tirsdag den 2. marts 2010

Pegefingeren

Idag var jeg ude for det igen:

En person, der ikke kunne rose og anerkende andre.

Dem findes der godt nok mange af.. ihvertfald lige for tiden.

Vi vokser og gror, når vi bliver rost.

Vi bliver glade og positive, når vi bliver anerkendt.

Vi får lyst til at yde lidt ekstra, hvis vi ved, at vores anstrengelser bliver påskønnet.

Modsat bliver vi små og forsagte, negative og kede af det, når vi gang på gang skal nedgøres og får fortalt, at vi ikke duer til noget.

Vi synker i knæ og får ikke lyst til at prøve noget, hverken noget nyt eller det som vi forsøgte os med.

Vedkommende pegede fingre, men glemte at udover pegefingeren sidder der tre andre fingre, der pegede ind mod vedkommende selv. Prøv at pege.. kan du se det? De tre forræderiske fingre der peger ind mod dig selv!

Jeg læste et sted om Astrid Lindgren, der sagde at selvværd, selvtillid og evnen til at vokse skal klappes frem, – ikke bankes frem! Så lad os klappe i vores hænder og hinandens skuldre og se, om ikke der foran os vokser mennesker frem foran os med lyst til at gøre lidt mere for sig selv og ikke mindst for andre..

Det var ikke mig, der var tale om i denne sammenhæng og jeg får den ros og anerkendelse, som jeg fortjener gang på gang, men jeg kom sådan til at tænke.. Har du rost nogen i dag?

Har du påskønnet nogen i dag?

Du kan nå det endnu.

 

1. Du skal vide, at du er noget.
2. Du skal vide, at du er lige så meget som os.
3. Du skal vide, at du er klogere end os.
4. Du skal vide, at du er bedre end os.
5. Du skal vide, at du ved mere end os.
6. Du skal vide, at du er mere end os.
7. Du skal vide, at du dur til noget.
8. Du skal le ad os.
9. Du skal vide, at nogen bryder sig om dig.
10. Du skal vide, at du kan lære os noget

 

2 kommentarer:

  1. Det må være et "lille menneske", der desværre aldrig har fået ros og som er fyldt med harme...
    KH mor

    SvarSlet
  2. Hej Dorthe
    Tænk positivt, det kommer der meget mere ud af, men ja det ka`sgu være svært engang imellem, men negative tanker er nedbrydende.

    Har et rigtig godt eksempel.
    I går kom der en kunde i butikken, og sagde til en af vores piger, du skal vide at I har byens bedste betjening, og det er rigtigt! sig det til alle de ansatte, her er altid smil og I er glade.
    Se det lunede, og tro mig, hun var stolt da hun fortalte mig det. Hun gik glad for arbejdet, og kommer igen lige så glad. Jeg var også glad det betyder da noget at man ikke skal lægge så meget i hvad de negative kunder siger, for det er altid de samme der er negative, så ja vend fingrene ind mod dig selv, du har så ganske ret.

    SvarSlet

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.