjældent jeg køber noget til mig selv, men at det skulle komme til at koste mig mere end, hvad filteret rent faktisk koster, havde jeg dog ikke regnet med.

Og så har jeg ikke engang gjort dem opmærksom på at vi heroppe ikke betaler moms og at de fleste firmaer, som er vant til udenlands-handel selv og helt automatisk trækker momsen fra Trist smiley

Sjældent har jeg glædet mig så lidt til at modtage en vare, som jeg selv har bestilt, købt og betalt.

Behøver jeg at tilføje, at det er første og sidste gang jeg handler i det firma??

ØV!

 

Men tak for, at der findes firmaer, som kan finde ud af det.

Jeg glæder mig til strikke efter Helgas opskrifter.. engang, når jeg er færdig med igangværende ballerina..lige nu sidder jeg bare og nyder de gode billeder og følelsen af nyt hæfte mellem mine hænder, som har kostet mig bogens pris, fragt incl fragtomkostninger= ialt 175,-dkk

 

Vil lige skynde mig at fortælle, at Jan og jeg har bestilt, købt og betalt en hytte hos Silvan.

Vi har fået areal-tildeling inde i fjorden, så alle formaliteter er i orden.

Silvan skrev til os, at de gerne ville sende hytten op til os, men at de aldrig havde prøvet det før. Ærlig snak.

En masse mailen frem og tilbage og hvis alt går efter planen, sender de hytten op til os i slutningen af maj, så vi har den når sneen er væk.

De vil gerne følge op på sagen og spurgte om vi ville være venlige at skrive til dem, når hytten var modtaget.

Selvfølgelig.

Dem gider jeg vist godt handle hos igen.

6 kommentarer:

  1. Jeg er fuldstændig målløs og harm på dine vegne!! Har da aldrig hørt om noget så vanvittigt indenfor web-handel. Og sikke en sølle "hjælp" de tilbyder, - det er ikke en gang hvad der svarer til den fragt du allerede havde betalt til firmaet.

    SvarSlet
  2. Jeg er rigtig, rigtig træt af det og ville ønske, at jeg kunne lade pakke være pakke, men det løser ikke noget som helst!

    SvarSlet
  3. Det var dog utroligt! Jeg køber meget via nettet og har efterhånden lært, at sortere i det - hvis de ikke har prøvet det før og ikke trækker momsen fra, ja, så sælger de ikke til mig. Men det er da også ualmindeligt , at du skal betale fragt igen - hvad siger RAL?

    Hytten ser skøn ud. Hvad koster den? Vores hytte i fjorden ligner en 20 fods container, men er bygget efter GTOs gamle forskrifter med isolering og det hele. Selv el er der lagt ind!! Pigernes harme, da Klaus tog lamperne ned i sin tid, var stor, for de skulle da læse...

    SvarSlet
  4. Hej Dortheivalo

    Jeg er også fuldstændig mundlam over den horribel pris for fragt... min søster kommer til Sisimiut ultimo marts... hun tager gerne noget med DK, hvis du mangler (mindre ting), hytten fra Silvan er nok lige i overkanten af, hvad hun kan slæbe :-)

    Hilsen
    "Knappe-Kitt"

    SvarSlet
  5. Jeg havde altså nægtet at modtage det!! Hytten og dens omgivelser glæder jeg mig til at se - på bloggen altså.

    SvarSlet

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.