tirsdag den 3. november 2009

Mandags-tema: Mørketid

Ugens tema er mørketid. mandagstema Jeg bor i Sisimiut lige akkurat nord for den nordlige polar cirkel, som er kendetegnet ved at være grænse for den sydlige grænse for midnatsol.

Grænsen for midnatsolen ligger faktisk lidt nordligere for Sisimiut, nærmere Aasiaat.

Vi har her i Sisimiut glæde af solen året rundt, omend vi ikke ser den alverden i hverken december og januar.

Den når lige at stikke et par stråler op over horisonten for igen at dykke ned i det mørke dyb.

Som årene går og jeg bliver ældre, får jeg sværere og sværere ved at undvære lyset (og varmen), men glædes over de smukke, smukke solop-og nedgange vi til gengæld har.

Sidste år købte jeg mig en kunstig sol, som jeg har glæde af på de allermørkeste dage, og efter at have hørt en meget interessant udsendelse på P1 i sommer om D-vitamin og manglen på sollys, er jeg begyndt at tage d-vitamin i de måneder, hvor der er mørkt.

Mit bidrag til ugens tema “mørketid”:mørketidDu kan se andre bidrag til ugens tema lige her

4 kommentarer:

  1. Jeg kan godt forstå du har svært ved at undvære lyset. Jeg har ind imellem også haft problemer men ikke siden vi byggede en vinterhave og da vi bor så vi har udsigt over Kattegat, så er her meget lys og det har hjulpet. D vitamin er nødvendigt for stort set alle og min læge siger det er et must eller rettere en trend for tiden, så det tror vi så på indtil noget andet er bevist.

    SvarSlet
  2. Å det er så skjønne bilder du legger ut på bloggen din. Jeg storkoser meg i mørketiden. Men uansett så har hver årstid sin charme. Det hadde nå vært kjedelig å ha sol og sommer hele tiden. Vi er heldig som har så mangfold.

    SvarSlet
  3. Hvilket fantastisk flott bilde! Fargene fra solen gjør skyformasjonene rett og slett nydelige :)

    SvarSlet
  4. Karin, jeg kan anbefale kunstigt sollys i form af lysterapi. Det er godt og hvis jeg havde mulighed for det, ville jeg gå ud når der var lidt lys udenfor, men der har jeg undervisning, så jeg må nøjes med det kunstige.
    Qehenne, Tak skal du have for dine fine ord. Jeg er også glad for årstidernes skiften, men jeg gad altså godt at mørketiden var lidt kortere.
    Melusine; Tak skal du have. Det er altså så flot og dramatisk med vores sol i disse dage, hvor den lige akkurat titter op og så forsvinder igen

    SvarSlet

Tak for din kommentar.
Jeg er altid glad for at få respons og tilbagemelding.